ارتباط آسم با آلرژی، ورزش و استرس در چیست؟

آلرژی‌ها بهایی است که در ازای حفظ خود و کودکانمان، در برابر میکروب‌های بیماری‌زا با استفاده از مواد پاک‌کننده و آنتی‌بیوتیک می‌پردازیم
يکشنبه، 7 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارتباط آسم با آلرژی، ورزش و استرس در چیست؟

رابطه آسم با آلرژی ، ورزش ، استرس، وسواس

بیمارى آسم نوعى افزایش پاسخ راه‌هاى هوایى ریه به محرک هاى مختلف است. در بیشتر از نیمی از موارد بیماران مبتلا به آسم خصوصاً کودکان سابقه شخصى یا خانوادگى آلرژى مانند آب ریزش بینى، کهیر و اگزما و یا آلرژى‌هاى غذایى وجود دارد.

در آسم ناشی از آلرژی به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان، اجزاى حیوانى مثل مو، پر، پشم، گرد و غبار خانگى و قارچ ها سبب افزایش شدت بیمارى مى‌شوند. بنابراین در مورد بیمارانى که زمینه آلرژى دارند باید تا سر حد امکان رویارویى با مواد حساسیت‌ زا را کاهش داد.

وجود ‌پوسته‌های و موهای جداشده از بدن حیوانات خانگى در محیط زندگى در بروز حملات آسم موثر است. محیط زندگى باید کاملاً تمیز و عارى از هرگونه گردوغبارى باشد. بندپایان بسیار کوچکى در گرد و خاک خانگى و در میان پرز هاى فرش و موکت وجود دارند که به آنها «مایت» یا "هیره" گفته مى شود.

مایت ها با چشم غیرمسلح دیده نمى‌شوند و به صورت انگل در محیط زندگى انسانى و حیوانى زندگى مى کنند. ورود مایت ها به دستگاه تنفس سبب بروز و افزایش شدت بیمارى آسم مى شود.

آلرژی چیست؟

شما زمانی دچار آلرژی می‌شوید که دستگاه ایمنی‌تان نسبت به موادی که به طور معمول بی‌ضررند، مثل گرده‌های گل یا مایت‌ها موجود در گرد و خاک و یا مدفوع حشرات، وارد ریه‌ها می‌شوند، حساسیت بیش از اندازه پیدا کند.

سپس دستگاه ایمنی که این بار نسبت به ماده مزبور حساس شده، هر بار که حتی با مقادیر بسیار اندکی از آن مواجه می شود، واکنش بسیار شدیدی از خود نشان می‌دهد. همه آلرژی ندارند. برخی از مردم از لحاظ ژنتیکی استعداد ابتلا به این عارضه را دارند (یکی از والدین یا هر دو آنها دچار آلرژی هستند) و برخی نیز تنها در واکنش به محیط دچار آن می شوند.

 
ارتباط آسم با آلرژی، ورزش و استرس در چیست؟


نظریه نظافت و ارتباط آن با انواع بیماری ها حتی در مزارع

یک نظریه موسوم به فرضیه نظافت این طور عنوان می‌کند که آلرژی‌ها بهایی است که در ازای حفظ خود و کودکانمان، در برابر میکروب‌های بیماری‌زا با استفاده از مواد پاک‌کننده و آنتی‌بیوتیک می‌پردازیم. نکته این است که عدم مواجهه با آلودگی‌ها، گرد و غبار و برخی عفونت‌های سالیان نخست کودکی، بعدها دستگاه ایمنی را در برابر این عوامل دچار حساسیت بیش از اندازه می‌کند.

به عنوان مثال،در تحقیقات صورت گرفته در اروپا متوجه این نکته شده‌اند که کودکانی که در تماس مرتب با حیوانات و اصطبل‌ها هستند، کمتر از کودکانی که در روستا و مزارع زندگی نمی‌کنند، دچار تب یونجه می‌شوند.

از سوی دیگر، مواجهه مکرر با برخی آلرژی‌ها، مثل همین مایت‌های موجود در گرد و غبار ممکن است فرزندان پدر و مادر‌های مبتلا به آلرژی را گرفتار آلرژی کند.


ورزش برای کاهش استرس و اضطراب 

پس از آشنایی با تاثیر آرمیدگی عضلانی، ورزش و تغذیه در کاهش استرس، حال نوبت به آن رسیده است که با سایر روش‌های کاهش استرس آشنا شوید. تحقیقات نشان داده است که افراد برونگرا افرادی که دارای شبکه وسیعی از دوستان هستند، معمولا دارای آرامش بیشتری هستند.

وقتی که شما در یک جمع صمیمانه با دوستان همفکر خود قرار می‌گیرید، احساس می‌کنید که در مقابله با مشکلات زندگی تنها نیستید، بلکه دوستان نزدیک و دلسوزی دارید که در هنگام بروز مشکلات به شما کمک خواهند کرد.

اگرچه ممکن است در هنگام بروز سختی‌ها و مشکلات بسیاری از دوستان و نزدیکان از شما جدا شوند و هیچ کاری هم برای شما انجام دهند، اما تصور این‌که دارای یک مجموعه از دوستان صمیمی و دلسوز هستید که همیشه در کنار هستند، خود به خود به شما آرامش می‌دهد،

بنابراین سعی کنید از این راهکار به بهترین وجه استفاده نمایید. یعنی این‌که تعدادی دوست صمیمی و همفکر برای خود انتخاب نمایید و هفته‌ای یکی دو بار یک اجتماع دوستانه تشکیل دهید، جشن برگزار نمایید، به کوه بروید، مهمانی بگیرید و… شاید برای شما باورکردنی نباشد که این روش تا چه حد می‌تواند میزان استرس شما را کاهش دهد.

همه ما می‌دانیم که میزان استرس در دو دهه قبل به مراتب کمتر از میزان استرس در جامعه فعلی ما بوده است. اگرچه جامعه فعلی ما نسبت به بیست سال گذشته به شدت تغییر کرده و متحول شده است، اما یکی از عوامل اصلی افزایش استرس در جامعه ما کاهش ارتباطات اجتماعی است.

کاهش ارتباطات اجتماعی باعث شده است که انسان امروزی در جمع زندگی می‌کند، اما در اصل تنهاست. اما وقتی که بتوانیم این ارتباطات اجتماعی را افزایش دهیم، از میزان تنهایی ما کاسته می‌شود و به دنبال آن آرامش بیشتری پیدا می‌کنیم.

در نظر داشته باشید در خیلی از مواقع این خود ما هستیم که می‌توانیم با ارتباط برقرار کردن با افراد جامعه، همکاران، دوستان، افراد خانواده و بسیاری از کسانی که در زندگی ما هستند، از مشکلات روحی و فکری خود کم کنیم.


 

ارتباط آسم با آلرژی، ورزش و استرس در چیست؟


 

عوامل حساسیت‌زای متداول

گلها و فصل های گرده افشانی شان یکی از عوامل ذکر شده

ماده‌ای که موجب رینیت آلرژیک در یک فرد می‌شود، ممکن است هیچ اثری در دیگری نداشته باشد. برخی از مواد حساسیت‌زاتر از دیگران هستند. گرده های گل: این سلول‌های بسیار کوچک که در تولیدمثل گیاهان گلدار نقش ‌دارند، سوار بر نسیم‌های بهاری مستقیماً وارد بینی، گلو و چشم‌ها می‌شوند. فصل شروع گرده افشانی گل‌ها ممکن است از فروردین یا اردیبهشت شروع شده و تا آذر ادامه یابد.

یادمان باشد که مقصر اصلی گیاهانی نیستند که به صورت چشمگیر و تماشایی گرده در هوا می پراکنند. مشکل اصلی از گیاهانی است که گل هایشان بسیار ریز و آنقدر نامشخص هستند که به ندرت متوجه گل دادن آنها می‌شویم.

بیشترین گرده ها توسط درخت‌ها (توسکا، درخت زبان گنجشک، قان، سرو، نارون، افرا، توت، بلوط، صنوبر، چنار، گردو و سدر) علف‌ها (برمودا، چمن آبی فام، علف هایی که در درخت‌زارها می رویند، علف چاودار، علف ترش، علف شیرین و دم گربه چمنی) و علف‌های هرز (بوته های خشک که برای سوزاندن به کار می روند، پیر بهار، خاربن روسی، بشنیزه و خار غلتان) در هوا پراکنده می‌شوند.

کپک‌ها یکی دیگر از عوامل آسیب زننده به شرایط

کپک ها، گرچه به بدنامی گرده‌ها نیستند، ولی هاگ‌های آنها به همان اندازه موجب آلرژی می‌شوند. کپک ها در محیط خانه و بیرون وجود دارند. کپک‌های محیط خانه در زیرزمین‌ها، حمام ها، مرطوب کننده‌های هوا و قوطی‌های آشغال، خلاصه هر کجا که رطوبت است رشد می‌کنند.

کپک‌های بیرون از محیط منزل که از بهار تا اول فصل یخبندان وجود دارند، نیز در شرایط نم و رطوبت رشدونمو می‌کنند، آنها عاشق چوب‌های در حال فساد و تباهی، توده انباشته برگ های خیس و نیز محل‌های تهیه کود گیاهی هستند(توجه داشته باشید کپک‌هایی که حساسیت‌زا هستند، همان‌هایی نیستند که خوردنشان مسمومیت‌زا است).


مایت‌های گرد و غبار

این خویشاوندان میکروسکوپی عنکبوت و ساس در لابه‌لای تار و پود پارچه‌ها، ملحفه‌ها، فرش و مبلمان زندگی می کنند و غذایشان ذرات ریخته‌شده پوست بدن ماست. اجساد فاسد شده مایت‌های مرده و مدفوع شان دارای پروتئین بسیار حساسیت‌زایی هستند.


 
ارتباط آسم با آلرژی، ورزش و استرس در چیست؟


حیوانات و آفات خانگی

پروتئین‌های موجود در بزاق حیوانات به ویژه گربه که هنگام تمیز‌کردن خودشان آن را با زبان به پوست و موهایشان می مالند، بسیار حساسیت‌زا است. همین طور مو و قطعات جدا و خشک شده پوست که از بدن حیوانات خانگی در محیط خانه پراکنده می‌شوند، نیز حساسیت‌زا هستند. ادرار موش و مدفوع سوسک نیز دارای پروتئین‌های حساسیت‌زا هستند.

آسم غیر مربوط به آلرژی

آسم غیر مربوط به آلرژی ممکن است ناشى از واکنش به داروهایی مثل آسپیرین و یا ناشى از عوامل شغلى و یا عفونت هاى دستگاه تنفسى یا حتی ناشی از ورزش باشد. در فصول سرد سال با افزایش عفونت هاى دستگاه تنفسى فوقانى چه از نوع ویروسى و چه باکتریایى علائم بیمارى آسم شدیدتر مى شود. از این رو براى پیشگیرى از ابتلا به عفونت هاى تنفسى براى کودکان آسمى واکسن آنفلوآنزا توصیه مى شود.

آسم ناشی از ورزش

آسم ناشی از ورزش هنگامی رخ می‌دهد که ریه‌ها به تغییرات رطوبت و حرارت هوا حساسیت بیش از حد داشته باشند.

برخی از علائم این بیماری اینها هستند:

• خس‌خس سینه یا سرفه.
• درد یا فشار در قفسه سینه.
• تنگی نفس.
• خسته‌شدن یا از نفس افتادن سریع در حین بازی یا ورزش.
• سرفه‌کردن درون خانه پس از فعالیت جسمی در خارج خانه.
• اجبار به متوقف شدن پس از تنها چند دقیقه دویدن.

ورزش و فعالیت، خنده، هواى سرد و خشک، بوى قوى و محرک هایى مثل دود سیگار ، رنگ و بخارهای شیمیایى و حتى استرس روانى نیز بیمارى آسم را شدیدتر مى کند.

استرس چیست؟

استرس حالتی است که شما در واکنش به فشار دنیاى بیرون (مدرسه، محیط کار،خانواده، دوستان و ...) یا دنیای درون ( تمایل به موفقیت، میل به پذیرفته شدن و ...) احساس مى‌کنید. استرس واکنش طبیعى افراد در هر سنى است.

استرس از غریزه فرد در محافظت از خویش در برابر فشار عاطفى یا جسمى و مقابله با خطر نشات مى‌گیرد.در واقع اندکى استرس لازم است. بیشتر ما بدون احساس رقابت نمى‌توانیم در ورزش، موسیقى، کار و مدرسه موفق شده به کمال برسیم. بدون استرس بیشتر ما پروژه‌ها یا کار‌هاى خود را به موقع به پایان نخواهیم رسانید.


 

ارتباط آسم با آلرژی، ورزش و استرس در چیست؟


نشانه هاى وجود استرس:

• احساس افسردگى، بدخلقى، گناه، خستگى.
• سردرد، دل درد، اختلال خواب.

• خندیدن و گریه کردن بى دلیل.
• سرزنش کردن دیگران به خاطر چیزهاى ناخوشایندى که برایتان اتفاق مى‌افتد.

• فقط جنبه منفى چیز ها را دیدن.
• احساس اینکه چیز هایى که قبلاً براى شما جالب و سرگرم کننده بوده‌اند، دیگر جذابیت خود را از دست داده‌اند و بیشتر بارى هستند که بر شما تحمیل مى‌شوند.
• انزجار از آدم ها یا مسئولیت هایتان.

شیوه‌های مفید در مبارزه با استرس:

• خوردن غذای متعادل به صورت منظم.
• کم کردن مصرف چای و قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار.

• خواب کافى.
• تمرینات منظم ورزشى.

چگونه مى توانیم با استرس کنار بیاییم؟

گرچه شما همیشه نمى‌توانید چیزهاى تنش‌زا را کنترل کنید، اما مى توانید واکنش خود را در برابر آنها تحت کنترل درآورید. احساس شما درباره چیزها نتیجه طرز تفکر شما درباره آنهاست.اگر بتوانید شیوه تفکر خود را تغییر دهید، خواهید توانست احساس خویش را نیز تغییر دهید.

براى کنار آمدن با استرس، این موارد را مد نظر قرار دهید:

۱ _ فهرستى از چیزهاى تنش زا را تهیه کنید. دوستان، خانواده، مدرسه و سایر فعالیت‌ها را در نظر بگیرید. بپذیرید که نمى‌توانید هر چیزى را که در فهرست‌تان آورده‌اید کنترل کنید.

۲ _ مواردى را که مى توانید تحت کنترل در آورید.براى مثال، اگر زیادى کار مى‌کنید و فرصتى براى مطالعه ندارید با رئیس‌تان درباره کاهش ساعات کار صحبت کنید.

۳ _ به خودتان استراحت بدهید.به خاطر داشته باشید که همیشه نمى‌توانید همه را از خودتان راضى نگاه دارید و خطا کردن امرى جایز است.

۴ _ خودتان را به انجام چیزهایى که نمى‌توانید یا نمى‌خواهید انجام دهید، مجبور نکنید.اگر سرتان زیادى شلوغ است، در مورد کمک به خواهرتان برای چیدن اسباب‌های خانه‌اش قول ندهید. اگر خسته هستید و حال بیرون رفتن ندارید به دوست‌تان بگویید که براى شب دیگرى قرار خواهید گذاشت.

۵ _ کسى را براى صحبت کردن پیدا کنید.صحبت با دوستان و خانواده کمک‌کننده خواهد بود، چرا که امکان بیان احساسات‌تان را به شما مى‌دهد. اما ممکن است مشکلات خانوادگى یا اجتماعى شما دشوارتر از آن باشند که بتوان در موردشان بحث کرد.

اگر احساس مى کنید که نمى توانید با خانواده و یا دوستان راحت درباره مشکلتان صحبت کنید.با یک نفر خارج از این مجموعه صحبت کنید.این فرد مىتواند روحانى، مشاور مدرسه یا پزشک خانواده باشد.


 
ارتباط آسم با آلرژی، ورزش و استرس در چیست؟

راه‌های نادرست مقابله با استرس

راه هاى سالم و ناسالم در کنار آمدن با استرس وجود دارند. فرار از مشکلات با مصرف مواد مخدر بسیار خطرناک است. این راه‌ها مى توانند بسیار وسوسه‌انگیز باشند و بوسیله دوستانتان به شما تعارف شوند.

ممکن است داروهای روانگردان غیر مجاز پاسخ‌هاى آسانى به نظر برسند، اما چنین نیست. مصرف این مواد مشکلات جدیدى را به مشکل شما اضافه مى‌کند، مانند اعتیاد یا مشکلات خانوادگى و به مخاطره افتادن سلامتى.

پیشگیری و درمان آسم

آگاه بودن بیماران آسمى با سرشت بیمارى آسم، استفاده صحیح از درمان‌ها و پرهیز جدى از مواد حساسیت‌زا با تغییر زندگى و پاکسازى محیط زندگى و شناخت عوامل تشدید‌کننده بیمارى همه و همه در کنترل و پیشگیرى از بروز حملات آسم بسیار موثر است.آسم هرگز به طور کامل قابل علاج نیست و معمولاً درمان و اداره طولانى مدت براى کنترل آن نیاز است.

یکى از راه هاى درمان بیمارى آسم استفاده از اسپرى هاى استنشاقى است که معمولاً توسط بیماران ترجیح داده مى شود. سالبوتامول و تربوتالین از جمله اسپرى هایى هستند که به طور شایع نسخه مى شوند.

از اسپری آسم استفاده کنید

افراد مبتلا به آسم اغلب باید داروهای استنشاقی را از طریق اسپری یا اینهالر به میزان معینی مصرف کنند.
استفاده درست از اسپری تضمین می‌کند که شما مقدار مناسبی دارو که به تنفس شما کمک می‌کند، دریافت کنید.


در استفاده از اسپری به این نکات توجه کنید:

• کلاهک دستگاه را بردارید و مخزن را تکان دهید و بعد آن را در وضعیت قائم نگه دارید.
• سرتان را اندکی به عقب ببرید و هوا از ریه‌هایتان خارج کنید.

• سر وسیله را درون دهان قرار دهید یا اگر از محفظه یا اسپیسر استفاده می‌کنید، اسپری را به اسپیسر متصل کنید و سر اسپیسر را درون دهان قرار دهید.
• در حالیکه به آرامی در طول سه تا پنج ثانیه هوا را به درون ریه‌‌هایتان وارد می‌کنید، روی پیستون بالای وسیله فشار آورید.

• برای 10 ثانیه نفس‌تان را حبس کنید تا دارو فرصت پرکردن ریه‌ها را پیدا کند.
• در صورتی که لازم است بیشتر از یک بار استنشاق را انجام دهید، همین کارها را تکرار کنید.

وسواسی ها بیشتر دچار آسم می شوند

بررسی ها نشان می دهند تعداد موارد آسم و انواع حساسیت ها در بین افراد وسواس بیشتر است به ویژه اینکه در دهه های اخیر ، خانم ها اهمیت بیشتری به تمیزی می دهند و همین موضوع موجب افزایش این قبیل بیماری ها می شود.

مسئله مهم این است که استفاده از مواد ضدعفونی کننده و میکروب کش در منازل و محل کار به منظور پاکیزگی بیشتر با تاثیر بر سیستم تنفسی و پوست ، احتمال ابتلا به انواع آسم و حساسیت را افزایش می دهد.

بنابراین وسواس بیش از حد و استفاده از انواع شوینده هایی که دارای مواد شیمیایی هستند نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز هست. هیچ احتیاجی به نظافت بیش از حد و از بین بردن کامل میکروبها و باکتریها نیست . زیرا برخی از باکتریها بی ضرر بوده و وجود آنها مشکلی ایجاد نمی کند.

چنانچه افراد در سالهای اول زندگی تا حدی در معرض میکروبها قرار بگیرند ورود این میکروبها به بدن موجب افزایش نقش حمایتی و قدرت ایمنی بدن می شوند. دانشمندان نیز این مطلب را تایید کرده و معتقدند میکروبها در حد کم به انسان آسیب نمی رسانند و بهتر است از مواد شیمیایی پاک کننده کمتر استفاده شود.

بنا به گفته دانشمندان اینکه استفاده از چه موادی و به چه میزان احتمال ابتلا به بیماریهایی نظیر آسم ، اگزما و بسیاری حساسیتها را افزایش می دهد هنوز به طور دقیق مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

نکته قابل ملاحظه این است که گرد و خاک بیش از حد نیز تشدید کننده بیماریهایی نظیر آسم و مشکلات تنفسی است و در این میان نمی توان نقش نظافت و پاکیزگی را نادیده گرفت.


تهیه کننده:  حجت الله مومنی


منبع: راسخون


منابع :

http://www.isnatums.com
http://www.hamshahrionline.ir
http://www.iranmania.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.