توصیه های قبل از بارداری

اسيد فوليک از 70 درصد بيماري‌هاي عصبي جنين پيشگيري مي‌کند درمان کم خوني و عفونت‌هاي دستگاه تناسلي قبل از بارداري ضروري است مصرف اسيد فوليک در دوران بارداري از 70 درصد بيماري‌هاي عصبي در جنين پيشگيري مي‌کند. مصرف اين دارو دو تا سه ماه قبل از بارداري كاهش تولد
شنبه، 25 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصیه های قبل از بارداری
توصیه های قبل از بارداری
توصیه های قبل از بارداری






اسيد فوليک از 70 درصد بيماري‌هاي عصبي جنين پيشگيري مي‌کند

درمان کم خوني و عفونت‌هاي دستگاه تناسلي قبل از بارداري ضروري است
مصرف اسيد فوليک در دوران بارداري از 70 درصد بيماري‌هاي عصبي در جنين پيشگيري مي‌کند. مصرف اين دارو دو تا سه ماه قبل از بارداري كاهش تولد جنين‌هاي غيرطبيعي را به دنبال دارد.
دکتر مريم افراخته، متخصص زنان و زايمان

لزوم درمان مشکلات مادر قبل از بارداري

با مشاوره قبل از بارداري مواردي چون فشار خون، ديابت يا بيماري‌هاي ژنتيکي تشخيص داده شده و اقدامات لازم در اين زمينه انجام مي‌شود.
درصورت اضافه وزن مادر، کاهش وزن توصيه مي‌شود. همچنين ابتلا به مواردي مانند سوء تغذيه، کم خوني، عفونت‌هاي دستگاه تناسلي و دستگاه ادراري، بايد قبل از بارداري درمان شود؛ چرا که چنانچه مادر پس از بارداري براي درمان مشکل خود به پزشک مراجعه کند، با توجه به محدوديت‌هاي ايجاد شده و همچنين امکان به وجود آمدن عوارض داروها در جنين، نمي‌توان درمان کافي و کامل را براي وي انجام داد.

خدمات بهداشتي و درماني بارداري

دكتر فاطمه بصير عضو انجمن پريناتالوژي ايران:
خدمات بهداشتي و درماني پريناتالوژي بايد قبل از بارداري شروع شود
خدمات بهداشتي و درماني پريناتالوژي مانند زنجيره اي با حضور متخصص زنان و با همكاري پزشكان ديگر ادامه مي يابد.
خدمات بهداشتي و درماني بايد پيش از بارداري آغاز شود كه اين خدمات مانند زنجيره اي از دكتر زنان آغاز و در قبل از بارداري حين بارداري و بعد از تولد با همكاري پزشكان اطفال و نيز همكاري و همياري پزشكان مختلف ادامه مي يابد.
هرچند اين رشته ها ممكن است از يكديگر جدا باشند اما هدف اصلي درك متقابل و به اشتراك گذاشتن مسائل عملي است.
تعداد پزشكان فوق تخصص نوزاد در همايش پريناتالوژي زياد بود ولي ما تلاش كرديم براي آنها نيز بازآموزي را ترتيب دهيم و به همين علت در سالن هاي جنبي چهار برنامه كه پزشكان در برخورد با بيماران به آن نياز دارند قرار داريم و نيز بعد از ظهرها برنامه شامل دو كارگاه زنان و دو كارگاه كودكان در مورد اصلاح وضعيت بارداري و زايمان كه تكنيك هاي تنفسي و تمرينات بدني در بارداري و زايمان، احياي نوزاد و پيش گيري از ابتلاي نوزادان به عفونت بيمارستاني است.
در اين زمنيه مي توان به عناويني از جمله روش برخورد با زردي و ساختار مناسب بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان تسكين و درمان درد در نوزاد و غيره اشاره كرد.

لزوم بهداشت دهان و دندان مادر و نوزاد

تارا عليجاني متخصص دهان و دندان كودكان
مادران بايد پس از هر نوبت شيردهي به نوزادان خود، لثه‌ها و جوانه‌هاي دندان آن‌ها را با پنبه تميز كنند.
لزوم مراقبت‌هاي پيش از بارداري و حين بارداري و پس از آن
مادران پيش از بارداري مي‌توانند با مراجعه به مراكز دندانپزشكي و معاينه دهان و دندان خود از سلامت آن مطمئن شوند؛ تا در زمان بارداري با پوسيدگي شديد دندان مواجه نشوند.
برخي از هورمون‌ها در زمان بارداري تأثير منفي بر روي دندان‌ها دارند و در صورت ‌وجود پوسيدگي اوليه باعث تشديد آن و خرابي دندان مي‌شوند‌ كه در دوران بارداري به دليل محدوديت درمان، مادر را با سختي‌هاي خاص خود مواجه مي‌كنند. ‌
فرهنگ‌‌سازي از طريق رسانه‌ها و مدارس باعث مي‌‌شود تا خانواده‌ها و كودكان مشكلات مربوط به دهان و دندان خود را جدي گرفته و در پيشگيري و رفع آن كوشا باشند.
معاينه دندان‌ها توسط دندانپزشك هر 6 ماه يك‌بار، براي خانواده‌ها و به خصوص كودكان لازم است. اين تكرار باعث مي‌شود تا كودكان در مراجعه به مراكز دندانپزشكي ترس بي‌مورد نداشته باشند و در صورت بروز مشكل دندان به راحتي به دندانپزشك مراجعه كنند.
طبق آئين‌نامه وزارت بهداشت، مدارس موظفند تا كودكان را قبل از ورود به دوره ابتدايي، مورد معاينه كامل دهان و دندان قرار دهند؛ تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوند.
استفاده از فلورايد و شياربند در مدارس تا سن 12 سالگي را يكي ديگر از اقدامات مفيد اين وزارتخانه به منظور جلوگيري از پوسيدگي دندان در كودكان است.

چطور براي بارداری آماده شويم؟

دست کم سه ماه پیش از اینکه سعی کنید باردار شوید، باید اطمینان حاصل کنید، بدنتان مواد مغذی لازم برای پرورش یک نوزاد سالم را دریافت می‌کند.
به این توصیه‌ها برای آماده‌شدن برای بارداری عمل کنید:
ترتیبی دهید که روزانه دست کم 400 میکروگرم فولات یا اسیدفولیک، از راه رژیم غذایی یا به صورت مکمل دریافت کنید.
دست کم 1000 میلی‌گرم در روز کلسیم مصرف کنید - که معادل سه لیوان 250 میلی‌لیتری شیر كم چرب است.
با دکترتان درباره مصرف ویتامین‌‌‌های خاص برای زنی که باردار است یا احتمال دارد باردار شود، صحبت کنید.
مصرف کافئین (موجود در قهوه، چای و نوشابه‌های کولادار) را به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز کاهش دهید، زیرا کافئین ممکن است بر باروری و توانایی بدن شما برای جذب کلسیم و آهن تاثیر بگذارد.
از مواد مخدر، سیگار و شیرین‌کننده‌های مصنوعی پرهیز کنید

توصیه هایی برای بارداری

قبل از اقدام به بارداري با پزشك متخصص مشاوره كنيد
مصرف لبنيات، حبوبات و پياده‌روي از مراقبتهاي دوران بارداري هستند
دکتر مريم غفار نژاد متخصص زنان و زايمان:

ضروری بودن مشاوره پيش از زايمان و مراقبت‌هاي دارويي و تغذيه‌اي دوران بارداري تحت نظر پزشک متخصص

مشاوره قبل از بارداري را مهمترين توصيه به زناني که قصد بارداري دارند،زناني که تمايل به بارداري دارند حتماً 3 ماه قبل از آن مشاوره پزشکي انجام دهند تا از نظر کم خوني، بيماريهاي قندي و عواملي که حاملگي را پرخطر مي‌کند بررسي و کنترل شوند.
بهتر است زنان باردار در سه ماه اول بارداري حتي از برخي داروهاي تقويتي مثل انواع ويتامين و آهن و در موارد نياز و برحسب تشخيص پزشک معالج از داروهاي ديگري که تأثير سويي بر جنين ندارند، استفاده کند.

استفاده از داروهاي گياهي در دوران بارداري

استفاده از داروهاي گياهي بستگي به اين دارد که فرد دچار چه بيماري و در چه سني از حاملگي قرار دارد که در هر مورد توصيه‌هاي پزشکي براي استفاده از داروهاي گياهي متفاوت است.
ويزيت‌هاي دوران بارداري توسط پزشک متخصص، تغذيه مناسب، خودداري از ناشتا بودن در ماه‌هاي اول حاملگي، استفاده زياد از لبنيات، حبوبات و پروتئين‌هاي گياهي و انجام ورزش‌هاي سبک مثل پياده روي را بهترين مراقبت‌هاي دوران بارداري است .
در دوران بارداري حتماً تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفته و از مصرف خودسرانه دارو و مواد محرکه مثل فلفل و ساير ادويه جات خودداري کنند.
منبع:http://irnini.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.