تشریح میدان حر تهران

2 – اژدهای نفس وسایل و ابزاری نمادین (چون آرواره و آتش ) برای مبارزه دارد ؛ حر نیز به نیزه تقوا و پروای الهی باید مجهز باشد . 3 – اژدها از بین رفتنی نیست ؛ ولی قابل کنترل است ؛ برای همین است که سالیان دراز ، حر نیزه در حلقوم آن فرو برده ؛ زیرا می داند با کوچک ترین غفلتش ، آ رواره هایی قدرتمند او را پاره پاره می کند . نفس اماره نیز در کمین کوچک ترین غفلت انسان است و منتظر است که انسان سلاح تقوای خود را بر زمین نهد . بدین
پنجشنبه، 7 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشریح میدان حر تهران
تشریح میدان حر تهران
تشریح میدان حر تهران


 





در میدان حر تهران ،مجسمه ای قرار دارد که نبرد پیروزمندانه گرشاسب ،فرزند زو و از پهلوانان شاهنامه را با اژدها نشان می دهد. در این مقاله به تحلیل عرفانی این مجسمه می پردازیم.
 
1 – گرشاسب نماد انسان و اژدها نماد نفس سرکش انسان است .
2 – اژدهای نفس وسایل و ابزاری نمادین (چون آرواره و آتش ) برای مبارزه دارد ؛ گرشاسب نیز به نیزه تقوا و پروای الهی باید مجهز باشد .
3 – اژدها از بین رفتنی نیست ؛ ولی قابل کنترل است ؛ برای همین است که سالیان دراز ، گرشاسب نیزه در حلقوم آن فرو برده ؛ زیرا می داند با کوچک ترین غفلتش ، آ رواره هایی قدرتمند او را پاره پاره می کند . نفس اماره نیز در کمین کوچک ترین غفلت انسان است و منتظر است که انسان سلاح تقوای خود را بر زمین نهد . بدین جهت گفته اند شرط پایداری گرشاسب ، پیوستگی مبارزه آن است.

تشریح میدان حر تهران

4 – جلوه ظاهری در این جدال نقش چندانی ندارد و باطن باید ساخته شود . شاید بدین دلیل است که گرشاسب لباسی بر تن ندارد .
5 – پیچیده شدن اژدها به دور گرشاسب نمایانگر آن است که عوامل غفلت از یاد خدا همواره ما را محاصره کرده اند و پیرامون ما منتظر لحظات غفلت ما از یاد خداوند هستند تا از آن نهایت بهره برداری را کنند .
6 – نیزه ، دهان اژدها را نشانه رفته است تا همه بدانند گناهکارترین عضو گناهکاران زبان آنها است . از این رو ، باید مرکز گناه از بین رود .
7 – انسان جهادگر ، حتی در صورت از بین نبردن دشمن ، باز هم برتر و بالاتر از اوست . از این روست که گرشاسب بلندتر و غالب بر اژدهاست .
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : mndm_88



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.