تجارت الكترونيك يا توطئه هرمي

اخيرا شاهد فعاليت هاي گسترده بخش فرهنگي توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) در رسانه هاي گروهي بوديم. آنها كه در پي تحمل ضربات شديد ناشي از برخورد مراجع قضايي و پليسي ، عدم توانايي در ثبت نمايندگي شركت و افشاي ماهيت فعاليتهايشان در سايت هاي اينترنتي و مطبوعات دلسوز و خير، تا اندازه زيادي مخاطبان خود را از دست داده اند و حاضر به چشم پوشي از طعمه هاي چند ميليون نفري ايران نيستند، با پرداخت پولهاي كلان مقالات سفارشي تهيه نموده و با تطميع يا تهديد
چهارشنبه، 28 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجارت الكترونيك يا توطئه هرمي
تجارت الكترونيك يا توطئه هرمي
تجارت الكترونيك يا توطئه هرمي

نويسنده: رضا پرويزي




اخيرا شاهد فعاليت هاي گسترده بخش فرهنگي توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) در رسانه هاي گروهي بوديم. آنها كه در پي تحمل ضربات شديد ناشي از برخورد مراجع قضايي و پليسي ، عدم توانايي در ثبت نمايندگي شركت و افشاي ماهيت فعاليتهايشان در سايت هاي اينترنتي و مطبوعات دلسوز و خير، تا اندازه زيادي مخاطبان خود را از دست داده اند و حاضر به چشم پوشي از طعمه هاي چند ميليون نفري ايران نيستند، با پرداخت پولهاي كلان مقالات سفارشي تهيه نموده و با تطميع يا تهديد برخي نشريات ، تبليغات گسترده اي را در ستايش و تعريف و تمجيد از توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) آغاز كرده اند. اهميت اين كار براي آنان به حدي بوده است كه حتي از تهديد و تطميع نيز فرو گذاري نكرده اند.
براي نمونه در پي درج مطلبي عليه توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) در يكي از روزنامه ها ، آنان به دفتر روزنامه مراجعه و با تهديد به طرح دعوي تقاضاي انتشار مقاله اي در تمجيد از توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) مينمايند و چون موفقيتي حاصل نمي شود حاضر مي شوند در مقابل چاپ مقاله تعداد بسيار زيادي از تيراژ روزنامه را به سه برابر قيمت تك فروشي خريداري نمايند. كه مسئول شرافتمند روزنامه پيشنهاد آنان را رد مي كند.
در مقالات منتشره از جانب عوامل فرهنگي توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) مخالفان و منتقدان اين شيوه شوم به مخالفت با تجارت الكترونيك متهم شده اند. نويسندگان مقالات از روشهاي مختلف سفسطه و مغالطه براي گرفتن نتيجه مورد نظر خود استفاده نموده اند.
بيان صفات و خصوصيات مثبت و امتيازات تجارت الكترونيك ، كه جزو بديهيات مي باشد، و منتسب نمودن همان صفات و خصوصيات مثبت و امتيازات به توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) و متهم نمودن منتقدين توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) به مخالفت با تجارت الكترونيك شيوه مورد استفاده در نگارش مقالات بوده است.
آنان به تفضيل درباره تجارت الكترونيك و مزاياي آن سخن گفته اند و ما نيازي به تكرار مكررات نمي بينيم،
در اين مقاله صرفا به بررسي ماهيت توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي ) و دلايل غير قانوني و مجرمانه بودن فعاليت هاي مرتبط با آن در ايران مي پردازيم.

تجارت الكترونيك يا توطئه هرمي

ماهيت توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي )

بازاريابي شبكه اي در سال 1921 توسط يك كلاهبردار آمريكايي بنام پونزي ابداع گرديد و در محافل آكادميك اقتصادي آن زمان به طرح پونزي يا توطئه هرمي مشهور گشت و در حوزه رشته بازاريابي با عنوان بازاريابي چند لايه از آن نام برده شد. طرفداران بازاريابي چند لايه معتقد بودند كه اين شيوه آرزوي ديرينه ارتباط بدون واسطه توليد كننده با مصرف كننده را تا حدودي برآورده كرده است .اما چندي نگذشت كه تعدادي سودجو با استفاده از اين روش اقدام به كلاهبرداري هاي كلان كردند و اين شيوه مطرود گرديد. اما با پيدايش شبكه هاي بين المللي مثل اينترنت مجرمان يقه سفيد و كلاهبرداران حرفه اي در سطحي گسترده تر اقدامات خود را از سر گرفتند و شيوه مذكور به كلاهبرداري شبكه اي معروف گرديد . دولت آمريكا براي مقابله با اين وقابع قانوني تصويب كرد و بهره گيري غير اخلاقي از اين شيوه را ممنوع ساخت.
پرونده هاي زيادي در اين خصوص در آنجا مطرح گرديده است.براي نمونه در 22 مارس سال 2000 در كليولند در شمالي ترين ناحيه اوهايو ، كيفر خواستي بر عليه 4 نفر به اتهام بازاريابي شبكه اي صادر شد كه منجر به محكوميت آنان به حبس گرديد. آنها 36 ميليون دلار از مردم دريافت نموده بودند.
براي روشن شدن ماهيت تجارت شبكه اي يا تو طئه هرمي به تجزيه و تحليل اين پديده خوا هيم پرداخت. فرض كنيد شركتي پيدا كرده ايد كه از طريق بازار يابي شبكه اي اقدام به فروش شير مي كند .همچنين فرض كنيد كه هر فرد به طور ميانگين ماهانه 000/10 تومان شير ميخرد ,اگر شركت مذكور به ازاي يافتن هر مشتري 5% به شما پورسانت دهد ,و اگر اين كار را تا 7 طبقه از مشتريان ادامه دهد ,فكر مي كنيد در صورتي كه بتوانيد 5مشتري سخت كوش شير پيدا كنيد كه هر كدام بتوانند 5 مشتري سخت كوش ديگر پيدا كنند كه هر كدام ...

چه اتفاقي خواهد افتاد؟

- رده1 = 5 نفر = 000/50تومان فروش = 500/2 تومان پور سانت
- رده 2 = 25 نفر = 000/250 تومان فروش = 500/12 تومان پورسانت
- رده3 = 125 نفر = 000/1250 تومان فروش = 500/62 تومان پورسانت
- رده4 = 6254 نفر = 000/250/6 تومان فروش = 500/312 تومان پورسانت
- رده 5 = 3125 نفر = 000/250/31 تومان فروش = 500/562/1 تومان پورسانت
- رده6 = 15625 نفر = 000/250/156 تومان فروش = 500/812/7 تومان پورسانت
- رده 7 = 78125 نفر = 000/250/ 781 تومان فروش = 500/062/39 تومان پورسانت
پس اگر هر نفر بتواند 5 نفر ديگر را جذب كند و اگر هر يك بطور ميانگين000/10تومان در ماه خريد كند ، شما ماهانه بيش از 45 ميليون تومان در آمد خواهيد داشت. اما صبر كنيد موضوع به اين سادگي نيست. متاسفانه پيدا كردن بيش از 000/90 مشتري آن هم از نوع سخت كوش آن هم توسط يك نفر خيال باطلي بيش نيست. عليرغم آنچه تصور ميشود يافتن 5 نفر مشتري سخت كوش كه آنها هم حاضر باشند هر يك 5 مشتري ديگر پيدا كنند نه تنها كار ساده اي نيست ، بلكه تقريبا غير ممكن است. در هرمي كه شما مي خواهيد بسازيد ، اگر خيلي خوش شانس باشيد ممكن است يك يا دو آدم سخت كوش مثل خودتان پيدا شود كه لزوما در عرض هم نبوده و به اين ترتيب هرم شما اگر به هيچ بدل نشود به نخ باريكي تبديل خواهد شد . براي نمونه يكي از ISP هاي تهران در سايت اينترنتي خود داراي بخشي تحت عنوان فروش جادويي مي باشد و مدعي شده است كه « بدون قرعه كشي 300 ميليون تومان جايزه » به خريداران كارت اينترنت اين شركت اعطا خواهد كرد.
اين شركت مي گويد اگر شما بتوانيد 4 كارت 10 ساعته بفروشيد يك كارت جايزه خواهيد گرفت. اگر هر كدام از مشتريان شما 4 كارت بفروشند هيچ سودي عايد شما نمي شود اما اگر هر يك از اين 16 مشتري بتوانند 4 كارت آن هم به طور متقارن و منظم بفروشند شما يك كارت جايزه خواهيد گرفت و كل جوايز اعطايي به شرح زير خواهد بود :
مرحله.........................................................................پورسانت
تكميل لايه اول................................................................يك كارت جديد
تكميل لايه سوم..............................................................يك كارت جديد
تكميل لايه ششم...........................................................000/ 135
تكميل لايه نهم...............................................................000/300/1
تكميل لايه دوازدهم..........................................................000/000/30
تكميل لايه پانزدهم...........................................................000/000/300
ظاهرا ادعاي مذكور خيلي وسوسه انگيز است اما با اندكي تامل متوجه خواهيد شد كه براي دريافت اولين جايزه نقدي يعني 000/135تومان شما بايد دقيقا 5460 نفر آن هم به طور كاملا متقارن و منظم مشتري داشته باشيد . همانطور كه متوجه شده ايد مسئو لين شركت مذكور حتي قصد پرداخت مبلغ نا چيز 000/135 تومان را به هيچ كس ندارند چه رسد به جايزه 300 ميليون توماني كه بيش از يك ميليارد مشتري ( 4به توان 15 ) آن هم از نوع كاملا منظم و متقارن احتياج دارد .

خصوصيات توطئه هرمي ( بازاريابي شبكه اي )

آنان براي دستيابي به اهدافشان به راههاي فريبنده اي متوسل گشته اند و براي اغفال يا اغواي مردم شگردهاي گوناگوني را به كار ميگيرند.
مثلا يكي از همين موسسات مالي مجازي بنام پريم بانك كه از طريق بازاريابي شبکه اي ( Network Marketting ) فعاليت مينمايد و ايرانيان را دعوت به سرمايه گذاري و بازاريابي ميكند ، از شگردهاي زير استفاده مي نمايد :
1- انتخاب نامي مشابه با نام پريم بانك اصلي كه يكي از معتبرترين موسسات اعتباري آمريكا است و از شهرت بسياري برخوردار است، براي موسسه خودشان و استفاده از سابقه طولاني موسسه مذكور در تبليغاتشان ميباشد. در حاليكه از ثبت شركت پريم بانك قلابي بيش از 8 ماه نميگذرد.
2- ثبت شركت در انگليس مجازي و استفاده از خدمات دفتر مجازي، كه كار كم هزينه و پيش و پا افتاده اي است.
3- افتتاح حساب در يكي از بانكهاي ايراني كيش و جعل و سوء استفاده از آرم با نك ملي و استفاده غير مجاز از آرم سيستم بانكي سيبا.
4- ادعاي پرداخت درصدي از درآمد موسسه به آوارگان فلسطيني وبه اين ترتيب سوء استفاده از احساسات و علاقه مردم مسلمان ايران به فلسطينيان .
5- طرح شايعه ارتباط شركت با فرزندان يكي از مقامات عالي رتبه كشور
6- پرداخت مبالغي پول به عنوان پورسانت به سرمايه گذاران
7- تبليغات وسيع و گسترده كه هزينه آن از محل پولهاي سرمايه گذاران تامين ميگردد.
همان شگرد در باره شركت كيمبرلي سو لاتير نيز صادق است. اين شركت براي جلب اطمينان مردم ادعا ميكند كه اعتبار و شهرت اين كارخانه به حدي است كه پليس IGI(پليس جواهر شناسي) مقر اصلي خود را در كنار اين كارخانه بنا نهاده است و پليس بين المللي بر آن نظارت دارد.اين شركت از نظر تضمين و اعتبار توسط بانك بزرگ و عظيم( PNC American Bank)مورد پشتيباني و حمايت قرار دارد.و اليزابت دوم انگلستان از جمله افرادي است كه به صورت مستقيم پشتيبان و حامي كيمبرلي سو لاتير است .
سئوال اين است كه چرا شركتي با اين اعتبار و عظمت نتوانسته است شعبه يا نمايندگي خود را در ايران به ثبت برساند و بطور قانوني به فعاليت بپردازد.؟ چون تمامي ادعاهايشان كذب است و آنان نتوانسته اند حتي يك مورد آن يعني مورد تائيد. اينترپول بودن را به اثبات برسانند و مدرك قابل قبولي به مرجع ثبت شركتهاي كيش در اين مورد ارائه كنند.

دلايل غيرقانوني بودن فعاليت هاي شركت هاي بازاريابي شبكه اي خارجي در ايران

1- شركت كيمبرلي سو لاتير، پريم بانك، گلد كوئيست و ...... يك شركت خارجي است و مطابق ماده 3 قانون ثبت شركتها هر شركت خارجي براي اينكه بتواند در ايران به فعاليت تجاري، صنعتي و مالي بپردازد بايد در مملكت اصلي خود شركت قانوني شناخته شده و در اداره ثبت شركتها ي تهران به ثبت رسيده باشد. صرفنظر از ترديد هايي كه در باره قانوني بودن شركت هاي بازاريابي شبكه اي خارجي مذكور در كشورهاي متبوعشان وجود دارد، شركت هاي مذ كور در ايران به ثبت نرسيده اند و اقدام انان براي ثبت شركت در منطقه ازاد تجا ري كيش عقيم مانده و مسئولين مربوطه از ثبت ان به دليل غير قانوني بو دن فعاليتهاي شركت ممانعت به عمل اورده اند با اين وجود عوامل داخلي شركت كيمبرلي هنوز نيز به فعاليت هايشان در داخل كشور ادامه ميدهند و اقدامات آنان برابر مواد 5و11 قانون ثبت شركتها جرم محسوب ميشود.
ماده 5 قانون ثبت شركتها بيان ميدارد: اشخاص كه به عنوان نمايندگي يا مديريت شركتهاي خارجي د ر ايران اقدام به امور تجارتي يا صنعتي يا مالي كنند وشركتشان را ثبت نمايد به تقاضا ي دادستان به مجازات مقرر در قانون محكوم خواهند شد و اگر تخلف ادامه يابد دولت از عمليات نماينده يا مدير شعبه شركت متخلف جلوگيري خواهد كرد.
همچنين در ماده 11 قانون ثبت شركتها آمده است كه نماينده هر شركت خارجي يا مدير شعبه آن كه قبل از ثبت به سمت نمايندگي در ايران اقدام به عمليات تجاري يا صنعتي يا مالي كند مجرم شناخته شده و به مجازات مقرر در قانون محكوم خواهد شد.
2- اقدام سر شاخه هاي باند تجارت شبكه اي شركت هاي خارجي در ايران از بعد كلاهبرداري نيز قابل بررسي است .
مطابق ماده 1 قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداري هر كس از راه حيله و تقلب مردم را به وجود شركتها و...يا به داشتن اموال و اختيارات واهي بفريبد....و از اين طريق مال ديگري را ببرد كلاهبردار محسوب ميشود واگر جرم با استفاده از تبليغ عامه از طريق وسايل ارتباط جمعي ورسانه ها يا انتشار آگهي صورت گرفته باشد مجازات شديدتري در انتظار مرتكب خواهد بود .
با عنايت به عدم ثبت شركت كيمبرلي ... در ايران و عدم تعلق الماس خيالي به سر شاخه هاي ايراني و فعاليت آنان از طريق رسانه هاي گروهي مثل روزنامه ها و انتشار اگهي ارتكاب كلاهبرداري از جانب آنان محرز است و مقامات پليسي وقضايي كشور بايد سريعانسبت به برخورد قاطع با اين موضوع اقدام نمايند.البته برخي اقدامات پراكنده اما موثر در برخي از شهرها مثل اصفهان با سر شاخه ها به عمل آمده است اما بر خورد با اين باند كلاهبردار بايد در سطح كشور و به صورت هماهنگ صورت پذيرد.
3- اگر به خاطر داشته باشيد اواخر سال گذشته سايت اينترنتي شركت كيمبرلي يعني (www.my7diamonds.com) هك شده و اطلاعات مربوط به يكي از سر شاخه هاي اصلي شركت بنام عظيمي در معرض ديد بازديد كنندگان سايت اي تي ايران قرار گرفت با اندكي مداقه در اطلاعات مذكور مي توان دريافت كه حدود يكصد هزار نفر ايراني زير شاخه وي مي باشند . اگر هركدام از آنان تنها 000/50 تومان به حساب شركت مذكور واريز كرده باشند مبلغي معادل 5 ميليارد تومان از سرمايه ايرانيان از حسابهاي قرض الحسنه و... خارج شده و به جيب خارجيان سرازير گرديده و در صورت عمل كردن شركت و عوامل آن به وعده و وعيدهايشان تنها 10% از مبلغ مذكور آن هم در غالب الماس يا طلاي بي كيفيت به كشور بازگشته است اگر تنها 10 نفر از اين سر شاخه ها با اين حجم عظيم زير مجموعه در كشور ما عمليات موفقي داشته باشند 50 ميليارد تومان پول و سرمايه كشور بي سرو صدا به خارج منتقل گرديده است .
پاسخ هزاران تن از قربانيان اين تجارت شوم را كه اقدام به شكايت از يكديگر در مراجع قضايي و پليسي نمود ه اند چگونه و چه كساني بايد بدهند؟چرا بايد بيت المال را صرف رسيدگي به پرونده هايي كه در اثر اقدامات غير قانوني عوامل شركتهاي خارجي تشكيل شده اند نمود ؟ بند ه ماده 1 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور بيان مي دارد كه :
وصول وجوه كلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقيقي يا حقوقي تحت عنوان مضاربه و نظاير آن كه موجب حيف و ميل اموال مردم يا اخلال در نظام اقتصادي كشور شود جرم محسوب ميگردد و مرتكب به مجازات حبس از5 تا20سال محكوم خواهد شد .ايا اقدامات مذكور اخلال در نظام اقتصادي كشور محسوب نميشود؟
4- مطابق قانون ورود هر گونه طلا و سنگ هاي قيمتي به كشور ممنوع است و مرتكبين به مجازات قانوني محكوم خواهند شد. متوليان بازار يابي شبكه اي شركت هاي خارجي بدون پرداخت حقوق و عوارض گمركي و از طريق ايجاد باندهاي قاچاق اقدام به وارد كردن طلا و الماس خريداري شده توسط قربانيانشان مي نمايند و بدين ترتيب مرتكب جرم ديگري ميگردند.
5- اخيرا بر خي از روزنامه ها در مقابل خريد بخشي از روز نامه شان توسط سر شاخه هاي شركت كيمبرلي به قيمت 2 يا 3 برابر، اقدام به انتشار مقالاتي در ستايش بازار يابي شبكه اي نموده اند. مطابق قانون نه تنها اقدام نويسندگان مقالات مذكور بلكه اقدام روزنامه ها و مجلات وكلا رسانه هاي گروهي در تبليغ و ترويج بازاريابي شبكه اي براي شركت هاي خارجي نظير كيمبرلي و پريم بانك و... معاونت در جرايم فوق الذكر به شمار ميرود .
برخي از سر شاخه هاي بازاريابي شبكه اي شركت هاي خارجي پس از برخورد مقامات قضايي با موضوع ، اقدام به راه اندازي شركتهاي بازاريابي شبكه اي مشابه تحت عناوين npyramid به آدرس www.irdir.com/npyramid.asp و طرح جامع فروش سكه غدير به آدرس www.alghadirgroup.com/amalkard.htm در داخل كشور نموده اند . اين شركت ها يا فعاليت ها از نظر اداره كل ثبت شركتها غير قابل ثبت و ممنوع اعلام گرديده است و اقدامات مذكور جرم تلقي مي شود. من به تمامي هموطنان عزيز توصيه ميكنم از هر نوع سرمايه گذاري در اين فعاليتهاي مجرمانه خودداري نمايند.
منبع: آی تی ایران




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.