هفته چهارم بارداری

در این هفته تخمک چهار هفته ای است و شکل آن بیشتر به حرف C انگلیسی شبیه است. دایره های کوچکی در دو طرف سر تشکیل می شوند که از آنها چشم به وجود می آید. همچنین گوشها نیز شروع به رشد می کنند. بیشتر اندامها در این هفته تشکیل می شوند ودر آخر این هفته از جوانه های کوچک دو طرف بدن دست ها و پاها به وجود می آیند. در آغاز دست ها از پاها سریعتر رشد می کنند. قلب در این هفته پر از خون می شود. سلولهای خونی در دیواره ی کیسه ی آب تشکیل می شود. خون از
چهارشنبه، 15 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هفته چهارم بارداری
هفته چهارم بارداری
هفته چهارم بارداری

نويسنده:دکتر صمدعلی مرادی و سمیه حیدریان




جنین

در این هفته تخمک چهار هفته ای است و شکل آن بیشتر به حرف C انگلیسی شبیه است. دایره های کوچکی در دو طرف سر تشکیل می شوند که از آنها چشم به وجود می آید. همچنین گوشها نیز شروع به رشد می کنند. بیشتر اندامها در این هفته تشکیل می شوند ودر آخر این هفته از جوانه های کوچک دو طرف بدن دست ها و پاها به وجود می آیند. در آغاز دست ها از پاها سریعتر رشد می کنند. قلب در این هفته پر از خون می شود. سلولهای خونی در دیواره ی کیسه ی آب تشکیل می شود. خون از بند ناف عبور می کند و به این طریق جنین می تواند غذا برای زندگی به دست آورد. این کار تا وقت به دنیا آمدن بچه ادامه پیدا می کند.

هفته چهارم بارداری
توضیح عکس: دستها و پاها شروع به رشد می کنند. طول جنین 4تا 8 میلی متر است.

مادر

مقدار هورمونها در بدن افزایش پیدا می کند و این موجب تغییرات روحی در مادر می شود. در مورد اثرات فیزیکی که افزایش هورمونها در دوران حاملگی باعث آن می شوند تحقیقات زیادی شده است اما تغییرات روحی و حسی نیز به همان اندازه مهم است. تغییرات روحی روانی به طور معمول در اوائل حاملگی یعنی درهفته ی
7-10 و همچنین در اواخر حاملگی بیشتر است. تغییرات روحی و روانی در دوران حاملگی نرمال است. خانم حامله از نظر روحی بسیار حساس است برای مثال بعضی وقتها یک تبلیغ تلویزیون نیز می تواند احساسات خانم حامله را تحریک کند. بسیار خوب است که در مورد احساساتت با کسی صحبت کنی.

نکته

بسیاری از خانمهای حامله احساس خستگی می کنند دلیل آن هنوز مشخص نیست اما به هر حال این را میدانیم، جنینی که در بدن مادر رشد ونمو می کند نیاز به انرژی زیادی دارد که همه ی آن را مادر متحمل می شود. اگر موقعیت آن را داری هر وقت که احساس خستگی کردی استراحت کن.
همچنین بسیاری از خانمها از حالت تهوع در اوائل حاملگی شکایت دارند که این نیز بسیار طبیعی و معمول است اما در اکثر حاملگی ها حالت تهوع در هفته ی 12الی 14 تمام می شود. اگر جزو گروهی از خانمهای حامله هستید که حالت تهوع دارید ما برایتان چند پیشنهاد داریم:
- به مقدار کم اما اغلب غذا بخور.
- از خوردن غذاهای چرب پرهیز کن.
- قبل از اینکه گرسنه شوی غذا بخور.
- به اندازه ی کافی استراحت کن.
- سعی کن که آرام باشی و از استرس دوری کن.
- وقتی که صبح از خواب بیدار می شوی کمی نان خشک یا کیک میتواند به کم کردن حالت تهوع کمک کند.
- به اندازه ی کافی آب بخور (در کل پزشکان به مادران حامله توصیه می کنند که زیاد آب بخورند).
- خوردن نان گندم، سیب زمینی و برنج نیز می تواند کمک کند.
منبع: www.vatandar.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.