عضویت العربیة English
يکشنبه، 11 مرداد 1394 (سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی)
امام على علیه السّلام فرمودند: پایدارى زندگى به برنامه‌ریزىِ درست و وسیله رسیدن به آن، مدیریت صحیح است. غرر الحکم و درر الکلم، ح 6807
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/فرهنگ و انديشه/شعر و ادب/داستان/دو حكايت در وفاي به عهد

تبلیغات
آخرین مقالات
فرق علم حضوری با علم حصولی

فرق-علم-حضوری-با-علم-حصولیعلم یا شناخت انسان بر دو نوع است: علم حضوری و علم حصولی (علم فکری). بین علم حضوری و علم حصولی تفاوت‌هایی ادامه ...

دلایل عقلی تجرد نفس انسان

دلایل-عقلی-تجرد-نفس-انسانانسان از نظر مادی در حال تحول و دگرگونی است و دوران‌های مختلف، از قبیل دوران شیرخوارگی، کودکی، نوجوانی، ادامه ...

نگاهی تحلیل گرانه به پارالوژیسم‌های عقل محض (2)

نگاهی-تحلیل-گرانه-به-پارالوژیسم‌های-عقل-محض-(2)موضوع پارالوژیسم سوم این همانیِ «خود» در خلال زمان است. کانت هم چون هیوم این همانی را مستلزم عنصری دائمی ادامه ...

نقد روان‌شناسی عقلی و پارالوژیسم‌ها (2)

نقد-روان‌شناسی-عقلی-و-پارالوژیسم‌ها-(2)پارالوژیسم دوم از پارالوژیسم اول ابهام کمتری دارد. دکارت و لایب نیتس می‌گویند که نفس، بسیط، غیرمرکب، ادامه ...

نگاهی تحلیل گرانه به پارالوژیسم‌های عقل محض (1)

نگاهی-تحلیل-گرانه-به-پارالوژیسم‌های-عقل-محض-(1)بخش «پارالوژیسم‌های عقل محض» تنها بخشی از «دیالکتیک استعلایی» است که کانت در طبع (یا ویرایش) دوم آن را ادامه ...

نفس و ادراک نفسانی از نظر کانت

نفس-و-ادراک-نفسانی-از-نظر-کانتبرای بحث، از نظر کانت، درباره ی ارتباط ادراک نفسانی با وجود نفس، باید بین سه جنبه ی مربوط به هم در این ادامه ...

نقد روان‌شناسی عقلی و پارالوژیسم‌ها (1)

نقد-روان‌شناسی-عقلی-و-پارالوژیسم‌ها-(1)منظور از روان شناسیِ عقلانی (انسان شناسی عقلانی)، دانشی است متافیزیکی در مورد نفس که تنها بر تحلیل قدرت ادامه ...

نظام ایده های استعلایی

نظام-ایده-های-استعلاییبه نظر کانت، دیالکتیک استعلایی باید- البته کاملاً به نحو پیشین- هم به منشأ آن گونه شناخت هایی که از عقل ادامه ...

ارتباط علم با فلسفه

ارتباط-علم-با-فلسفهمقصود از «علم»، در این جا، علم تجربی است که عبارت است از مجموعه ی قضایای تجربی که به بحث درباره ی موضوع ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 9919 بار

دوشنبه، 1 آذر 1389

دو حكايت در وفاي به عهد

دو حكايت در وفاي به عهد
دو حكايت در وفاي به عهد


 





 

عمل به وعده
 

امام صادق (عليه السلام) فرمود: رسول خدا (ص) با مردي قرار گذاشت كه در كنار صخره معيني در انتظار بماند تا وي برگردد. حرارت شديد آفتاب باعث رنج آن حضرت در كنار آن صخره شده بود. ياران ايشان گفتند: چه اتفاقي مي افتد اگر به سايه برويد؟ پيامبر خدا (ص) فرمود: «ميعادگاه ما در همين مكان است. من در اينجا منتظر خواهم ماند و اگر نيامد خلف وعده از او سر زده است.»(1)

هرمزان
 

در زمان ساسانيان، هفت پادشاه صاحب تاج بودند؛ يكي از آنها هرمزان بود كه در اهواز حكومت مي كرد. وقتي مسلمانان اهواز را فتح كردند، هرمزان را دستگير كردند و نزد خليفه دوم آوردند. خليفه گفت: اگر واقعا امان مي خواهي ايمان بياور، و گرنه تو را خواهم كشت. هرمزان گفت: حالا كه مرا خواهي كشت، دستور بده قدري آب برايم بياورند كه سخت تشنه ام. خليفه امر كرد که به او آب بدهند. آب را نزد هرمزان آوردند، آن را گرفت و همچنان در دست خود نگه داشت و لب به آن نمي گذاشت. عمر گفت : با خدا عهد و پيمان بستم كه تا اين آب نخوري تو را نكشم. در اين هنگام، هرمزان جام را بر زمين زد و شكست و آب ها روي زمين ريخت. خليفه، حيران از حيله او، رو به علي (عليه السلام) كرد و گفت: اكنون چه بايد كرد؟
حضرت فرمود: چون قتل او را مشروط به نوشيدن آن آب كردي و پيمان بستي، ديگر نمي تواني وي را به قتل برساني، اما بر او ماليات مقرر كن. هرمزان گفت: ماليات قبول نمي كنم و با خاطري آسوده و بدون ترس مسلمان مي شوم. سپس شهادتين را گفت و اسلام آورد.(2)

پی نوشت ها :
 

1. عباس عزيزي، اخلاق محمدي (صلي الله عليه و آله سلم )،ص74.
2. نك: علي اكبر صداقت،يكصد موضوع 500 داستان،صص344 و345.
 

منبع:گلبرگ 120



 

نظرات کاربران
ادامه نظرات
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.