علت دندان قروچه

دندان قروچه واژه‌اي است براي سايش، مالش و فشردن دندان‌ها حين خواب يا در زمان اضطراب و احساس فشار رواني. اين حالت مي‌تواند خفيف و گهگاهي شديد و مکرر باشد. دندان قروچه اغلب در مرحله نخست خواب روي مي‌دهد و ممکن است سر و صداي آن ساير افراد را آزار دهد.
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت دندان قروچه

علت دندان قروچه
علت دندان قروچه


 





 
دندان قروچه واژه‌اي است براي سايش، مالش و فشردن دندان‌ها حين خواب يا در زمان اضطراب و احساس فشار رواني. اين حالت مي‌تواند خفيف و گهگاهي شديد و مکرر باشد. دندان قروچه اغلب در مرحله نخست خواب روي مي‌دهد و ممکن است سر و صداي آن ساير افراد را آزار دهد.
برخي مبتلايان به دندان قروچه آن چنان دندان‌هايشان را روي يکديگر مالش مي‌دهند که مواد پر شده دندان‌ها يا روکش آنها مي‌شکند و يا به انواع ديگري از آسيب‌هاي دنداني دچار مي‌شوند. دندان قروچه شديد همچنين ممکن است موجب سردرد تنشي، درد صورت و اختلالات فکي، گيجگاهي که درست جلوي گوش قرار گرفته، بشوند. بعضي از مبتلايان به دندان قروچه تنها بعضي اوقات دندان‌ها را مالش مي‌دهند آنها ممکن است روزها يا هفته‌ها اين عمل را انجام ندهند. افراد مبتلا گاهي به طور ناخودآگاه و عادتي ناخن، مداد يا سطح داخل گونه را مي‌جوند.
دندان قروچه يکي از اختلالات شايع خواب است. تحقيقات نشان داده است افرادي که دندان‌ها را مي‌سايند يا مي‌فشرند، احتمال بيشتري دارد به خروپف، مکث تنفسي يا قطع موقت تنفس حين خواب مبتلا باشند. دندان قروچه در زنان نسبت به مردان شايع‌تر است به علاوه زنان بيشتر در معرض آسيب بافت مفصل فک به دنبال سايش يا مالش هستند.
شايد اکنون بخواهيد بدانيد چرا امروزه دندان قروچه بيشتر از گذشته مشاهده مي‌شود. در پاسخ به اين پرسش بايد از مشکلات زندگي مدرن امروزي نام ببرم که اضطراب، استرس، فشار عصبي و خشم سرکوب شده را افزايش داده است. مواد محرک مانند سيگار و کافئين نيز مي‌تواند باعث افزايش ماده‌اي موسوم به آدرنالين در بدن شوند و دندان قروچه را افزايش دهد. درباره کودکان هم اين نکته را به خاطر بسپاريد که ممکن است دندان قروچه با رشد و نمو رابطه داشته باشد بعضي کودکان به علت عدم هم ترازي دندان‌هاي بالايي و پائيني دچار اين اختلال شوند. برخي ديگر آن را در پاسخ به دردهايي مثل گوش درد يا دندان انجام مي‌دهند. هنگامي که براي دندان قروچه به مطب مراجعه مي‌کنيد، دندانپزشک معمولا وجود شواهد دندان قروچه را بررسي مي‌کند. دندانپزشک در مورد وجود استرس در زندگي، سلامت کلي دندان‌‌ها و مصرف دارو از شما سوالاتي مي‌پرسد و در صورت لزوم از فک و دهانتان کليشه راديوگرافي تهيه مي‌کند. هدف از درمان، پيشگيري از آسيب دايمي دندان‌ها و کاهش درد ناشي از دندان قروچه است. آموزش درباره نحوه صحيح استراحت دادن به دندان‌ها، زبان‌ها و لب‌ها به تغيير رفتار شما و بهبود دندان قروچه کمک مي‌کند. زبان را به سمت بالا متمايل کنيد و دندان‌ها را از هم جدا کرده و لب‌ها را ببنديد. اين نحوه استراحت مي‌تواند با مانع شدن از سايش دندان فشردگي فک، ناراحتي شما را تسکين دهد. دندان قروچه شما به مشکلات دنداني مربوط مي‌شود و دندانپزشک با استفاده از وسايل ارتودنسي عدم تراز دندان‌ها را اصلاح و اين مشکل را درمان مي‌کند.
منبع:http://salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.