چگونه مژه‌ها را تقويت کنيم؟

«مقداري روغن بادام را با پوسته زيتون مخلوط کنيد و بگذاريد 3 روز بماند. پس از گذشت اين مدت، حدود 30 دقيقه آن را بجوشانيد و صاف کنيد. اين مايع صاف‌شده براي تقويت موهاي مژه و ابرو مفيد است و باعث پرپشت شدن آنها مي‌شود.»
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه مژه‌ها را تقويت کنيم؟

چگونه مژه‌ها را تقويت کنيم؟
چگونه مژه‌ها را تقويت کنيم؟


 





 
گفتگو با دکتر مجتبي اميري، متخصص پوست و مو
«مقداري روغن بادام را با پوسته زيتون مخلوط کنيد و بگذاريد 3 روز بماند. پس از گذشت اين مدت، حدود 30 دقيقه آن را بجوشانيد و صاف کنيد. اين مايع صاف‌شده براي تقويت موهاي مژه و ابرو مفيد است و باعث پرپشت شدن آنها مي‌شود.»
اين دستورالعمل و دستورالعمل‌هايي از اين دست براي آنهايي که دنبال تقويت مژه‌ها و ابروها‌ي‌شان بوده‌اند، حتما آشناست؛ توصيه‌هايي که معمولا جز اتلاف وقت و هزينه، حاصل ديگري نخواهد داشت. با دکتر مجتبي اميري، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بقيه‌ا... درباره همين موضوع حرف زده‌ايم.

آقاي دکتر! چرا بعضي‌ها ابروهاي پرپشت دارند و بعضي‌ها کم‌پشت؟
 

تراکم، شکل، ضخامت و رنگ مژه و ابروي هر فردي توسط ساختار ژنتيکي‌اش تعيين مي‌شود. در واقع، ابرو و مژه رشد خاص خودشان را دارند و از چرخه رشد ديگر موهاي بدن متفاوت هستند؛ به نحوي که يک فوليکول يا پياز مو در ناحيه مژه بين يک تا دو ماه و در ناحيه ابرو سه ماه رشد فعال داشته و بعد از اين دوره زماني، دچار ريزش شده و موي جديدي در محل مي‌رويد.
البته گاهي اوقات زماني که افراد به ابروي خود دست مي‌کشند، احساس مي‌کنند در اين نواحي ريزش موي فعال دارند، حال آنکه ريزش فعالي در کار نيست، بلکه چرخه رشد طبيعي مژه و ابرو است که البته در هر فردي متفاوت است.

کدام عوامل محيطي‌ مي‌توانند در کاهش اين تراکم موثر باشند؟
 

عوامل متفاوتي مي‌توانند تراکم و مقدار موي ناحيه مژه و ابرو را کاهش بدهند که اگر اين عوامل شناسايي شوند مي‌توان از کاهش غيرطبيعي موهاي اين دو ناحيه پيشگيري کرد. مشکلي که به صورت شايع در اين مناطق ديده مي‌شود درماتيت سبوره است که علايمي مثل پوسته‌ريزي، قرمزي و خارش ناحيه ابرو و التهاب لبه پلک‌ها (بلفاريت) دارد و طبيعتا چون خارش در محل وجود دارد، خاراندن محل و دستکاري آن مي‌تواند به افزايش ريزش مو و کاهش تراکم موهاي اين نواحي منجر شود. در عين حال، کم‌‌کاري تيروييد، تتو کردن ابرو به خصوص توسط افراد غيرحرفه‌اي، اصلاح و کم کردن موهاي ابرو به بهانه تغيير شکل دادن حالت ابرو و بعضي از بيماري‌هايي سيستميک مثل جذام و امثال آن هم مي‌توانند سبب کاهش موهاي ابرو و مژه شوند.

چگونه مژه‌ها را تقويت کنيم؟

پس قبل از تقويت کردن مژه و ابرو ابتدا بايد بيماري‌هاي پوستي‌اش را درمان کرد؟
 

بله، دقيقا. براي درمان، شناسايي عوامل ايجاد‌کننده بسيار مهم است. اگر اين عوامل به سرعت شناسايي شود، خودش به نوعي تقويت ابرو است زيرا به سرعت کار درمان را شروع کرده و از ريزش بيشتر جلوگيري مي‌کنيم.

در بقيه موارد، چه طور؟
 

در کندن‌هاي مکرر، اصلاح ابرو و تتو کردن، معمولا هيچ تقويت کننده‌اي وجود ندارد. در اين مواقع که پياز يا فوليکول موها از بين رفته‌اند بايد از پيوند موي ناحيه مژه و ابرو استفاده کرد اما در مواردي که فوليکول مو از بين نرفته و احتمال پاسخ به درمان وجود دارد، بعضي از اقدامات درماني مي‌تواند به پرپشتي و ضخيم شدن ابرو و مژه کمک کند.

چه داروهايي معمولا براي حل اين مشکل تجويز مي‌شوند؟
 

در راس داروهاي شيميايي، ماينوکسيديل 5 درصد وجود دارد. اين دارو در ناحيه ابرو در کساني که فوليکول‌ موهاي‌شان از بين نرفته باشد، مي‌تواند سبب ضخيم شدن و افزايش تراکم اين ناحيه شود.
از ميان داروهاي گياهي نيز مي‌توان به رزماري اشاره کرد که نتيجه اثر آن ضعيف‌تر از ماينوکسيديل است اما تا حدودي نتايج مثبتي در زمينه رشد ابروها دارد. بقيه تونرهاي گياهي، خيلي از نظر علمي ثابت شده نيستند ولي اخيراً داروي جديد ديگري هم به نام لاتي‌سه Latisse وارد بازار دارويي دنيا شده است که به صورت اختصاصي سبب رشد مژه‌ها و ابرو مي‌شود که البته چون داروي جديدي است هنوز وارد کشور نشده است.

پس اين‌طور نيست که برويم داروخانه يا عطاري و بگوييم داروي تقويت رشد مژه يا ابرو مي‌خواهيم؟
 

نه! محلول‌هايي که در داروخانه‌ها و عطاري‌ها به فروش مي‌رسند اثرات اثبات شده مطمئني‌ ندارند و فقط در حد تبليغات هستند.
منبع:www.salamat.com




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.