0

طرز تهیه انواع سس و چاشنی

 
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه انواع سس و چاشنی

سس، مایع غلیظی است که برای چاشنی‌های مزه‌دهنده به غذاست  انواع سس برای طعم و مزه دادن به انواع غذاها یا جذاب‌تر به نظر آمدن آنها به کار می‌رود. اصل واژه سس فرانسوی است که خود ریشه لاتینی دارد. برای مزه‌دارتر کردن غذا چاشنی‌های گوناگونی بکار می‌رود که سس‌ها جزئی از آنها هستند.

طرز تهیه انواع سس و چاشنی


یک شنبه 24 بهمن 1389  3:54 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهيه سس پنير

اگر مايل باشيد به برخي از غذاهايتان، طعم پنير بدهيد، ‌مي‌توانيد روي آن‌ها سس پنير بريزيد

زمان تهيه: 10 دقيقه

زمان پخت: 15 دقيقه

مواد لازم:

پنير: 100 گرم

آرد: 2 قاشق غذاخوري

نمك: نصف قاشق چاي‌خوري

فلفل: 4/1 قاشق چاي‌خوري

كره: 2 قاشق غذاخوري

شير: 2 پيمانه

طرز تهيه:

1- در يك قابلمه كره را ذوب كنيد.

2- آرد را به آن اضافه كنيد و آنقدر هم بزنيد تا به صورت خميرنرم و رواني درآيد.

3- سپس مخلوط را حرارت دهيد تا كمي گازدار شود.

4- شير را بتدريج به مخلوط اضافه كنيد.

5- مخلوط را هم بزنيد تا به صورت خمير كلفتي درآيد.

6- نمك و فلفل را به خمير اضافه كنيد.

7- اكنون پنير رنده شده را به خمير اضافه كنيد و آن را هم زنيد و حرارت دهيد.

8- مخلوط را آنقدر حرارت دهيد تا پنيرها ذوب شوند.

9- سس پنير آماده است.

همشهری آنلاین


یک شنبه 24 بهمن 1389  3:56 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس سير   
 

طرز تهيه‌:
1- ابتدا سيرها را حبه كرده و آنها را با پوست روي سيني فر اجاق گاز بچينيد و به مدت 8 تا 10 دقيقه داخل فري كه روي حرارت 200درجه سانتي‌گراد گرم شده است، قرار دهيد؛ سپس آن را چند دقيقه كنار بگذاريد تا سرد شود.
2 - وقتي كه سيرها به اندازه كافي سرد شدند، پوست آنها را بكنيد و ريز خرد كنيد.
3 - روغن زيتون را در تابه كوچكي بريزيد و روي شعله ملايم اجاق گاز قرار دهيد؛ تا داغ شود. سپس روي همان حرارت، سير و پياز خرد شده را به مدت 8 تا 10 دقيقه در روغن تفت دهيد تا نرم شوند.
4 - كاسه‌اي آماده كنيد و سير و پياز تفت داده شده را در آن بريزيد، سپس آب ليمو ترش، ارده و جعفري خردشده را نيز اضافه كنيد. نمك و فلفل را هم به مقدار لازم بيفزاييد. حالا مواد را خوب با هم مخلوط كنيد. به اين ترتيب، سس آماده خواهد شد.


یک شنبه 24 بهمن 1389  3:57 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

تعریف سس
 

 

 

سس مایونز نوعی سس غلیظ، سفید و کرم مانند است که سرد سرو می شود. این سس، امولسیونی از روغن نباتی می باشد که در زرده تخم مرغ معلق است و سرکه یا آبلیمو و انواع ادویه جات برای مزه دار کردن این سس مورد استفاده قرار می گیرند.

سس مایونز را بدین طریق تهیه می کنند که روغن را به تدریج به مایعات دیگر اضافه می نمایند؛ در عین حال که مواد داخل ظرف را مرتباً هم می زنند تا روغن نباتی به ذرات کوچک تبدیل شود و در تمام سطح سس به طور یکنواخت پخش گردد.
زرده تخم مرغ، لسیتین فراهم می کند که سبب پایداری این امولسیون می شود. سپس مخلوط حاصله را با نمک و دیگر ادویه جات مزه دار می کنند.

مایونز را تنها به صورت سرد مصرف می کنند (معمولاً همراه با انواع ساندویچ و یا همراه با سیب زمینی سرخ کرده ). فرانسوی ها سس مایونز را به همراه مرغ سرد، تخم مرغ سفت سرد و بسیاری غذاهای دیگر به کار می برند.

سس مایونز در تهیه ی بسیاری از سس های سرد (با اضافه نمودن مواد افزودنی مختلف) کاربرد دارد. برای مثال، آیولی نوعی سس مایونز است که در تهیه ی آن از پودر سیر استفاده شده است. سس تارتار نوع دیگری سس می باشد که از سس مایونز و انواع سبزیجات تهیه می شود. بسیاری از سس های سالاد از مایونز تهیه می شوند؛ مثل سس روسی که از مخلوط سس مایونز و سس گوجه فرنگی به دست می آید. سس هزارجزیره هم نوعی سس سالاد است که از مخلوط سس سالاد روسی با انواع ترشی و سبزی تهیه می شود.

مایونزهای خانگی تقریباً 75 درصد چربی دارند، درحالی که مایونزهای تهیه شده در کارخانه، 65 تا 70 درصد چربی دارند. در تهیه ی سس های مایونز کارخانه ای، معمولاً به جای بخشی و یا حتی گاهی به جای کل زرده تخم مرغ مصرفی، آب به کار می برند. البته باید مواد دیگری همچون لسیتین یا دیگر مواد امولسیون کننده همچون سویا به سس مایونز تهیه شده با آب اضافه گردد. سس مایونز کم چرب را از نشاسته، ژل سلولز و دیگر موادی که ماده ی حاصله را از نظر بافت، شبیه مایونز واقعی می کند، تهیه می نمایند.

همچنین سس مایونز را می توان از سفیده تخم مرغ خام که زرده اصلاً با آن مخلوط نشده باشد (مگر اینکه تهیه ی سس در مخلوط کن برقی با سرعت بالا انجام شود)، تهیه نمود. سس مایونزی که با استفاده از این مواد تهیه می شود با سس مایونز معمولی هیچ فرقی در ظاهر ندارد. البته اگر نمک، فلفل، آبلیمو، سرکه، سس خردل و مقدار کمی فلفل دلمه برای طعم دادن به آن اضافه نمایند، این سس مزه سس مایونزی که با زرده تخم مرغ تهیه می شود را پیدا می کند.

از آنجا که در تهیه ی سس مایونز خانگی از زرده تخم مرغ خام استفاده می کنند، خطر مسمومیت بوسیله سالمونلا وجود دارد. برای تهیه ی سس مایونز کارخانه ای، زرده تخم مرغ را پاستوریزه نموده یا فریز می کنند و به جای مایعات به کار رفته در تهیه ی سس، از آب یا دیگر مواد امولسیون کننده استفاده می کنند.

برای تهیه ی سس مایونز در خانه، از تازه ترین تخم مرغ ها استفاده نموده و آنها را قبل از مصرف کاملاً تمیز نمایید. برخی سوپر مارکت ها تخم مرغ پاستوریزه عرضه می کنند که این نوع تخم مرغ ها سالم تر بوده و خطر ابتلا به مسمومیت را کاهش می دهند. به علاوه می توانید تخم مرغ ها را در آب 170 درجه ی فارنهایت قرار داده و آنها را نیم پز نمایید و سپس زرده ی آنها را جدا کنید. زرده ها در این حالت فقط کمی پخته می شوند. سس مایونزی که در خانه تهیه می شود را تنها می توان در یخچال و به مدت سه تا چهار روز نگهداری نمود.

اولین بار در سال 1905م و در شهر منهتن بود که کارخانجات تولید سس مایونز کار خود را آغاز نمودند. سس های مایونز در شیشه و در اندازه های مختلف در سوپر مارکت ها و دیگر فروشگاه ها به فروش می رسید.

تاریخچه نام سس
اولین بار نام سس مایونز در کتاب آشپزی کشور انگلستان در سال 1841م به ثبت رسید. گفته می شود که نام این سس را یک سرآشپز در سال 1756م ابداع نمود. این سرآشپز می خواست که پیروزی دوک را بر نیروهای انگلیسی که در ساحل ماهن (پایتخت ماینورکا) با هم جنگیده بودند جشن بگیرد. احتمالاً نام این سس از نام این بندر گرفته شده است. البته این داستانی که در همه جا آن را نقل می کنند چندان هم کامل نیست.

در سال 1833م، "آنتونی کارم" بیان کرد که نام این سس از واژه فرانسوی مانیر، به معنای احساس کردن، تلاش کردن و همچنین بهم زدن و مخلوط کردن گرفته شده است. معنای آخر این واژه دقیقاً با طرز تهیه ی سس مایونز، جور در می آید و بنابراین ریشه این لغت فرانسوی می باشد. البته جای تعجب دارد که "کارم"، که با اعضای دربار ناپلئون و آشپزهای معروفی در پاریس همنشین بود و هر روز صبح به همراه دیگر سرآشپزها، لیست غذاهایی که باید آن روز تهیه می شد را با تلاش زیاد می نوشتند، نمی دانستند که تاریخچه سس مایونز، به زمانی پیش تر از سال 1756م می باشد.

در حقیقت، گفته می شود که نام سس مایونز اولین بار از نام "دوک ماین" (حاکم قسمت شمال غرب فرانسه) گرفته شده که او در سال 1593م، ریاست نشستی که سران کشور فرانسه در آن حضور داشتند را به عهده داشت. هدف از این نشست، تعیین یک رهبر کاتولیک مذهب برای فرانسه بود.

تاریخ نشان می دهد که تا قبل از جنگ آرکوس در سال 1589م، هنوز نامی برای سس مایونز مشخص نشده بود. این سس از آنجا مایونز نام گرفت که "دوک ماین"، پیش از شکست در جنگ مقابل "هنری چهارم"، اجازه گرفت تا خوراک مرغ با سس سرد (تقریباً به شکل سس مایونز امروزی) خود را تمام کند.

سس تارتار
سس تارتار، نوعی سس سفید غلیظ است که از سس مایونز و سبزیجات ریز شده (معمولاً ترشی خیار و یا پیاز ) تهیه می شود. از این نوع سس برای چاشنی انواع خوراک های ماهی، به خصوص ماهی و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شود.
این سس را نباید با کرم تارتار اشتباه گرفت. سس تارتار از خانواده ی سس مایونز می باشد.
منبع : دانشنامه رشد


یک شنبه 24 بهمن 1389  3:59 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

سس خردل
 
 مواد لازم:
کره=50 گرم
آب گوشت=نصف لیوان
آرد=یک قاشق مرباخوری
خردل=یک تا 2 قاشق سوپخوری
نعناع و ترخان=به مقدار کافی(خشک یا تازه)

sos-khardal_400

طرز تهیه:
کره را آب کرده آرد را در کره سرخ می کنیم. حرارت را ملایم کرده و آب گوشت را کم کم در آرد سرخ شده ریخته و هم می زنیم و می گذاریم بجوشد و کمی غلیظ شود بعد خردل و سبزیجات خرد شده را اضافه کرده خوب مخلوط می کنیم تا سس کاملا نرم و لطیف شود. این سس را روی گوشت آماده شده می ریزیم.

khardal

khardal-gol-02_01


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:04 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس مایونز

مواد لازم برای یک پیمانه سس مایونز:
روغن زیتون=یک پیمانه
زرده تخم مرغ=دو عدد
خردل=یک قاشق مرباخوری(و یا یک قاشق چایخوری سرخالی فلفل سفید)
سرکه=2 تا 3 قاشق سوپخوری
نمک=بقدر کافی
طرز تهیه:
زرده های تخم مرغ را در ظرف کوچک سنگینی می ریزیم و ظرف را روی یخ قرار می دهیم(با این عمل مایونز بهیچوجه نمی برد و سس بهتری تهیه می شود)بعد کمی نمک می ریزیم و تخم مرغ ها را کمی می زنیم و روغن زیتون را قطره قطره داخل زرده تخم مرغ می ریزیم و مرتب بهم می زنیم تا سس کاملا غلیظ شود،بعد دو سه قطره سرکه اضافه می کنیم و باز روغن زیتون را قطره قطره داخل سس می ریزیم و هر وقت سس خیلی غلیظ شد چند قطره سرکه می ریزیم و این عمل را ادامه می دهیم تا روغن زیتون تمام و سس سفت و سفید و لغزان شود. در صورتیکه مایونز برید با یک عدد زرده تخم مرغ و نصف پیمانه روغن زیتون و کمی نمک به طریق فوق مایونز تهیه می کنیم و مایونز بریده شده را کم کم داخل این مایونز می ریزیم و مرتب بهم می زنیم تا مایونز آماده شود و بعد فلفل یا خردل به آن اضافه می کنیم.
منبع : آشپزآنلاین


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:04 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس تارتار 
 
 
از سس تارتار می‌توان برای طعم دادن انواع غذاها از جمله ناگت‌های مرغ و سیب زمینی استفاده كرد.
 

مواد لازم:
خیار شور: 100 گرم
آب لیموی تازه: یك قاشق غذاخوری
سس مایونز: 500 گرم
پیازچه: 50 گرم
تخم‌مرغ آب‌پز: یك عدد
سیر: یك حبه
جعفری: ‌2 قاشق غذاخوری
نمك و فلفل به میزان لازم

tartarsos

طرز تهیه:
• خیار شور را رنده كنید و آبش را بگیرید.
• پیازچه را ساطوری خرد كنید.
• تخم‌مرغ را رنده كنید (استفاده از تخم‌مرغ، اختیاری است).
• همه مواد را با هم مخلوط كنید.
منبع : hamshahrionline.ir


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:04 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس گوجه فرنگی

 
 
مواد لازم :
كره 100 گرم
رب گوجه فرنگی 3 قاشق سوپخوری
آب 1 فنجان
آرد سفید 1 قاشق سوپخوری
آب لیموترش 0.5 فنجان
فلفل قدری
نمك قدری
طرز تهیه :
کره را داغ کرده ، رب گوجه فرنگی و آرد و نمک و فلفل در آن ریخته ، هم بزنید تا کمی سرخ شود . سپس یک گیلاس آب بریزید و بجوشانید ولی مواظب باشید زیاد غلیظ نشود . همینکه باندازه کافی غلیظ شد ، نیم استکان آبلیمو بریزید و بردارید . البته ریختن آبلیمو اختیاری است .


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:04 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

انواع سس در ملل مختلف

تعریف سس
سس، مایع غلیظی است که برای طعم و مزه دادن به انواع غذاها یا جذاب تر به نظر آمدن آنها به کار می رود. اصل لغت سس، فرانسوی است که خود ریشه لاتینی دارد.



سس در تهیه غذاهای فرانسوی
سس ها نقش مهمی در تهیه غذاهای فرانسوی دارند. سس های فرانسوی را با استفاده از نشاسته یا راکس (آردی که در کره تفت داده شده است) غلیظ می کنند. مهمترین انواع سس در دسته های زیر طبقه بندی می شوند:

انواع سس در ملل مختلف - آشپزی آکا

•سس بشامل که اساس آنرا آرد و شیر تشکیل می دهد.
•سس مایونز که در تهیه آن از تخم مرغ به عنوان امولسیفایر استفاده می کنند و سپس مواد دیگری همچون روغن و سرکه را بتدریج به آن اضافه می نمایند.
•سس های کره ای
•سس گوجه فرنگی که خود، نوعی سس مادر بوده و درتهیه بسیاری از سس ها کاربرد دارد.

سس در تهیه غذاهای دیگر کشورهای دنیا
سس ها در دیگر کشورها هم نقش مهمی دارند:

•در کشور انگلستان، سس گوشت نوعی سس سنتی محسوب می شود که معمولاً همراه با گوشت کباب شده مصرف می شود. مواد تشکیل دهنده آن، سیب زمینی، گوشت و سبزیجات پخته می باشد.
•سس سیب و سس نعنا هم همراه با گوشت مصرف می شوند. کرم سالاد با انواع سالاد سرو می شود. سس کچاپ و سس قهوه ای، بیشتر با غذاهایی که سریع حاضر می شوند به کار می رود. خردل، با هر نوع غذایی به عنوان چاشنی استفاده می شود. کاسترد هم نوعی سس شیرین است که معمولاً همراه دسرها مصرف می شود.
•مردم آسیا از انواع دیگری سس استفاده می کنند:
در چین، سس ها را از دانه سویا و یا لوبیا سیاه تخمیر شده همراه با انواع روغن های تند، تهیه می کنند. مردم آسیای جنوب شرقی مثل تایلند و ویتنام، از سس هایی استفاده می کنند که در تهیه آنها ماهی تخمیر شده به کار رفته است.

معمولاً سس های آسیایی غلیظ نیستند؛ چون در تهیه آنها از عوامل غلیظ کننده مثل آرد یا کره استفاده نمی شود. تنها زمانی که مواد غلیظ کننده ای همچون نشاسته ذرت و یا گیاه نشاسته در آخرین مرحله تهیه سس، به آنها اضافه شود غلیظ می شوند.

سس ایتالیایی
سس پاریسی
سس هلندی
سس یونانی



تنوع سس ها

سس هایی وجود دارند که ماده اصلی آنها، گوجه فرنگی می باشد (کچاپ، سس گوجه فرنگی) یا برخی دیگر، از انواع سبزیجات به علاوه ادویه جات تهیه می گردند. البته توجه داشته باشید که سس کچاپ را به غیر از گوجه فرنگی، می توان از انواع سبزی و میوه هم تهیه نمود. برخی سس ها را هم از میوه پخته تهیه می کنند که معمولاً پوست و بافت فیبری میوه را برداشته و میوه را شیرین و یکنواخت می کنند. این سس ها از جمله سس سیب، با غذاهای خاص و همچنین با انواع دسرها به کار برده می شوند.

انواع سس ها

سس های سفید
سس قارچ
•سس ولوت
•سس آلماند

سس های قهوه ای
•سس رابرت
•سس آفریقایی
•سس بردلیز

سس هایی که چربی آنها محلول است
سس مایونز

سس های کره ای
•سس بیوربلنک
تاریخچه سس مایونز

سس های شیرین
•سس شکلات
•سس کاسترد

سس های میوه ای
•سس سیب

سس های تند
•سس تند 
سس خردل
•سس سالسا

سس های آسیایی
•سس آلو
•سس ماهی
•سس صدف
•سس سویا
•سس ترش و شیرین «ملس»

دیگر انواع سس
طرز تهیه سس پاستا
•سس تنوری
•سس سالسا
•سس بشامل
•سس قارچ
•سس مایونز
•سس تارتار
•سس سیب
•سس بیور بلنک
•سس سویا
•سس بادام زمینی
سس گوجه فرنگی
•سس کچاپ
سس الدورادو
•سس سیر


منبع : دانشنامه رشد
گردآوری ویرایش و تلخیص :www.akairan.com


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:05 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس باربیکیو نوع دو



مواد لازم :

نمك    1قاشق چايخوري
زعفران سائيده     1/8 قاشق چايخوري
پودر زيره    1/2  قاشق چايخوري
زنجبيل    1قاشق چايخوري
فلفل سياه     1قاشق چايخوري
فلفل قرمز    1قاشق چايخوري
تخم گشنيز سائيده      1 قاشق چايخوري
سركه      3/1 پيمانه
شكر      1 قاشق چايخوري
رب گوجه فرنگي     1 پيمانه
ليمو ترش     1 عدد

bbq_sauce

طرز تهيه :

ابتدا آب ليمو را بگيريد سپس در يك كاسه آي بيمو وبقيه مواد را بريزيد و با هم مخلوط كنيد . مواد را به يك قابلمه منتقل كنيد قابلمه را روي حرارت گذاشته هم بزنيد تا

سس

غليظ و يكدست شود و اين

سس

مناسب براي كبابها مي باشد


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:05 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس پاریسی

 

مواد لازم :
زرده تخم مرغ 2 عدد
خامه 0.25 فنجان
گوجه فرنگی 2 قاشق سوپخوری
كره 3 قاشق سوپخوری
جوهر لیمو 0.5 فنجان
خردل 0.25 قاشق مرباخوری
طرز تهیه :
زرده تخم مرغ ، خامه و پوره گوجه فرنگی را مخلوط نموده روی آتش بگذارید و هم بزنید تا کمی سفت شود ، سپس کره را بتدریج (هر بار به اندازه یک قاشق سوپخوری ) داخل آن ریخته مرتب هم بزنید . همینکه تمام کره را ریختید ، نمک و عصاره لیمو و گرد خردل را نیز بریزید .
برگرفته از آشپز ایرانی


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:05 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس هلندی

 

مواد لازم :

كره 150 گرم
شیر هموژنیزه 5 قاشق سوپخوری
آب لیموترش 0.5 فنجان
زرده تخم مرغ 2 عدد
نشاسته 1 قاشق سوپخوری

طرز تهیه :

زرده های تخم مرغ ، نیم سیر کره ، نشاسته و شیر را با هم مخلوط کنید . و آنرا در کماجدان ریخته روی آتش ملایم بگذارید و هم بزنید تا سفت شود . همینکه سس سفت گردید ، کماجدان را از روی آتش بردارید و کمی کره بآن افزوده هم بزنید و مجددا هرچه کره باقی مانده با آن مخلوط نموده و کمی شیرو آبلیمو ترش و فلفل در آن ریخته بمصرف برسانید .


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:05 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه سس بشامل

پیازها را خیلی ریز خرد کرده با ربع سیر کره مخلوط کنید . شیر را جوشانیده نصف آن را گرم گرم روی پیازها بریزید و نمک و فلفل...

طرز تهیه سس بشامل

مواد لازم :
شیر هموژنیزه 500 گرم
پیاز 50 گرم
آرد سفید 1 قاشق سوپخوری
كره 37.5 گرم
نعناع 100 فنجان

طرز تهیه :
پیازها را خیلی ریز خرد کرده با ربع سیر کره مخلوط کنید . شیر را جوشانیده نصف آن را گرم گرم روی پیازها بریزید و نمک و فلفل و سپس جوز هندی و برگهای معطر را با آن مخلوط کنید و تا ده دقیقه زیر آتش ملایم بپزید . آنگاه مخلوط مزبور را از الک نرم گذرانده بقیه کره را در قابلمه آب نموده آرد را کمی در آن سرخ کرده ، باقی مانده شیر را کم کم با آن مخلوط کنید و مجددا روی آتش بگذارید تا 10 دقیقه بجوشد .


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:06 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

طرز تهیه چند نوع سس کم کالری

برگ كرفس، پیاز و سیر را در مخلوط ‌كن خوب نرم كنید. سپس ماست ،شکر و نمک را به آن اضافه كنید تا ...

طرز تهیه سس ماست

طرز تهیه سس ماست


مواد لازم:

سیر خرد شده ....................... 1حبه

برگ جوان كرفس خرد شده ...... نصف لیوان

ماست ...................... 2 فنجان

پیاز بزرگ ............... 1 عدد

نمك ....................... یك قاشق چای‌خوری

شكر ...................... دو سوم قاشق مرباخوری

طرز تهیه :

برگ كرفس، پیاز و سیر را در مخلوط ‌كن خوب نرم كنید. سپس ماست ،شکر و نمک را به آن اضافه كنید تا مخلوط یک دست شود.  سس آماده است. این سس را با هر نوع سالاد یا غذا می‌ توان مصرف كرد.


سس گوجه‌ فرنگی


مواد لازم:

آب گوجه‌ فرنگی ............ 1 فنجان

پودر سیر .................... 1 قاشق چای‌خوری

سركه ........................ 1 فنجان

خردل خشك ................ نصف قاشق چای‌خوری

ترخون خشك ............... نصف قاشق چای‌خوری

شكر، فلفل، نمك ............ به میزان لازم

طرز تهیه چند نوع سس کم کالری



طرز تهیه :

مواد بالا را با نصف قاشق مرباخوری شكر و مقداری نمك و فلفل در یك بطری بریزید و خوب تكان دهید تا مخلوط شوند. آن را در یخچال بگذارید و در مواقع لازم مصرف كنید.


سس ساده برای انواع سالاد و سبزی

مواد لازم:

روغن زیتون ............ یك ‌سوم پیمانه

سركه یا آب لیمو ........ نصف پیمانه

ماست ..................... 2 پیمانه

نمك و فلفل ............... به میزان لازم

طرز تهیه چند نوع سس کم کالری



طرز تهیه:

نمك و فلفل را در سركه حل كنید.

روغن زیتون و ماست را اضافه كنید و خوب مخلوط كنید تا یکنواخت شود.

معصومه غفوری تبیان


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:06 PM
تشکرات از این پست
bardia_m
bardia_m
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 6374

پاسخ به:طرز تهیه انواع سس و چاشنی

سس مخصوص پیتزا

مواد لازم:
رب گوجه فرنگی خوش رنگ و خوش طعم=2 تا 3 قاشق سوپخوری
سرکه=2 تا 3 قاشق سوپخوری
روغن زیتون=2 تا 3 قاشق سوپخوری
شکر=2/1 قاشق سوپخوری
ادویه=یک قاشق مرباخوری
جوز هندی=یک عدد رنده شده
فلفل و نمک=بقدر کافی
سیر کوبیده یا رنده شده=یک تا دو حبه








 

pizza


طرز تهیه:

 


تمام مواد را مخلوط می کنیم و یکی دو جوش می دهیم و داخل خمیر پیتزا را با مواد لازم پر کرده و سس را روی آن می دهیم و بعد پنیر می پاشیم و طبخ می کنیم.

 


یک شنبه 24 بهمن 1389  4:06 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها