برای ورود به سامانه اطلاع رسانی، ضروری است اطلاعات در خواست شده اعم از کد رهگیری، کد ملی سرپرست خانوار، تعداد اعضای خانوار و عبارت حرفی ـ عددی به طور کامل وارد شود.
2- لزوم استفاده از شبکه اینترنت ملی
نکته مهم این است که دسترسی به وبگاه ویژه طرح هدفمند کردن یارانه ها
www.amar.org.ir
، فقط از طریق شبکه اینترانت ملی امکان پذیر است.
بنابراین اشخاص حقیقی و حقوقی که به طور مستقیم از شبکه جهانی اینترنت استفاده میکنند (همانند اینترنت موجود در اکثر دستگاهها و ادارات) و یا در خارج از کشور قصد دسترسی به وبگاه ویژه طرح هدفمند کردن یارانه ها را دارند، نمیتوانند این سایت را مشاهده کنند و دسترسی به این سایت صرفاً از طریق شبکه اینترنت ملی امکان پذیر است.
بنابراین عموم مردم باید برای دسترسی به سایت
www.amar.org.ir
، از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در داخل کشور اقدام کنند.
3- استفاده از پیامک
خانوارها همچنین میتوانند با ارسال پیامک حاوی شماره ملی سرپرست خانوار به شماره 300000 از خوشه خود مطلع شوند و چنانچه خانوار به خوشه خود اعتراض داشته باشد باید از طریق وب گاه مرکز آمار ایران برای ثبت اعتراض و اقدام بعدی اقدام کرده و یا در اردیبهشت ماه 1389 به پایگاههای آماری مراجعه کنند.
4- تماس با تلفن گویا
علاوه بر وب گاه و خدمات پیامک، امکان طلاع رسانی از طریق تماس با تلفن گویا به شماره 8587-021 نیز برای استانهای آذربایجان غربی ،کرمانشاه ،کرمان ،سیستان و بلوچستان، کردستان، چهار محال و بختیاری، لرستان، ایلام ،کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان ،اردبیل ،خراسان شمالی، خراسان جنوبی ،گلستان،همدان و خوزستان فراهم شده است.
5- عدم دسترسی به اینترنت و پیامک / اعلام خوشه خانوارها به متقاضیان از طریق پست
اعلام خوشه خانوارها، قبول درخواست اصلاح اطلاعات خانوارها، ثبت نام افراد جدید و درج تغییرات در خوشه در دفاتر پستی شهری و روستائی سراسر کشور انجام میگیرد.
براساس قرارداد منعقده بین شرکت پست و مرکز آمار ایران و برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها، اعلام خوشه خانوارها از طریق پست صورت میگیرد.
در مرحله اول این قرارداد واحدهای پستی خوشه خانوارها را به متقاضیان اعلام میکنند و در مرحله دوم درخواستهای اصلاح اطلاعات خانوارها، ثبت نام افراد جدید و درج تغییرات در خوشه را از طریق فرمهای الکترونیکی در دفاتر پستی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند انجام میشود.
تمام دفاتر پستی دولتی و روستایی (
ICT
) مشمول انجام این خدمت در نظر گرفته شده است که از اول بهمنماه به مدت یک سال به اجرای قرارداد منعقده خواهند پرداخت.
هزینه ارایه این سرویس به ازای هر خانوار شهری مبلغ 5 هزار ریال تعیین شده که با احتساب 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده 5150 ریال خواهد شد و خانوارهای روستایی مبلغی را پرداخت نخواهند کرد.
6- نحوه اعلام اعتراض یا تغییرات
خانوارهایی که به اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعات اقتصادی خانوار اعتراض دارند و یا اطلاعات اعضای آنها تغییر یافته است باید پس از ثبت اعتراض از طریق وبگاه مرکز آمار ایران در زمان بندی اعلام شده، مدارک و مستندات لازم را در اردیبهشت ماه 1389 به پایگاههای آماری که از سوی مرکز آمار ایران معرفی خواهد شد، تحویل دهند .
7- افرادی که سال گذشته ثبت نام نکردند
آن دسته از خانوارهایی که:
1- به دلایل مختلف نتوانستهاند فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را تکمیل کنند و 2- افرادی که پس از اجرای طرح جمعآوری اطلاعات اقتصادی خانوار، تشکیل خانواده دادهاند یا خانواده آنها دچار تغییراتی شده است، باید در اردیبهشت سال آینده با مراجعه به پایگاههای منتخب مرکز آمار ایران فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را تکمیل یا اصلاح کنند.
8- افرادی که کد رهگیری خود را گم کردهاند
افرادی که کد رهگیری خود را گم کردهاند، باید از طریق پیام کوتاه از خوشه درآمدی خود مطلع شوند.
این افراد پس از دریافت خوشه خود از طریق پیامک، درصورتی که اعتراض نداشته باشند، دیگر نیازی به کد رهگیری ندارند، اما در صورت اعتراض به خوشه، باید تا اردیبهشت سال آینده صبر کنند و آن موقع با مراجعه به پایگاههای آماری سراسر کشور ضمن دریافت کد رهگیری، مراحل اعتراض خود را پیگیری کنند.
9- وضعیت رسیدگی به اعتراضها
افرادی که به خوشه درآمدی خود معترض هستند (چه افرادی که از طریق سایت اینترنتی اعتراض خود را اعلام کردهاند و چه افرادی که به علت نداشتن کد رهگیری نتوانستهاند در سایت اینترنتی اعتراض خود را ثبت کنند) باید تا اردیبهشت سال آینده منتظر بمانند و آنگاه با مراجعه به پایگاههای آماری سراسر کشور ضمن دریافت کد رهگیری، مراحل اعتراض خود را پیگیری کنند. در ضمن این تاخیر در رسیدگی به اعتراضها موجب از دست رفتن حقوق افراد نخواهد شد و هر زمان که اعتراض فردی نسبت به خوشه درآمدی خود مورد قبول مرکز آمار واقع شد، مابهالتفاوت یارانه نقدی ماههای قبل به حساب وی واریز خواهد شد.
10- عدم نیاز به مراجعه خانوادههای نظامی و انتظامی و نیروهای مسلح
خوشهبندی و پرداخت نقدی یارانههای خانوارهای نیروهای مسلح از طریق ستاد کل نیروهای مسلح صورت خواهد گرفت و طرح فعلی شامل حال این خانوارها نیست.
بنابراین از اقشار نظامی، انتظامی و نیروهای مسلح کشور درخواست میشود به سایت اینترنتی، پیامک یا شماره تماسهای فوقالذکر مراجعه نکنند.