يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بهزاد رضوی نیا

بهزاد رضوی نیا
بهزاد رضوى‏نیا، دومین فرزند خانواده‏ى خود مى‏باشد كه در سال 1329 در شهر باستانى یزد متولد شد، وى در منزل كنار دو برادر و شش خواهر خود دوران كودكى را سپرى مى‏كرد ولى میان آنان كمتر مى‏رفت و با ایشان هم‏بازى نمى‏شد بلكه در گوشه‏اى خلوت مى‏نشست و براى خود به نواختن ضرب مشغول مى‏گشت و همین علاقه به نواختن تنبك وى را عاقبت به رادیو كشانید و یكى از هنرمندان خوب و باارزش این رشته از موسیقى سنتى شد. بهزاد رضوى‏نیا، پس از چندى بنا به ضرورت شغل پدر همراه خانواده به تهران آمد و هنگام تحصیل در دبیرستانهاى: دانش، ابوریحان، بدر، كاوه و مهر كیش در فعالیتهاى هنرى آنجا شركت و در نمایشنامه‏ها بازى و در اركسترها ضرب مى‏نواخت و چون از صدایى خوش نیز بهره‏مند بود با حضور در كلاسهاى آواز ایرانى زنده‏یاد استاد اسماعیل مهرتاش كه در جامعه‏ى باربد به صورت رایگان تشكیل مى‏شد و آموختن ردیفهاى آواز موسیقى ایرانى به آموختن تنبك به صورت علمى نزد استاد حسین تهرانى و استاد محمد اسماعیلى در هنرستان موسیقى پرداخت (1346) همزمان از كلاسهاى هنرستان نیز استفاده مى‏برد. در سالهاى پایانى دبیرستان در مسابقه‏هاى هنرى تهران و سراسرى ایران متوالیاً به مقام اول دست یافت كه تا پایان دوره دبیرستان ادامه داشت (1347) و (1349) با اتمام دوره‏ى دبیرستان همكارى گهگاهى خود را با رادیو به همكارى مستمر تبدیل كرد (1349) و مدتى با گروه كر اپراى تهران همكارى كرد (1349) در سال 1351 به دعوت گروه موسیقى تلویزیون در برنامه‏هاى ساز و آواز گروه نوازى، همنوازى و تكنوازى شروع به همكارى نمود. به منظور معرفى و اجراى موسیقى ایرانى سفرهایى به كشورهاى آسیایى، اروپایى و آمریكا داشت. در سال 1353 با گروه اساتید موسیقى همراه شد و در كنار استادان مسلم موسیقى اصیل ایرانى چون: فرامرز پایور، حسن كسایى، اصغر بهارى و جلیل شهناز قرار گرفت و در برنامه‏هاى مختلف هنرى با ایشان همكارى كرد و طى سالهاى 1353 تا 1357 با گروه جلیل شهناز، گروه اصغر بهارى، گروه سماعى، اركستر سازهاى ایرانى (اركستر مفتاح) و برنامه تكنوازان رادیو همكارى نمود. با وجود اشتغال دائمى به كار نوازندگى به صورت حرفه‏اى از تحصیلات عالى غافل نماند و در رشته جامعه‏شناسى از دانشگاه تهران فارغ‏التحصیل شد. پس از پیروزى انقلاب به عنوان نماینده و سخن‏گوى واحد موسیقى از طرف همكاران انتخاب شد و این سمت تا سال 1360 ادامه داشت و در جهت اعتلاى موسیقى و اقتدار این گروه هنرمند، زحمات بسیار كشید كه متأسفانه عقیم ماند. در سال 1361 به دعوت اداره تئاتر در نمایشنامه مروارید به كارگردانى اكبر زنجانپور به ایفاى نقشى پرداخت كه داشتن صداى خوش از ضروریات آن بود و بالاخره آوازى را كه سالها براى دل خود مى‏خواند با وسوسه‏ى تئاتر براى دل دیگران سر داد. بر روى بسیارى از اشعار حافظ و مولانا آهنگ ساخته و تعداد زیادى از نغمات بومى را آرایش داده و اجراهاى دلنشینى از آنها تدارك دیده است. در سال 1367 در نمایشنامه‏هاى سوگ سیاوش به كارگردانى سیاوش تهمورث و نمایش (من به باغ عرفان) روایتى از زندگى سهراب سپهرى به كارگردانى خانم پرى صابرى شركت جست و تمامى آهنگها و ملودى‏هاى اجرا شده و در این نمایشنامه‏ها را خود ساخت و اجرا نمود. بهزاد رضوى‏نیا مى‏گوید: «عالم هنر خصوصاً وادى موسیقى آنقدر وسیع است كه هرگز نمى‏شود گفت: این منم طاووس علیین». با همین باور بسیار متواضع است و مى‏گوید: «من به شیوه‏ى خودم یعنى درست گوش كردن از همه همكارانم نكاتى آموخته‏ام، و این تلمذ هنوز ادامه دارد». هم‏اكنون پس از اتمام كار در اركستر ایرانى و گروه سازهاى سنتى واحد موسیقى رادیو، چند نفرى از هنرجویان رشته تنبك را آموزش مى‏دهد و خودش معتقد است كه از میان آنان اگر 4 نفر به عالم موسیقى حرفه‏اى و قابل عرضه براى مردم راه یابند من سهم خود را ادا كرده‏ام. از دیگر كارهاى او سازسازى است كه دستى در ساختن سازهاى مختلف خاصه تنبك دارد. و به عقیده صاحبنظران تنبكهاى ساخت وى از ظرافت و صدایى خوش برخوردار است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.