تأثیر تونرها بر روی منافذ پوستی

این روزها در بازار محصولات مختلفی به‎عنوان ازبین‌برنده منافذ پوست به فروش می‎رسد. منافذ پوستی به دو دلیل باز می‎شوند؛ اول این که در برخی انسان‎ها به‎طور ذاتی این منافذ بیشترند، دوم این که تحت‌تاثیر هورمون‎های جنسی
چهارشنبه، 29 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر تونرها بر روی منافذ پوستی
تأثیر تونرها بر روی منافذ پوستی

 





 
دکتر محمد شیزرپور، متخصص پوست، مو و زیبایی
این روزها در بازار محصولات مختلفی به‎عنوان ازبین‌برنده منافذ پوست به فروش می‎رسد. منافذ پوستی به دو دلیل باز می‎شوند؛ اول این که در برخی انسان‎ها به‎طور ذاتی این منافذ بیشترند، دوم این که تحت‌تاثیر هورمون‎های جنسی هستند به‎خصوص در برخی خانم‎ها با زمینه اختلال هورمونی، غدد چربی فعالیت بیشتری دارند و چربی بیشتری تولید می‎کنند بنابراین منافذ یا دهانه‎های آنها بازتر دیده می‎شوند. چربی ناشی از این منافذ در به‎ وجود آمدن جوش یا آکنه نقش مهمی دارد بنابراین شیوه شست‎وشوی این پوست‌های چرب بسیار مهم است.
شست‎وشوی معمولی، چربی داخل منافذ را از بین نمی‌برد. لازم است بعد از شست‎وشو از یک ماده قابض یا تونر استفاده شود. تونر، عمل شست‎وشوی صورت را تکمیل و چربی داخل منافذ صورت را پاک می‎کند به این ترتیب منافذ بسته‎تر می‎شوند.
تونرها یا مواد قابض، بر پایه الکل و اسیدسالیسیلیک هستند که انواع مختلف آنها در داروخانه‎ها به شکل آماده وجود دارد. پزشک می‎تواند به شکل ترکیبی دستور ساخت آنها را به داروخانه بدهد. برای انتخاب تونر مناسب می‎توانید با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.
تأثیر تونرها بر روی منافذ پوستی
تاکنون هیچ مطالعه علمی‌ای که نشان دهد لوازم آرایشی باعث تشدید باز شدن منافذ پوست می‎شوند، وجود نداشته است. البته افرادی که پوست چرب دارند باید از لوازم آرایشی مخصوص پوست خودشان استفاده کنند.
مثلا اگر از کرم‎پودر چرب استفاده کنند، روی پوست آنها نمی‎نشیند و احساس سنگینی در پوست می‎کنند. حتی ممکن است جوش ایجاد شود بنابراین لازم است افرادی که پوست چرب دارند از کرم‎پودر بدون روغن یا oil free استفاده کنند.
غدد چربی تحت تاثیر هورمون‎های جنسی هستند. برای درمان افرادی که زمینه اختلالات هورمونی دارند، باید چاره‎اندیشی کرد. مثلا خانم‌ها یا دخترانی که تخمدان کیست‌ساز دارند، می‎توانند با استفاده از قرص‎های جلوگیری از بارداری به میزان 30 درصد از ترشح چربی پوست خود بکاهند تا منافذ پوستشان بسته‎تر شود.
راه‎حل بعدی استفاده از داروی راکوتان است، این دارو اختصاصا غدد چربی پوست را کوچک می‎کند و به این ترتیب منافذ بسته‎تر می‎شوند. البته این دارو پرعارضه است و لازم است حتما زیر نظر متخصص پوست مصرف شود. همچنین برای اثربخشی بهتر، لازم است با برخی داروهای موضعی همراه شود.
منبع مقاله:هفته نامه سلامت



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.