چگونه یک کتاب مشکل را مطالعه کنیم؟

برای مطالعه، لازم نیست شرایط «حبس در سلول انفرادی» را ایجاد کنید. بهتر است قبل از شروع به مطالعه، در کنار خود، چای یا هر نوشیدنی یا خوراکی دیگری را که مورد علاقه تان است، قرار دهید.
شنبه، 26 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک کتاب مشکل را مطالعه کنیم؟
حتی اگر تجربه‌ی زیادی در خواندن کتاب داشته باشید، قطعاً با کتابی برخورد خواهید کرد که فهم آن مشکل است. ممکن است در هنگام مطالعه، به خاطر موضوع کتاب، زبان، نحوه استفاده از کلمات در متن، یا اجزا و ساختار پیچیده، به کندی پیش بروید.

زمانی که در حال تلاش هستید که یک کتاب را بفهمید، ممکن است علت مشکل بودن کتاب برای شما مهم نباشد. در این متن توصیه‌هایی آورده شده است ...

آهسته و پیوسته خوانی

موقع کتاب خواندن به خودتان سخت نگیرید. هدف‌های کوچک برای مطالعه در نظر بگیرید تا تجربه خواندنتان به جای استرس، با آرامش و لذت همراه شود. لازم نیست حتما هفته‌ای یک کتاب را تمام کنید. دستاوردهایتان از تجربه کتاب خوانی خیلی مهمتر از تعداد کتابهایی هستند که به مرور می‌خوانید.

اهدافتان را برای خودتان نگهدارید

همیشه می‌شنویم که به اشتراک گذاشتن دانش و معلومات باعث گسترش و توسعه آن می‌شود. ولی اهداف مطالعه در این محدوده جایی ندارند. اگر می‌خواهید دو کتاب در ماه بخوانید و این هدف را برای خودتان تعیین کردید، بهتر است آن را با سایرین به اشتراک نگذارید. تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهند که به اشتراک گذاشتن اهداف، میزان دستیابی به آن را کاهش می‌دهند. چون اغلب با تعریف و تمجید اطرافیان مواجه می‌شوید و همین تشویق‌ها مثل اصطکاک از سرعت انگیزه‌تان کم می‌کند.

کتاب‌های لذت بخش بخوانید

کتاب‌خوان‌‌های حرفه‌ای فقط کتاب‌هایی را می‌خوانند که از آن لذت ببرند. اگر خواندن کتابی برایتان جالب نیست به راحتی آن را کنار بگذارید و سراغ کتابی بروید که برایتان جذابیت داشته باشد. حقیقت این است که شما می‌خواهید با کتاب سفر کنید. چه کسی دوست دارد به یک مکان بد آب و هوا و بدون جاذبه دیدنی برود؟!

اما نکته مهمتر این است که جذابیت کتاب‌ها را خودتان پیدا کنید. بیشتر افراد از جاده‌های یکسانی در طول سفرشان عبور می‌کنند اما چه کسی می‌تواند بگوید تجربه‌های سفر این افراد شبیه همدیگر است! زمانی که در لذت خواندن کتابی غرق می‌شوید، تجربه کتاب خوانی منحصر به خودتان را خلق می‌کنید. دستاوردهای این تجربه همان چیزهایی هستند که به پیشرفت در زندگی شخصی و اجتماعی‌تان کمک می‌کنند.

صف کتاب تکی!

همه ما در دور و بر خود کسانی را می‌شناسیم که مجموعه بزرگی از کتاب دارند. در هر نمایشگاه کتاب تعداد زیادی خرید می‌کنند اما همیشه تعداد زیادی کتاب نخوانده دارند. یکی از عادت‌های خوب برای کتاب خوانی تشکیل صف تکی است. یعنی همیشه در صفتان فقط به اندازه یک کتاب جا بگذارید. موقعی هم که کتابی را می‌خوانید فقط کتاب بعدی‌تان را مشخص کنید.

برای کتاب خوانی زمان بسازید

همیشه زمان کتاب خواندن را از چیزهایی قرض بگیرید که برایتان اهمیت کمتری دارد. یکی از عادت‌های حرفه ای برای کتاب خوانی جایگزین کردن آن با تماشای سریال‌های شبانه یا گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی است.

مثلا اگر عادت دارید روزی ۲ ساعت در اینترنت بچرخید، نیم ساعت از آن را کم کرده و به خواندن کتاب مورد علاقه‌تان اختصاص دهید. زمان‌های تلف شده در مترو و ماشین (هنگام رفتن یا برگشتن از سر کار، سفر یا دانشگاه و..) هم برای خواندن کتاب عالی هستند.
 

از وسایلی که حواس شما را پرت می‌کنند دور باشید

خیلی بدیهی به نظر میرسد. اما مهم است که قبل از شروع به خواندن کتاب، اینترنت و موبایل و تلویزیون از شما دور باشد. تماسهای مهم را قبل از کتابخوانی بگیرید. ایمیل های مهم را قبلاً چک کنید. وبگردی ها را انجام دهید و آنگاه، به سراغ مطالعه بروید.

چگونه یک کتاب مشکل را مطالعه کنیم؟

مکان ثابت و مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیرید

ترجیحاً مکان مشخصی را برای مطالعه در منزل یا محل کار در نظر بگیرید. مطالعه باید لذت بخش ترین فعالیت ما باشد.

برای مطالعه، لازم نیست شرایط «حبس در سلول انفرادی» را ایجاد کنید. بهتر است قبل از شروع به مطالعه، در کنار خود، چای یا هر نوشیدنی یا خوراکی دیگری را که مورد علاقه تان است، قرار دهید.

با این کار در ذهن شما، لحظات کتابخوانی با خاطره های خوب ثبت می‌شود.
فراموش نکنید که ما هم مانند هر موجود دیگری، به سادگی شرطی میشویم.
 

سطح دشواری: سخت

مدت زمان مورد نیاز: متنوع

طریقه‌ی انجام این کار در زیر گفته شده است:

1. مکانی را برای مطالعه (که در آن می‌توانید راحت باشید و مطالعه کنید) پیدا کنید. تحت چه شرایطی میتوانید تمرکز داشته باشید و با کارایی بیشتری به مطالعه بپردازید؟ ممکن است نشستن پشت یک میز تحریر، پشت یک میز در کتابخانه‌ای آرام، روی علف‌ها، کنار دریاچه یا یک صندلی راحتی در استارباکس برای شما راحت‌تر باشد.

بعضی از افراد نمی‌توانند زمانی که اطراف آن‌ها سر و صدایی است، درس بخوانند، در حالی که عده‌ای قادرند در هر مکانی درس بخوانند. آن شرایط ایده‌آل را فراهم کنید علی‌الخصوص زمانی که در حال مطالعه یک کتاب مشکل هستید.

2. زمانی که مطالعه می‌کنید، یک فرهنگ لغت همراه خود داشته باشید. هر کلمه‌ای را که متوجه نمی‌شوید، در آن جستجو کنید. همچنین مراجع ادبی را که فراموش می‌کنید، بنویسید. آیا تفاوت‌ها و تشابهات آن‌ها باعث می‌شود که به خاطر نسپارید؟ آن مراجع را جستجو کنید.

3. از طریق فهرست مطالب و خواندن دیباچه کتاب (که ممکن است ایده‌هایی را در مورد موضوع کتاب و اهمیت آن، به شما بدهد.)، ببینید که کتاب چگونه سازمان‌دهی شده است.

4. اجازه ندهید که کتاب باعث دلسردی شما شود. کل کتاب را بخوانید، از این رو، موضوع کتاب را در خواهید یافت: شخصیت‌های آن چه کسانی هستند، چه اتفاقی می‌افتد، در چه زمینه و مفادی است و غیره.

چگونه یک کتاب مشکل را مطالعه کنیم؟
به این تکنیک گاهی اوقات تند‌خوانی گویند، با این وجود مطمئن شوید که تا حد ممکن خوانده‌اید. اگر متوجه شوید که کتاب در مورد چه چیزی است و هدف مؤلف از تألیف این کتاب چه بوده است، زمانی که بر‌می‌گردید و کتاب را دوباره می‌خوانید، آن چنان مشکل نخواهد بود.

5. اگر صاحب کتابی هستید که می‌خوانید، می‌توانید مطالبی را که مهم به نظر می‌رسند را برجسته کنید. به عبارت دیگر، می‌توانید به دقت نکته‌برداری کنید، نقل قول‌ها، اشخاص و متن‌ها را از طریق شماره‌ی صفحه دنبال کنید.

بعضی از افراد با استفاده از نشانه‌ها یا علائم این کار را انجام می‌دهند، آن‌ها می‌توانند بسیار آسان‌تر آن قسمت‌هایی از کتاب را که برای فهم آن ضروری است، پیدا کنند. یا می‌توانید قسمت‌هایی را که متوجه نشدید علامت‌گذاری کنید، سپس بعداً می‌توانید دوباره با دقت بخوانید.

6. خودتان را خیلی خسته نکنید. به بیان دیگر، اگر کتاب به نظر بسیار سخت است، کمی خواندن را متوقف کنید. این زمان را برای سازمان‌دهی افکارتان در مورد کتاب قرار دهید. سؤالاتی که تا کنون در مورد اشخاص، داستان، مؤلف، زمینه‌ها، برداشت‌ها و غیره داشتید را بنویسید.

اگر مفاهیم هنوز برای فهمیدن، بیش از حد مشکل هستند، برداشتتان را با توضیحات کوتاهی از طریق تصاویر و رنگ‌ها بنویسید. یا سعی کنید با دوستانتان در مورد آن صحبت کنید تا برداشت‌ خود را کامل کنید.

7. در مطالعه وقفه‌ی طولانی ایجاد نکنید. این کار ممکن است شما را وسوسه کند اگر کتاب بیش از حد مشکل باشد، به پایان رساندن آن را به تأخیر بیندازید، با این وجود، تسلیم این وسوسه نشوید. اگر ادامه درس خواندن را به تأخیر بیندازید، آن چیز‌هایی را که تا کنون یاد گرفته‌اید را نیز فراموش خواهید کرد.

ممکن است قسمت‌های اصلی داستان یا توصیف شخصیت‌ها را از خاطر ببرید. ممکن است از موضوع اصلی کتاب نیز دور شوید. پس، قطعاً به مطالعه کردن ادامه دهید.

8. بعد از این که کتاب را یک بار مطالعه کردید، دوباره آن را بخوانید. قسمت‌هایی را که بار اول فراموش کردید را دوباره بخوانید. زمانی که متون یک کتاب داستان را چند بار می‌خوانید، سعی کنید با صدای بلند دکلمه کنید. بعضی از افراد، اگر در زمان خواندن کلمات را بشنوند، بسیار راحت‌تر مفاهیم و یا یک زبان سخت را می‌فهمند.

مطالب سختی را که در مرتبه اول مطالعه، از آن‌ها گذر کردید را بخوانید. شروع کنید بین کتابی که در حال مطالعه آن هستید و دیگر کتاب‌هایی که خوانده‌اید، ارتباط ایجاد کنید.

9. کمک بگیرید! اگر هنوز با کتاب مشکل دارید، یک معلم خصوصی ممکن است بتواند به سؤال‌های شما پاسخ دهد. همچنین، با معلم خود در مورد سردرگمیتان صحبت کنید. از او سؤالات مشخصی را در مورد کتاب بپرسید.

چیزهایی که نیاز دارید:

• کتاب مشکل
• زمان
• صبر
• فرهنگ لغت
• خودکار
• کاغذ
• برجسته‌ساز
• پرچم/ نشانگر صفحه


نویسنده:
( بخشی از این محتوا توسط حمید وثیق زاده انصاری نوشته شده است )

منبع:
بخش تحلیل و تولید محتوا پرتال فرهنگی راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.