دانشی که با ترور پیوند خورد

با اینکه «ترور»، دراندیشه روشن فکرانه تاریخ، ابزاری برای نابودی ستمگران و توسعه عدالت معرفی می‌شد، خیلی زود به سلاح ناامنی و ابزار خشونت تبدیل شد. بهره‌مندی از انرژی هسته اتم نیز نخست در کانون دانشمندان
يکشنبه، 12 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
دانشی که با ترور پیوند خورد

دانشی که با ترور پیوند خورد
 
نویسنده :محمد جواد آهنگر
 
با اینکه «ترور»، دراندیشه روشن فکرانه تاریخ، ابزاری برای نابودی ستمگران و توسعه عدالت معرفی می شد، خیلی زود به سلاح ناامنی و ابزار خشونت تبدیل شد.
بهره‌‌مندی از انرژی هسته اتم نیز نخست در کانون دانشمندان طالب پیشرفت و آرامش مطرح گردید، ولی اینک به ملاک قدرت سیاسی و نظامی کشورها و مایه وحشت ملت ها بدل شده است.
مطلب پیش رو، ازاین دو پدیده بشری روایت می کنند که امروز، چنان به هم گره خورده اند، گویی در یک زمان و از یک مادر متولد شده اند؛ حال آنکه یکی از خاندان علم بود، و دیگری از خاندان عدالت، اما گویی هیچ یک عاقبت به خیر نشدند.


ترور  

ترور در معنای امروز خود ، قتل سیاسی و نوعی آدم کشی است که بیشتر با اهداف سیاسی و عقیدتی صورت می گیرد . فرد ترور شده در بیشتر موارد ، دارای مقام ، شهرت یا علایق سیاسی است یا به دلیل اهانت به یک مرام عقیدتی مانند یک مذهب ، مورد سوء قصد قرار می گیرد.
آدم کشی برای مقاصد سیاسی ، طرف داران بسیاری در طول تاریخ داشته است . سیسرو، سخنور رومی ،کشتن افرادی را که آنها را هیولاهایی با نقاب انسانی
می نامید،به قطع اعضای از کار افتاده بدن تشبیه کرده و آن را راه جلوگیری ازانتشار فساد در پیکرهمگانی انسان ها ،یعنی اجتماع دانسته است .ایده ستمگرکشی سده ها بعد ، با نظریه مشروعیت مردمی حکومت پیوند خورد. طرف داران ترور ، استدلال می کردند که مشروعیت حکومت ناشی از قراردادی است که با مردم بسته شده است و وقتی مفاد قرارداد،زیر پا نهاده می شود ، زمینه برای از میان بردن حاکمان نیز فراهم شده است . برخی از پژوهشگران همچون دیوید راپوپورت و ایویانسکی ،نظریه امروزین ترور را برگرفته از نظریه ستمگرکشی می دانند . امروزه بسیاری از گروه های وحشت نیز از تاکتیک ترور برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.(1)


ترور دولتی 

در سیاست، به کارهای خشونت آمیز و غیر قانونی حکومت ها برای سرکوبی مخالفان خود و ترساندن آنها ، ترور دولتی می گویند. گروه های مبارزی که برای رسیدن به هدف های سیاسی خود، به کارهای خشونت آمیز و هراس انگیز دست می زنند ،تروریسم نامیده می شوند.
 

بیشتر بخوانید: شهدای هسته ای از منظر ولایت


ترور، روش حکومتهایی است که با بازداشت ، شکنجه ، اعدام و انواع آزارهای غیر قانونی ، از راه پلیسی سیاسی مخفی ، مخالفان را سرکوب می کنند. و می هراسانند. همچنین دسته های راست یا چپ ، که برای براندازی یا هراساندن دولت آدم کشی و آدم دزدی و خراب کاری می کنند. در قرن بیست و یکم ، به دلیل تأثیرات ناآرامی ها در اقتصاد جهانی ، برخی ،از ترور ،جهت ایجاد ناهنجاری در کشور یا کشورهایی خاص برای رکود آن کشورها استفاده می کنند.
واژه تروریسم دولتی، واژه ای جنجال برانگیز است . تروریسم دولتی ، اصطلاحی است به معنای دخالت دولت یا دولت هایی در امور داخلی یا خارجی دولتی دیگر ؛ که به وسیله اجرا یا مشارکت در عملیات تروریستی یا حمایت از عملیات نظامی برای زوال ،تضعیف و براندازی دولت مذکور یا کل دستگاه حاکمه آن کشور ، انجام می شود.
کمک های مادی و معنوی به گروه های مخالف ،مشارکت درعملیات هایی چون بمب گذاری،مین گذاری ،آدم ربایی ، هواپیما دزدی ، و ترورمقام های عالی مملکتی ، نمونه هایی از تروریسم دولتی است.(2)
تفاوت عمده تروریسم دولتی با تروریسم غیر دولتی ،درمجری آن است؛ بدین معنا که مجری و طراح اعمال تروریستی غیر دولتی ،افراد،گروه ها و احزابند و مجری و طراح اعمال تروریستی دولتی ، یک دولت یا چند دولت خاص هستند. افزون بر این ،دخالت دولت ها یا دولت ها در اَعمال تروریستی دو گونه است:
1. به صورت مستقیم ؛ یعنی خود دولت اَعمال تروریستی را علیه دولت دیگر انجام می دهد.
2. به صورت غیر مستقیم ؛ یعنی با فرستادن کمک های مادی مانند اسلحه ، مهمات و وسایل پیشرفته نظامی برای گروه های مخالف دولت دیگر ، یا گستردن چتر حمایت معنوی بر سر گروه های ترور ، مانند حمایت سیاسی یا اقتصادی با تبلیغاتی.(3)


انرژی هسته‌ای در ایران  

استفاده از انرژی هسته‌ای ، در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی مطرح و با تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران ، در بوشهر با مشارکت مالی ایران طرح های فن آوری سوخت اتمی فرانسه ، آغاز شد. در سال 1353 ، سازمان انرژی اتمی ایران (A.F.O.I) تأسیس ، ودکتر اعتماد ، به ریاست آن منصوب گردید.با پیروزی انقلاب ایران در سال 1357 ، این بحث متوقف شد.جنگ ایران و عراق ، به تغییر موضع کشورهای غربی انجامید که مخالف انقلاب بودند و کمک آنها را برای تکمیل این پروژه غیر ممکن ساخت . شرکت آلمانی که پیمانکاراین پروژه بود ، هنگامی که تنها 15% به تکمیل آن باقی مانده بود ، از ادامه کار سر باز زد.
در بحبوحه جنگ ایران و عراق و کمبود شدید منابع نیرو در کشور ، ایران با روی آوردن به اسپانیا و ژاپن ، کوشید پروژه بوشهر راتکمیل کند که موفق نشد.
سپس قراردادی با روسیه برای به انجام رساندن کار نیروگاه بوشهر امضا شد که کار آن هنوز ادامه دارد و چند بار ، زمان پایان پروژه به تعویق افتاده است .ایران در سال 1958 ، به عضویت آژانس بین المللی انرژی اتمی (L.A.E.A) درآمد، در سال 1368 ،پیمان عدم تکثیر سلاح های هسته‌ای (N.P.T) را پذیرفت و دو سال بعد ، آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رساند.
ایران ازدیدگاه قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین از نظر پیمان نامه منع گسترش سلاح های هسته‌ای ، حق تحقیق و استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته‌ای را دارد ، ولی کشورهای غربی به رهبری آمریکا ، تلاش پیگیری را آغاز کرده اند که ایران را برای همیشه از هر گونه استفاده از فن آوری انرژی هسته‌ای محروم کنند.با وجود همه این تلاش ها ، در آوریل 2006 ، ایران اعلام کرد که موفق به غنی سازی اورانیوم به میزان 3/5 درصد شده است .(3)


یا انرژی هسته‌ای ، یا عقب ماندگی  

استفاده ازنیروی هسته‌ای، از چهل سال پیش آغازشد و اینک این نیرو همان اندازه از برق جهان را تأمین می کند که چهل سال پیش ، به وسیله تمام منابع انرژی تأمین می شد . پیشرفت سریع دانش و فن آوری ، در مسیری است که در آینده ای نه چندان دور ، کشورهایی که توان تولید و استفاده از دانش هسته‌ای راندارند ،از نظر اقتصادی و علمی ، عقب مانده و وابسته خواهند بود. حدود دو سوم از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که نیروگاه های هسته‌ای آنها در زمینه تولید برق و زیر ساخت های صنعتی ، نقش مکمل را ایفا می کنند.نیمی از مردم جهان در کشورهایی زندگی می کنند که نیروگاه های هسته‌ای درآنها،درحال برنامه ریزی یا در دست ساخت هستند.
به این ترتیب ، توسعه سریع نیروی هسته‌ای جهان ، مستلزم بروز هیچ تغییر بنیادینی نیست و تنها نیازمند تسریع راهبردهای موجود است . امروز حدود 440 نیروگاه هسته‌ای در 31 کشور جهان ، برق تولید می کنند . بیش از 15 کشور از مجموع این تعداد ، در زمینه تأمین برق خود ، تا 25 درصد یا بیشتر ،‌متکی به نیروی هسته‌ای هستند. در اروپا و ژاپن ،سهم نیروی هسته‌ای در تأمین برق ، بیش از سی درصد است . در آمریکا نیروی هسته‌ای بیست درصد از برق را تأمین می کند. در سرتاسر جهان، دانشمندان بیش از پنجاه کشور ، از حدود سیصد راکتور تحقیقاتی
استفاده می کنند تا درباره فن آوری های هسته‌ای تحقیق ، و برای تشخیص بیماری و درمان سرطان ، رادیوایزوتوپ تولید کنند.
همچنین دراقیانوس های جهان ، راکتورهای هسته‌ای ،نیروی محرکه بیش از چهارصد کشتی را بدون اینکه به خدمه آن یا به محیط زیست آسیبی برسانند، تأمین می کنند. در دوره پس از جنگ سرد ، فعالیت جدیدی برای حذف مواد هسته‌ای از تسلیحات و تبدیل آن به سوخت هسته‌ای غیرنظامی آغاز شد . انرژی هسته‌ای به تمام انرژی های دیگر قابل تبدیل است ، ولی هیچ انرژی به هسته‌ای تبدیل نمی شود.(4)
با این توضیحات ، می توان علت تلاش بی وقفه کشورها را برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دریافت . پیشرفت سریع دانش و فن آوری ، در مسیری است که در آینده ای نه چندان دور ، کشورهایی که توان تولید و استفاده از دانش هسته‌ای راندارند ،از نظر اقتصادی و علمی ، عقب مانده و وابسته خواهند بود.
اهمیت اقتصادی ، سیاسی و به ویژه نظامی ، توسعه انرژی هسته‌ای را با چالش رو به رو می کند .کشورهای قدرت طلب که نمی خواهند قدرتی در برابر خود ببینند ، برای رسیدن به این هدف ، برنامه های فراوانی طراحی کردند. کسب قدرت ، حفظ قدرت و اعمال قدرت ،مهم ترین انگیزه استعمارگران برای بازداری کشورهای دیگر از دسترسی به انرژی هسته‌ای بود.
این سال ها ، سال های شکوفایی دانش هسته‌ای درایران است و همین مسئله سبب شده است دشمنان اسلام ، همچون اسرائیل و آمریکا ، برای کند کردن روند پیشرفت این دانش درایران ،ازهراقدامی ، بهره ببرند. و ترور، یکی از جنایت بارترین راه های مبارزه آنان با پیشرفت های ایران بوده که گرچه هیچ گاه آنها را به خواسته هایشان نرسانده ،بارها از آن استفاده کرده اند.
دانش هسته‌ای ، سال هاست که با ترور پیوندخورده است . زمانی که آمریکا در عهد ریچاردنیکسون ، با فروش راکتور اتمی به مصر،به منظور تولید برق موافقت کرد، اسرائیل با فشار بر آمریکا ، آن را لغو کرد. همچنین اسرائیل ، عامل قتل دانشمند اتمی مصری ، خانم سمیره موسی در آمریکا بود. در دهه 1960 ، اسرائیل با نفوذ به طرح ساخت موشک در مصر و وارد کردن جاسوسی آلمانی به نام سکورتسی ، توانست این طرح را تخریب کند؛ همچنان که موفق شد ، همین بلا را بر سر کارخانه «الرابطه» لیبی درآورد. همچنین اسرائیل ، کارشناس آلمانی ، به نام کروج را که با مصر همکاری می کرد ، ربود. در سال 1967 ، پس از موافقت عراق با فرانسه درباره خرید و انتقال دو راکتوراتمی به بغداد عناصر اسرائیلی در فرانسه دربندر«تولون» با خراب کاری در این راکتورها ،موضوع را منتفی کردند. در سال 1976 دانشمند هسته‌ای مصر ، سمیر نجیب ، در دیترویت آمریکا به دست اسرائیل به قتل رسید. در سال 1980 اسرائیل موفق شد یحیی المشد، یکی از برجسته ترین دانشمندان اتمی مصر را که در طرح اتمی عراق فعالیت داشت ، در هتل «مریدیان» پاریس ترور کند. در سال 1981 اسرائیل با حمله هوایی به راکتورهای اتمی عراق ،آنها را کاملاً نابود کرد و در سال 2007 به مراکز تازه تأسیس اتمی سوریه در صحرای «دیر الزور»به این کشور حمله هوایی کرد. کارشناسان معتقدند سرتیپ محمد سلیمان یکی از بارزترین چهره های نظامی وامنیتی سوریه که اورا مسئول اداره پروژه اتمی سوریه در دیر الزور در شرق این کشور می دانستند ، به دست عوامل اسرائیل ترور شد.(5)
پیش تر از اینها ، منابع رسمی ایران اعلام کرده بودند که اسرائیل در کنار تلاش برای نفوذ و رخنه به طرح های اتمی ایران ، درصدد شناسایی دانشمندان اتمی کشور است تا با ربودن یا ترور آنها ، در چرخه علمی کشوردرزمینه تکنولوژی هسته‌ای ، اختلال ایجاد کند. اسرائیل تنها رژیمی است که برای عقیم گذاشتن طرح های استراتژیک کشورهای اسلامی و عربی ، عناصر این طرح های استراتژیک را با استفاده از نیروهای بومی ترور می کند. تقریباً درهمه عملیات هایی که این رژیم در چهار دهه اخیر دراین زمینه انجام داده ، همیشه از نیروهای بومی در این کشورها سود برده است . این نشانه ها را می توان در مصر ، سوریه ، لبنان ، عراق و اروپا آشکارا دید.
بی تردید ، عملیات ترور پروفسور مسعود علی محمدی در تهران ، آخرین حلقه از زنجیره ترور اسرائیل نخواهد بود. این ترورها هر از چند گاهی در نقاط مختلف دنیا اتفاق می افتد و هر بار ، رد پای یک گروه به دست می آید که با صهیونیست ها مرتبط است . گویی دانش هسته‌ای ،با ترور از یک سو ، وبا صهیونیست ها از سوی دیگر ، پیوند ناگسستنی خورده است . هر چند بهانه های واهی فراوانی برای توجیه مانع تراشی ها در مسیر پیشرفت هسته‌ای ایران وجود دارد ، ترور دانشمندان ایرانی و متفکرانی که هدفی جز پیشرفت انسان ندارند ، مسیر درست پیشرفت را برای ما روشن تر می کند.


پی نوشت ها :
 

1- WIKIPEDIA.ORG/WIKI
2- مهدی نوروزی خیابانی ،فرهنگ جامع لغات و اصطلاحات سیاسی،انگلیسی ،فارسی ،ص47.
3- همان،صص 47 و48.
4- محسن نصری ،شکوه ملی در فناوری هسته‌ای ،صص 7-10.
5- به نقل از:سایت سازمان انرژی اتمی ایران.
 

منبع: نشریه گلبرگ ،شماره 123.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.