چگونه لکه‌‏های جوهر را به طور موثر پاک کنید

نحوه پاک کردن لکه‌‏ی جوهر از روی سطوح مختلف

پاک کردن جوهر از روی لباس یا پیراهن مراحل و فنونی دارد که به همراه هم در این مقاله آن را مطالعه خواهیم کرد.
دوشنبه، 18 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه پاک کردن لکه‌‏ی جوهر از روی سطوح مختلف
هیچ چیزی بدتر از این نیست که در هنگام شستشوی لباس های خود متوجه وجود لکه جوهر بر روی آنها شوید. حال چه این لکه جوهر به دلیل رنگ پس دادن خودکارتان باشد، یا به دلیل حواس پرتی در هنگام رسم کردن یک تصویر و یا به دلیل انداختن خودکار به داخل رختخوابتان در هنگام نوشتن یک گزارش خبری؛ دلیل این اتفاق هر چه که باشد، در این مقاله ما می توانیم به شما کمک کنیم.


برخلاف باور عمومی، خیس کردن پارچه‏‌ی لک شده با جوهر در آب داغ، جوهر را حل و ناپدید نخواهد کرد بلکه آن را در پارچه محکم‏تر خواهد ساخت و پاک کردن آن را تقریباً غیر ممکن خواهد کرد.

چه دانش آموز مدرسه باشید و چه دانشجو و یا کارمند اداره، چیزی که ممکن است هرکسی در نقطه‏‌ای از زمان تجربه ‏کند آلوده شدن لباسش به لکه‏‌ی جوهر است.

سفره‏ ها، رومیزی ‏ها و فرش‏ها نیز در خانه، مستعد ریخته شدن جوهر از دست کسی که در حال پر کردن قلم خودنویس خود است و یا قلم خودکار و یا خودکار ژلی هستند که جوهر پس می‏دهد. گاهی اوقات، پاک کردن و تمیز کردن این لکه‏‌ها از روی لباس می‏تواند کار دلهره آور و تشویش زایی به نظر برسد. اما برخی روش‏ها برای رهایی از شر چنین لکه‏‌هایی وجود دارند.

 
نحوه پاک کردن لکه‌‏ی جوهر از روی سطوح مختلف


چرا جوهر باعث لکه دار شدن لباس ها می شود؟

جوهرها معمولاً از رنگدانه ها، رنگینه ها و مواد نفتی ساخته می شوند. این مواد ضمن نفوذ به الیاف می توانند باعث تغییر رنگ آنها شوند و به همین دلیل پاک کردن آنها، مخصوصاً بعد از شستشو بسیار سخت است. معمولاً حتی پس از پاک کردن لکه رنگی، مجبورید لکه مواد نفتی را نیز پاک کنید؛ اما اگر دستورالعمل های این مقاله را رعایت نمایید جایی برای نگرانی وجود ندارد.
 

تفاوت جوهر مبتنی بر آب با جوهر بر پایه مواد نفتی

جوهر بر پایه آب معمولاً در ماژیک های قابل شستشو و روان نویس ها یافت می گردد. این نوع لکه جوهر غالباً به آسانی پاک می شود و برای پاک کردن آن تنها به کمی آب و مواد شوینده نیاز است. تمام روش هایی که ما در این مطلب معرفی خواهیم کرد، لکه های این نوع جوهر را پاک می کنند.

از طرف دیگر لکه های جوهرهای بر پایه مواد نفتی سریع خشک می شوند و پاک کردن آنها دشوار است. این نوع جوهرها معمولاً در خودکارها به کار می روند. بهترین راه برای پاک کردن این نوع از لکه ها، استفاده از الکل یا محلول حاوی گلیسیرین است.

نکته: همیشه قبل از اقدام برای پاک کردن لکه جوهر، به نوع لکه توجه داشته باشید. با این کار اثربخشی کار شما بسیار افزایش می یابد.

 
نحوه پاک کردن لکه‌‏ی جوهر از روی سطوح مختلف


نحوه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس بعد از خشک شدن آن

آیا لکه جوهر چند روزی است که روی لباس شما جا خوش کرده است و یا شاید هم تازه متوجه لکه دار شدن لباس خود شده اید و چند روز از این اتفاق می گذرد. حال با خود فکر می کنید که در چنین مواقعی چه کار باید کرد؟

اگر لباس سفید است؛ می توانید با سفید کننده دوباره آن را سفید کنید. البته نمی توان از سفید کننده برای هم نوع پارچه ای استفاده کرد؛ در ضمن سفید کننده برای برخی اقلام مناسب نیست.
 

در این صورت بهتر است مطابق روش زیر پیش بروید:

لکه را با یک لکه ‌بر، از پیش مقداری پاک کنید. اگر لکه ‌بر دارای سورفکتانت باشد، موثرتر است؛ چرا که می تواند لکه حاصل از جوهرهای مبتنی بر مواد نفتی را تجزیه کند. در ضمن فراموش نکنید که همیشه باید لکه ‌بر را روی جایی از لباس که از بیرون مشخص نباشد، امتحان نمایید.
اجازه بدهید لکه ‌بر به مدت ۱۵ دقیقه روی لکه باقی بماند.

لباس را با دست و با مایع لباسشویی در آب ملایم بشویید.
یک تکه پنبه یا چوب پنبه را با ماده ای مثل لاک پاک کن، اسپری مو یا پاک کننده دست مبتنی بر الکل خیس کنید.
آن را روی ناحیه لکه دار لباس کشیده و به آرامی لکه را پاک نمایید.

محل لکه را با آب سرد بشویید.
در صورتی که لکه پاک شده بود؛ لباس را طبق معمول بشویید و خشک کنید.

 
نحوه پاک کردن لکه‌‏ی جوهر از روی سطوح مختلف


اقدام فوری برای پاک کردن لکه‏‌ی جوهر 

خوشبختانه لکه‏‌های جوهر را می‏توان از روی لباس خود و یا فرش پاک کرد اگر که اقدام مناسب و صحیحی درست بعد از زمان ریخته شدن جوهر صورت بگیرد. همیشه به خاطر داشته باشید، هر نوع جوهری باشد آسان‏ترین روش برای پاک کردن آن زمانی است که هنوز مرطوب و تر است.

وقتی جوهر خشک شود، پاک کردن آن به مراتب دشوارتر و سخت‏تر می‏شود. بیشتر اوقات وقتی متوجه می‏شوید جوهر بر روی لباس‏تان ریخته است معمولاً در مکانی نیستید که به بیشتر مواد برای کمک به پاک کنندگی لکه دسترسی داشته باشید.

در چنین اوقاتی وحشت زده نشوید. فقط مواظب باشید که لکه خشک نشود. منطقه‌‏ی متأثر را با استفاده از آب، مرطوب و تر نگه دارید. این کار به آسان و راحت‏تر کردن روند پاک سازی لکه کمک خواهد کرد. اگر بگذارید لکه خشک شود، می‏توان آن را بعداً با دشواری و سختی خیلی زیادی پاک کرد.
 

پارچه و آب داغ

تعدادی روش‏ امتحان شده و آزموده شده برای پاک کردن چنین لکه‏‌هایی وجود دارند. قوانین مشخصی در تمام لکه‏‌های جوهر مشترک و صادق هستند و باید از آنها پیروی کرد. یک قانون این است که هرگز پارچه را در آب داغ خیس نکنید. بسیاری از مردم به طور اشتباه فکر می‏‌کنند که آب داغ جوهر را حل و ناپدید خواهد کرد.

اما واقعیت این است که آب داغ فقط وضعیت و شرایط را بدتر خواهد کرد چون لکه را پایدار و محکم می‏کند و ممکن است شما بعداً هرگز قادر نشوید لکه را به طور کامل پاک کنید.


پاک کردن لکه‏‌های جوهر

• یک روش برای پاک کردن لکه‏‌های جوهر از روی پارچه، ابتدا خیس کردن آن در آب سرد است.
• از کاغذ خشک کن برای زدودن و پاک کردن هر مقدار لکه که ممکن است، استفاده بکنید. این کار را باید تا جایی که ممکن است به آرامی و نرمی انجام دهید چون استفاده از فشار بسیار زیاد برای گرفتن هر مقدار لکه که ممکن است، فقط لکه را در پارچه پایدار‏تر و محکم‏تر خواهد ساخت.

 
نحوه پاک کردن لکه‌‏ی جوهر از روی سطوح مختلف


• سپس کمی بافت فوق جاذب را بر روی هر گونه سطح قرار دهید. پارچه با لکه‏‌ی جوهر را بر روی این بافت قرار دهید. کمی بافت فوق جاذب بیشتر را بر بالای این پارچه قرار دهید. یک چیز و یا وزنه‏‌ی سنگین را بر روی آن قرار دهید. بگذارید چند دقیقه بماند. این بافت‏ها مقدار زیادی جوهر را تا جایی که ممکن است جذب خواهند کرد.

• اگر این بافت، جوهر زیادی را جذب کرد اما احساس کردید که مقدار بیشتری از آن نیز می‏تواند جذب شود، پس این روند را با استفاده از بافت‏های فوق جاذب تازه، دوباره تکرار کنید.
• حالا منطقه‌‏ی لک شده را با اسپری مو، اسپری کنید. این کار به شل و سست شدن جوهر باقیمانده کمک خواهد کرد.

• وقتی هنوز محل جوهر مرطوب و تر است، مرحله‏ی گذاشتن کاغذهای بافت فوق جاذب را در بالا و پایین پارچه‏‌ی لکدار همراه با جسم سنگین بر روی آن، دوباره تکرار کنید.
• چند دقیقه صبر کنید. لکه باید ناپدید شده باشد. لباس را با آب ولرم بشویید.

• اگر لکه حتی بعد از زدودن اسپری مو، از روی لباس نرفته باشد پس بگذارید پارچه به طور کامل خشک شود.
• محلول آب و سرکه‏‌ی سفید (هر دو به مقدار مساوی) را آماده کنید. بگذارید منطقه‌‏ی لک شده برای مدتی در این محلول خیس بخورد.

• با استفاده از یک مسواک قدیمی، منطقه‏‌ی متأثر پارچه را که در محلول سرکه خیس شده است، به آرامی برس و مسواک بزنید.
• به برس و مسواک زدن آرام ادامه بدهید تا این که لکه ناپدید شود. وقتی لکه رفت، پارچه را در آب سرد خیس کنید. آن را به طور معمول بشویید و خشک کنید.


پاک کننده‌‏های تجاری لکه‏‌ی جوهر

امروزه حل کننده‏‌ها و یا حلال‏‌های جوهر زیادی در بازار موجود هستند. یکی از آنها را در خانه، دم دست نگه دارید. شما هرگز نمی‏دانید که چه موقع ممکن است آن لازم شود. باید از دستور العمل‏های روی برچسب پیروی بکنید.

بیشتر پاک کننده‏‌های جوهر موجود در بازار، غلیظ و قوی هستند. بنابراین، همیشه کمی از آنها را بر روی منطقه‏‌ی پنهان لباس برای بررسی و تست هر گونه عوارض جانبی امتحان بکنید.

 
نحوه پاک کردن لکه‌‏ی جوهر از روی سطوح مختلف


نکاتی که باید به خاطر بسپارید

• همیشه از بافت‏های بسیار جاذب با بهترین کیفیت استفاده بکنید.
• اگر از پارچه‌‏ی فوق جاذب بر روی منطقه‌‏ی لکدار استفاده می‏‌کنید باید پارچه‏‌ی جاذب سفید باشد. پارچه‏‌ی رنگی ممکن است رنگ پس دهد و منطقه‌‏ی متأثر را حتی بیشتر لکدار بکند.

• هرگز پارچه‏‌ی لکدار را در آب داغ خیس نکنید و یا آب داغ را بر روی آن نریزید.
• اگر لکه حتی بعد از این که تمام روش‏ها را امتحان کردید، باقی ماند؛ از مواد شیمیایی و حلال‏های تند و زمخت بر روی پارچه استفاده نکنید. این کار پارچه را از بین خواهد برد و خراب خواهد کرد و ممکن است آن را غیر قابل استفاده بسازد.

• بهترین گزینه در مواردی که لکه سرسخت است، دادن لباس به خشکشویی برای امتحان پاک کردن لکه است. اگر این کار نیز ممکن نیست پس لباس را با رنگ تیره‏تر از رنگ اصلی خودش رنگرزی بکنید.

برای جلوگیری از ریزش تصادفی جوهر بر روی لباس خود و یا فرش، همیشه جوهر خود نویس را از گوشه‏ی آن با روزنامه‏ای در زیرش، پر کنید. همیشه درپوش خودکارها را بگذارید و هرگز نگذارید آنها در کنار تختخواب، رختخواب و یا بر روی فرش بیفتند.



مترجم: بهروزی

منبع: راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما