0
ویژه نامه ها
سینمای تراز انقلاب اسلامی

سینمای تراز انقلاب اسلامی

سینمای پس از انقلاب، از نقطه صفری شروع شد که بر بستر همان مسیر قبل از انقلاب (البته با شتاب و سرعت بسیار کمتر) قرار داشت. به بیانی دیگر، سینمای...
دوگانگی حقیقت و واقعیت

دوگانگی حقیقت و واقعیت

فیلم‌های حارم ایرانی، معمولاً از کاراکترهایی با پوشش کامل و البته غیر عفیفانه برای پیشبرد هدف خود بهره می‌برند. روند روابط در این تولیدات از...
هنر در شرایط جنگ نرم

هنر در شرایط جنگ نرم

هر اندیشه‌ای بقاء خود را در تاریخ مدیون هنر است. هیچ دین، مذهب یا مکتب و اندیشه‌ای را نمی‌یابید که بدون تکیه بر هنر، راه خود را در تاریخ گشوده...
مبانی مطالعات سینمایی

مبانی مطالعات سینمایی

ماهیت چیزی که امروزه ما آن را سینما می نامیم در اواسط دهه 1980، در این سال های نخستین حیات سینما، شکل گرفت. سینما بیش از هرچیزی پویاست. دنیای...
بعثی‌ها جنگ را چگونه معنا کردند؟

بعثی‌ها جنگ را چگونه معنا کردند؟

سینمای جنگ در ایران، که به نام «سینمای دفاع مقدس» شناخته می‌شود، کارنامه‌ی روشن و بارها پژوهش‌شده‌ای در روایت‌گری و مستندسازی جنگ دارد. با این...
آنها در آنجا نبودند

آنها در آنجا نبودند

مشخصه‌ی آثار نسل سوم مستندسازان جنگ در ایران این است که مستندساز «در آنجا» (صحنه‌ی نبرد) نیست یا نبوده است، اما گویی می‌خواهد به گذشته برود و...
مستندهای پژوهش در تاریخ

مستندهای پژوهش در تاریخ

این مقاله، فهرستی از مستندهای سینمای جنگ را در ایران تهیه کرده است که عمدتاً مستند پژوهشی خوانده می‌شوند. آنها می‌کوشند فراتر از روایت‌گری یا...
نهادهای خبری و سینمایی در جنگ

نهادهای خبری و سینمایی در جنگ

فعالیت سینمایی و مستندسازی در جنگ، آن هم از سوی کسانی که پیش از آن تجربه‌ی نزدیکی از جنگ واقعی نداشتند و در واقع، سینماگر حرفه‌ای نیز به شمار...
خیالی حقیقی‌تر از واقعیت

خیالی حقیقی‌تر از واقعیت

«رابطه دو متن» از قواعد بسیاری پیروی می‌کند که برخی از محققان مانند باختین، کریستوا، بارت و ژنت به آن پرداخته‌اند. چگونگی نسبت میان دو فیلم «آژانس...
دیالوگی پنهان بین سفیدی و سیاهی

دیالوگی پنهان بین سفیدی و سیاهی

فیلم «من یک مزدور سفید هستم»، با عنوانی تناقض‌آمیز بیان دو روایت متفاوت درباره‌ی طول مدت فیلم با‌ این پرسش اصلی مواجه می‌کند که آیا سعید به عنوان...
بهترین مجسمه‌ی دنیا

بهترین مجسمه‌ی دنیا

مستند «بهترین مجسمه‌ی دنیا» درباره‌ی شهید «دریاقلی سورانی» است. در مقاله‌ی حاضر کوشش می‌شود تا تحلیلی نشانه شناسانه از ‌این مستند ارائه شود....
فرزند خرمشهر

فرزند خرمشهر

سینمای مستند ایران در طول دوران جنگ و پس از آن، فیلم‌هایی فراهم کرده که اکنون به متن‌هایی برای مطالعه‌ی فرهنگی تبدیل شده‌اند. در این میان، عنوان‌بندی...
خودی یا دیگری؟

خودی یا دیگری؟

وقتی بخواهیم سینمای مستند مقاومت را مورد تحلیل نشانه شناختی قرار دهیم، کلیدواژگان این سینما می‌تواند لحاظ شود. در این مقاله کلیدواژگان مرز، حاشیه،...
نشانه‌شناسی سینما چیست؟

نشانه‌شناسی سینما چیست؟

نشانه‌شناسی قرن بیستم به شدت کلام‌محور بود و به سراغ نظام‌های دیگر مانند سینما نمی‌رفت؛ به مرور زمان نشانه‌شناسی از سیطره‌ی زبان‌شناسی رهایی...
اقدامات هنری رسانه‌ای غرب ضد اسلام

اقدامات هنری رسانه‌ای غرب ضد اسلام

غرب و به‌طور بارزتر آمریکا، سالیانی است که اسلام را به عنوان مانعی در دستیابی به اهداف منفعت‌طلبانه خود دانسته و سعی در برداشتن این مانع کرده‌اند....
سینمای جهانی، ملی و بین‌المللی

سینمای جهانی، ملی و بین‌المللی

در دنیای سینما، برخی از داستان‌ها و گونه‌های سینمایی دارای بافت‌های ملی و برخی جهانی هستند. آلن ویلیامز به عنوان پژوهشگر عرصه‌ی سینما در این...
سینماهای ملی و امر ملی

سینماهای ملی و امر ملی

سینماهای ملی در راه رشد و پیشرفت خود نیاز به حمایتی ملی دارند. حمایتی که هم از جانب دولت باشد و هم ملت. برای دریافت این حمایت نیز خود سینما باید...
سینماهای تجاری جهان سومی ‌و اروپایی

سینماهای تجاری جهان سومی ‌و اروپایی

سینمای هنری و سینمای سوم، تنها واکنش در قبال هالیوود نیستند. هم اروپا و هم جهان سوم فیلم‌های تجاری هم تولید می‌کنند که با درجات مختلفی از موفقیت،...
راه‌های بازاریابی برای سینماهای ملی

راه‌های بازاریابی برای سینماهای ملی

گرایشی در تئوری‌ها و کتاب‌های تاریخ سینما رایج است که بر آن‌چه تقریبا برای همه تهیه‌کنندگان سینما مهم است، سرپوش می‌گذارد: یعنی بازار. در‌حالی‌که...
آشفتگی سینماهای ملی

آشفتگی سینماهای ملی

گاهی در مسیر تهیه و تولید فیلم‌های ملی مشکلات و موانعی به وجود می‌آید که باعث آشفتگی سینمای ملی می‌شود. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به رعایت سلیقه‌های...