عدالت افلاطونی و عدالت سنّتی
اگر کسی زندگی یک معتاد را با زندگی متعادل، میانه روانه، و هماهنگی که افلاطون آن را جوهر عدالت می داند مقایسه کند، بی گمان همان راهی را خواهد...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
جمهوری عدالت (2)
افلاطون پس از تکمیل کردن گزارشش درباره فضیلت های شهر عدالت به فضیلت های مشابهی که در روح می توان یافت می پردازد. افلاطون می کوشد نشان دهد که...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
افلاطون، مدافع عدالت
معمولاً می گویند که نظریات سیاسی در دوره های کشمکش اجتماعی است که رونق می گیرند و شکوفا می شوند. مردم معمولاً وقتی که شرایط مجبورشان کند به مسائل...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
جمهوری عدالت (1)
کاملترین بیان فلسفه سیاسی افلاطون را در جمهوری می توان یافت که عموماً آن را بزرگترین اثر او می دانند، و دست کم مهمترین اثر سیاسی اوست. افلاطون...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
عدالت سقراطی
خصلت انقلابی تعالیم اخلاقی سقراط در کریتون بازنموده می شود. در این محاوره، کریتون به سلول مرگ سقراط می آید، در حالی که به نگهبان رشوه داده است...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
فوسیس یا نوموس؟
یونانیان وقتی با واقعیت نسبی گرایی مواجه شدند، از تن دادن آسان پروتاگوراس به عُرف رویگردان شدند. متفکران، با تأمل در این واقعیت که قوانین و آداب...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
پولس: محور زندگی سیاسی در یونان
شیوه زندگی اجتماعی و سیاسی یونانیان باستان کاملاً متمایز از شیوه زندگی اجتماعی و سیاسی همسایگان قدرتمندش در شرق بود. شکل منحصر به فرد سازمان...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
آغاز فلسفه سیاسی
تاریخ فلسفه سیاسی با یونانیان باستان آغاز می شود. فلسفه سیاسی زمانی شکل می گیرد که افراد به تفکّر نقادانه درباره قواعد و نهادهایی می پردازند...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
سیمای شهر آرمانی افلاطون
مدینه های بزرگ چندان با روحیه افلاطون سازگار نیست. او اصرار دارد محدوده شهر مشخص باشد، زیرا که مردم شهر باید یکدیگر را بشناسند. «آنجا که مردمان...
يکشنبه، 1 دی 1392
دروغ شاهانه ی افلاطون
مدینه آرمانی افلاطون امتیاز ویژه ای برای حاکمان قائل می شود که با توجه به اخلاقیات حاکم بر مدینه تأمل برانگیز است. او راست گویی را صفت رایج مدینه...
يکشنبه، 1 دی 1392
شهر حکمت
بی شک معمار اصلی فلسفه سیاسی را باید افلاطون به شمار آورد. در فلسفه سیاسی، او علاقه مند نبود که تعیین کند که کشورهای تجربی چه هستند، بلکه به...
يکشنبه، 1 دی 1392
نظام سیاسی آتن
نخستین بحث و انتقاد در مفهوم دموکراسی پیش از عصر آتن؛ سرشت «اوکلوکراسی» آتنی؛ هیپوداموس سلطی و اندیشه تغییر و تحول در کنستی توسیون.(*)
جمعه، 28 تير 1392
مواجهه ی آرمان گرایی و واقع گرایی در فلسفه سیاسی افلاطون و ارسطو
حدود 2500سال پیش، حوزه ی فلسفه ی یونان شاهد برخورد انتقادآمیز یک شاگرد در برابر استاد خود بود. شاگردی که با شهامتی تحسین برانگیز گفته بود استاد...
جمعه، 28 تير 1392
فلسفه رواقی و سیاست
پس از ارسطو، دبستان های فلسفی زیادی در یونان پدید آمد که هم با اندیشه های افلاطون معارضه داشتند و هم با تفکرات ارسطو و بر خلاف پیشینیان خود،...
جمعه، 28 تير 1392
دموکراسی آتنی و نمایشهای تراژیک
در این مقاله می کوشم تا تراژدی یونانی را در مقام ژانری ادبی-نمایشی، به منزله ی ابداعی در نظر آورم که صرفاً در شرایط سیاسی-اجتماعی خاص آتن در...
جمعه، 28 تير 1392
آنتیگونه سوفوکلس و دموکراسی آتنی
موضوع این مقاله یافتن نسبت دلالت های سیاسی تراژدی آنتیگونه با دموکراسی آتنی است. رهیافتی که در رسیدن به این مقصود مورد نظر است، رهیافت ساختاری...
جمعه، 28 تير 1392
اندیشه آرمان شهری در جمهور افلاطون؛ تفاوت ها و تمایزها
افلاطون در «جمهور» بر اساس مبانی معرفتی و هستی شناسانه به صورت بندی آرمان شهری پرداخته که می توان آن را از نخستین صورت های اندیشه جامع و منسجم...
جمعه، 28 تير 1392
استبدادشناسی ارسطو
ارسطو در همه زمینه ها از سیاست تا شعر و از فیزیک تا اقسام مختلف جانوران قلمفرسایی کرده ولی به نسبت کمتر به حکومت تورانی یا استبدادی پرداخته است....
جمعه، 28 تير 1392
رابطه ی اخلاق و سیاست نزد ارسطو
ارسطو که در سال 384 قبل از میلاد در شهر Stagira در ساحل مقدونیه بدنیا آمد یکی از نوابغ بزرگ جامعه بشری است. ارسطو تقریباً در تمام رشته های علمی...
دوشنبه، 23 بهمن 1391
رابطه ی اخلاق و سیاست نزد افلاطون
مفهوم اخلاق در جامعه ی یونان باستان کاملاً با سیاست و اجتماع پیوند داشت. درحالیکه واژه اخلاق در زبان فارسی و عربی به معنای خُلق و خُوی می باشد...
دوشنبه، 23 بهمن 1391