بهره‌ی نیکولاس کوزایی از تاریخ اندیشه‌ی سیاسی
نیکولاس کوزایی، به دلیل اثر متقدم خود با نام در باب وفاق همگانی [یا کاتولیکی] (1433-1434). به‌کرات در تاریخ اندیشه‌های سیاسی جلب توجه کرده است....
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
شهر خداي آگوستين قديس
آگوستين در کتاب شهر خدا، دو ويژگي آرمان شهر خود را صلح و عدالت خواهي معرفي مي کند؛ البته وي عدالت را آفريده ي دين و کليسا مي داند و نه محصول...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
مفهوم قانون نزد مارسیلیوس
نظر مارسیلیوس درباره قانون به دلیل تأکید او بر طبیعت فرمانروایی سیاسی، گسستی است قاطعانه از درک و برداشت رایج از قانون در قرون وسطا. مقایسه ی...
شنبه، 19 بهمن 1392
دولت و کلیسا در نگاه مارسیلیوس
مارسیلیوس، در طول گفتار دوّم، حمله ای مستمر به اقتدار کلیسا در این جهان و اقتدار سلسله مراتبی در درون کلیسا عرضه می کند. گفتار دوّم سه برابر...
شنبه، 19 بهمن 1392
حمایت مارسیلیوس پادوایی از فرمانفرمایی مردمی
برای آنکه حکومتی وظیفه اش را درست انجام دهد، قدرت قانونگذاری باید در دست مردم باشد. حمایت مارسیلیوس ازفرمانرفرمایی مردمی تا حدودی اعتدالی است....
شنبه، 19 بهمن 1392
مشروطیت و شوراگرایی در قرون وسطی
مفهوم مشروطیت مفهومی پیچیده است ومتفکران مختلف آن را در معانی گوناگون به کارگرفته اند. اگرچه استفاده من از این مفهوم در اینجا باید تا حدودی دلبخواهی...
شنبه، 19 بهمن 1392
دولت طبیعی مارسیلیوس پادوایی
هدف اعلام شده مارسیلیوس دردفنوسور پاکیس مقابله با ادعای پاپ نسبت به قدرت زمینی است. این اثر به سه بخش، یا سه گفتار، تقسیم شده است. در بخش اول،...
شنبه، 19 بهمن 1392
مدرن ترین متفکّر قرون وسطی
مارسیلیوس پادوایی، اصلی ترین و «مُدرن» ترین نظریه پرداز سیاسی قرون وسطا، در حدود سال 1275 به دنیا آمد. (1) نام اصلی او مارسیلیو مایناردینی بود....
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسا یا دولت؟
یکی از خدمات اصلی توماس به فلسفه ی سیاسی دست و پا کردن قلمروی خودمختار برای امور سیاسی و توجیه نقشی مثبت برای دولت طبق طبیعت بشر و قانون طبیعی...
شنبه، 19 بهمن 1392
جامعه ی سیاسی توماس آکویناس
توماس فلسفه ی سیاسی اش را تحت تأثیر ارسطو ساخته و پرداخته می کند. نگاه مثبت ارسطویی به طبیعت سیاسی انسان چنان با تعالیم مسلط قرون وسطایی ناسازگار...
شنبه، 19 بهمن 1392
آکویناس و قانون
سنتز دیدگاه های کلاسیک و مسیحی در گزارش توماس از قوانین در بخش اول کتاب دوّم سوما تئولوگیا کاملاً آشکار به چشم می آید. بحث او در اینجا فوق العاده...
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسا و دولت
سقوط امپراتوری روم در غرب دوران تازه ای را در تاریخ فلسفه ی سیاسی گشود. آوگوستینوس چهره ی دوران گذار بود؛ یکی از مفروضات اصلی او حتی پیش از مرگش...
شنبه، 19 بهمن 1392
زمینه ی فکری قدیس توماس آکویناس
مشکل فلسفه ی سیاسی در قرن سیزدهم، همان قرنی که آکویناس در آن زندگی می کرد و می نوشت، این بود که با آن بدنامی که اقتدار و فرمانروایی سیاسی پیدا...
شنبه، 19 بهمن 1392
عقل و ایمان
توماس در تلاش خویش برای آشتی دادن تعالیم مسیحی و تعالیم ارسطویی به شماری از مشکلات آشکار برخورد. نگاه مسیحی، که نمونه ی اعلایش نگاه آوگوستینوس...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی کلاسیک و آوگوستینوس
اگر کسی فلسفه ی سیاسی قدیس آوگوستینوس را با دیدگاه های کلاسیک مقایسه کند متوجه فاصله ی عظیم او با این دیدگاه ها می شود. ارسطو می گوید خانواده...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی انسان هبوط کرده
اگر طبیعت بشری همانگونه ای است که آوگوستینوس ترسیم می کند، کارکردهای دولت باید به شدت محدود شود. دیدیم که آوگوستینوس منتقد دولت کلاسیک و این...
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسای زمینی و شهر خدا
اگرچه دست چین کردن نهایی نجات یافتگان و ملعونان فقط در داوری واپسین است که صورت خواهد گرفت، در این ضمن، کلیسا به عنوان نماینده ی شهر خدا بر روی...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی آوگوستینوس قدیس
همزمان با تغییراتی که در فلسفه ی کلّی آوگوستین رخ داد، فلسفه ی سیاسی او هم از فلسفه ی سیاسی قابل تشخیص دوران کلاسیک به نگاهی مسیحی متحول شد که...
شنبه، 19 بهمن 1392
شهر زمین و آسمان
بیان بی زمان فلسفه ی سیاسی دوران پختگی آوگوستینوس را می توان در شهر خدا یافت. آوگوستینوس چون رسماً در فن بیان آموزش دیده بود، و نه در فلسفه،...
شنبه، 19 بهمن 1392
زندگی و رشد فکری آوگوستینوس
آوگوستینوس در 354 در تاگاسته، در افریقای شمالی (سوک آکرا در الجزایر فعلی) به دنیا آمد. افریقای شمالی در آن زمان یکی از ایالتهای شکوفا و پر رونق...
شنبه، 19 بهمن 1392