خواجه نصیر
زندگی، سیاست و جامعه از جمله مسایلی هستند که در نظام فکری و اندیشگی فیلسوفان و متفکرین اسلامی هدفدار و غایتمند تلقی می‌شوند و با توجه به هدف...
جمعه، 18 فروردين 1396
سياست‌شناسي خواجه نصيرالدين طوسي
سياست در لغت به معاني متعددي از جمله رام کردن و تربيت ستوران، پاس داشتن ملک، حکم راندن بر رعيت و قهر کردن و هيبت نمودن آمده است و با توجه به...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
نگاهي به انديشه‌ي سياسي خواجه نصيرالدين طوسي
حکومت، سازماني از دولت است و به عبارتي عنصري از عناصر لازمه وجود دولت مي‌باشد که به طور عادي از سه قسمت يا سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه و تشکيلات...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
خواجه نصیر طوسی و فهم «اغراضِ» «حکمت عملی» یونانی
در تاریخ اندیشه‌ی سیاسی، در ایران دوره‌ی اسلامی، رساله‌ی اخلاق ناصری خواجه نصیر طوسی، از زمان انتشار آن، پیوسته، از جایگاهی ارجمند برخوردار بوده...
چهارشنبه، 30 دی 1394
خواجه نصیر الدین طوسی و دوران او
در اوایل قرن هفتم هجری، زمانی که حکومت خوارزمشاهی بر ایران تسلط یافته و قدرت برتر منطقه محسوب می شد، واقعه ای در حال رخدادن بود که نمونه آن را...
سه‌شنبه، 18 تير 1392
چند و چون عدالت در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی
این نگاه، هم چنان که انتظار می رود، ترکیبی از مبادی و مبانی نظری فلسفه یونانی و آموزه ها و بینش های کلام اسلامی را در خود جمع کرده است(1) و،...
دوشنبه، 9 بهمن 1391
علم مدنی از نظر خواجه نصیرالدّین طوسی
ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن الطوسی، ملقب به خواجه نصیر، فیلسوف، کلامی، دانشمند اخلاق، منطقی، منجّم و ریاضیدان نامی قرن هفتم است که شهرت او به...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
آيين حکمراني
پس از مرگ هلاکو- نوه چنگيز و نخستين ايلخان ايران- در 19 ربيع الآخر 663 هجري، حکومت به پس بزرگش اباقا رسيد. در اين وقت به روايت ميرخواند در مجلد...
شنبه، 17 دی 1390
نگاه راهبردي خواجه نصير به حكومت
ترسيم راهبردها همانند انديشه ورزي و تبيين مسائل يكي از اهداف مهم حكومت است كه در جهت پيشبرد و بسط كارآمدي آن ضروري است. خواجه نصيرالدين طوسي...
پنجشنبه، 3 تير 1389
خواجه نصيرالدين طوسي و مليت ايراني
گفتاري در باب اهميت خواجه نصيرالدين طوسي و نقش او در تاريخ تحول ايران اگر تاريخ چهارده قرن اسلامي را در دو هفت قرن مجزا در نظر بگيريم، حيات...
يکشنبه، 9 خرداد 1389
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير (2)
خواجه بر آن است كه ((حفظ عدالت در ميان خلق, بى اين سه چيز صورت نبندد; يعنى: ناموس الهى و حاكم انسانى و دينار(38) كه همان دين, و قانون الهى منتج...
شنبه، 9 آبان 1388
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير (2)
خواجه بر آن است كه ((حفظ عدالت در ميان خلق, بى اين سه چيز صورت نبندد; يعنى: ناموس الهى و حاكم انسانى و دينار(38) كه همان دين, و قانون الهى منتج...
شنبه، 9 آبان 1388
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير (1)
پژوهش مفهوم بنيادين عدالت, در تفكر هر انديشمند سياسى در خور اهتمامى والاست; زيرا بررسى اين مقوله, مى تواند ما را با زواياى متعددى از آراى آنها...
شنبه، 9 آبان 1388
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير (1)
پژوهش مفهوم بنيادين عدالت, در تفكر هر انديشمند سياسى در خور اهتمامى والاست; زيرا بررسى اين مقوله, مى تواند ما را با زواياى متعددى از آراى آنها...
شنبه، 9 آبان 1388
مدينه ها در فلسفه سياسى خواجه نصير (1)
در فلسفه سياسى وى, جامعه سياسى از نظام سياسى اى برخوردار است كه داراى اجزاء و ساختارى است كه همگى در ارتباط تنگاتنگ با يكديگر مى باشند. در مهندسى...
شنبه، 4 مهر 1388
مدينه ها در فلسفه سياسى خواجه نصير (2)
منشإ و پيدايش چنين نظام و مدينه اى, همكارى و هميارى مردمى است كه به دنبال بهره بردن از لذات دنيوى محسوس به حواس پنجگانه مى باشند, مانند: رسيدن...
شنبه، 4 مهر 1388
جايگاه سياست در آثار خواجه نصير
خواجه نصيرالدين طوسى در سال 597 ه. ق در سرزمين طوس از توابع نيشابور ايران متولد و در سال 672 دار فانى را وداع گفت. سرزمين ايران در قرن هفتم علاوه...
جمعه، 11 ارديبهشت 1388
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير
پژوهش مفهوم بنيادين عدالت، در تفكر هر انديشمند سياسى در خور اهتمامى والاست؛ زيرا بررسى اين مقوله، مى تواند ما را با زواياى متعددى از آراى آنها...
جمعه، 11 ارديبهشت 1388