انديشه سياسي علامه مجلسي (2)
شرايط و صفات حاكم اسلامي در فقه و كلام سياسي شيعه به دو دسته شرايط ويژه و شرايط عامه تقسيم مي‌شود. شرايط ويژه از قبيل عصمت، علم لدنّي و نصب الهي...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
انديشه سياسي علامه مجلسي (1)
علامه محمدباقر مجلسي از علماي عارف به زمان خود در عهد صفوي بود حضور فعال و مشاركت جدي او در عرصه‌هاي گوناگون سياسي اجتماعي و همچنين تأليفات گسترده...
سه‌شنبه، 30 خرداد 1396
بررسی حیات سیاسی علامه محمد باقر مجلسی
با تشکیل حکومت صفوی در ایران و تعیین مذهب شیعه دوازده امامی به عنوان مذهب رسمی حکومت ایران، رگه های امیدی برای مردم و علما به وجود آمد که شاید...
سه‌شنبه، 23 آذر 1395
حکومت هاي سلطنتي زمانه ي علامه ي مجلسي
علامه ي مجلسي حکومت در عصر غيبت را براساس تقسيم کلي- که در فقه اماميّه در باب مکاسب محرمه مطرح شده- بر دو نوع حکومت عدل و حکومت جور مي داند؛...
شنبه، 29 شهريور 1393
چگونه با حاکم جائر زندگي کنيم؟
بعد از غضب خلافت ائمه (عليه السلام) به دليل ابتلاي امامان معصوم و شيعيان به حکومت هاي جور و ضرورت رابطه با حاکمان جائر، اين مسئله از زواياي گوناگون...
شنبه، 29 شهريور 1393
نقدي بر نظريه ي خلافت
نظريه خلافت که اهل سنّت آن را بعد از رحلت پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به عنوان نظريه سياسي در تعيين نوع حکومت مشروع پذيرفتند، بر اصل بيعت...
شنبه، 29 شهريور 1393
امر به معروف و نهي از منکر از ديدگاه علاّمه مجلسي
فخرالدّين طريحي «حِسبَه» را به امر به معروف و نهي از منکر تعريف و تفسير کرده است. آن چه از اين تعريف به دست مي آيد اين است که قدر متيقن از امور...
شنبه، 29 شهريور 1393
حکومت جور و طاغوت
در معناي لغوي و اصطلاحي جور برخلاف عدل تفاوتي نيست؛ بدين معنا که در استعمالات فقهي و شرعي نيز معناي لغوي آن لحاظ مي شود. تعاريفي که براي جور...
شنبه، 29 شهريور 1393
ولايت فقيه از ديدگاه علاّمه مجلسي
در بررسي ديدگاه علاّمه مجلسي درباره ي ولايت فقيه به معناي «حکومت فقيه» و به عنوان نظريه جايگزين «حکومت سلطنتي» و يا هر نوع نظام سياسي ديگر، اين...
شنبه، 29 شهريور 1393
شرايط و صفات حاکم اسلامي از ديدگاه علاّمه مجلسي
اگر حاکم مؤيّد از جانب خدا نباشد مأموران از حيف و ميل نيست و ايضاً حکم موقوف است بر علم به خصوصيات احکام، و ظاهر است که عقل بشري احاطه به جميع...
شنبه، 29 شهريور 1393
شرايط تصدي منصب امامت
از ديدگاه شيعه، تنها کسي مي تواند منصب امامت را تصدّي کند که سه شرط مهم و اساسي داشته باشد، اين شرايط عبارت اند از: 1- امام بايد معصوم باشد؛...
شنبه، 29 شهريور 1393
حکومت در عصر غيبت
براساس مباني معرفتي مذهب تشيع، رياست ديني و دنيوي مردم از آن پيامبر (صلي الله عليه و آله وسلم) و امامان معصوم (عليه السلام) است و ديگران، جز...
شنبه، 29 شهريور 1393
حکومت معصومين (عليه السلام) بر جامعه
در کلام شيعه براي ولايت تکويني و تشريعي چهار مرتبه که در طول يک ديگراند، ترسيم شده است. اين مراحل چهارگانه به ترتيب عبارت اند از:
شنبه، 29 شهريور 1393
دفاع از کارنامه ي سياسي علامه مجلسي
انتقادهايي که از علاّمه مجلسي شده است، در دو جنبه علمي و عملي مي باشد. از لحاظ علمي و معرفتي، ديدگاه هاي او درباره تصوف، فلسفه، مسلک اخباري گري...
شنبه، 29 شهريور 1393
ضرورت حکومت در ديدگاه علاّمه مجلسي
مهم ترين اصل و دليلي که در باب ضرورت حکومت به آن استناد مي شود، اصل فطري و غريزي جامعه پذيري و مدني الطبع بودن انسان است. از ديدگاه مجلسي، حيات...
شنبه، 29 شهريور 1393
زندگي سياسي علاّمه مجلسي
در انديشه و زندگي سياسي علامه ي مجلسي ابهاماتي وجود دارد که چه بسا منشأ برخي از شبهه ها و برداشت هاي ناصواب انديشه و عمل سياسي اين انديش مند...
شنبه، 29 شهريور 1393