اندیشه سیاسی محقق اردبیلی
محقق اردبیلی یكی از مشاهیر علمای امامیه در قرن دهم هجری است. در این دوره از تاریخ تشیع، ظهور دولت صفویه در ایران تأثیر شگرفی در تحول اندیشه...
يکشنبه، 23 مهر 1396
محقق اردبيلي و منابع مالي حکومت اسلامي
تأمين هزينه‌هاي لازم براي انجام هر بخش از فعاليت‌هاي حکومت اسلامي را نيز در بررسي ساختار نظام سياسي از نظر محقق اردبيلي بايد بررسي نماييم. آنچنانکه...
شنبه، 21 اسفند 1395
حکومت اسلامي از ديدگاه محقّق اردبيلي
اشکال حکومت از نظر محقق اردبيلي را براساس منبع حاکميت آن مي‌توان بر دو نوع کلي تقسيم کرد. نوع اول حکومت‌هايي است که حاکميت خود را از سوي خداوند...
شنبه، 21 اسفند 1395
سیاست خارجی حکومت اسلامی
اگرچه مبحثی تحت عنوان سیلست خارجیِ حکومت اسلامی در میان موضوعات فقهیِ علمایی مانند محقق اردبیلی صورت نگرفته، ولی می توان مبانی و اصول سیاست خارجیِ...
جمعه، 16 اسفند 1392
سیاست داخلی حکومت اسلامی
اسلام و حکومت اسلامی، شریعتی الهی است که سعادت بشر را در دنیا و آخرت، در بالاترین سطح تأمین می کند و از این جهت، در تمامیِ شئون فردی و اجتماعی،...
جمعه، 16 اسفند 1392
مردم و فرمانروایانشان
اگرچه در نصوص دینی و سنن النبی(ص) و میراث اسلام اصیل، به رابطه ی متقابل مردم و حکومت پرداخته شده است، ولی به تدریج، در دوره های میانه ی اسلام،...
جمعه، 16 اسفند 1392
دامنه ی اختیارات حکومت
می دانیم که در عصر حضور و با بودن امام معصوم(ع) در رأس حکومت، هیچ گونه محدودیتی برای اجرای احکام اسلام و مشروعیت عمل بدان ها وجود ندارد و آنان...
جمعه، 16 اسفند 1392
اطاعت از چه کسی روا نیست؟
از نظر محقق اردبیلی فقط حکومت هایی که از منبع اصلیِ حاکمیت، مأذون و منصوب باشند، حکومت مشروع هستند. بنابراین، حکومت کسانی که به اذن الهی از سوی...
جمعه، 16 اسفند 1392
اطاعت از چه کسی روا است؟
از نظر محق اردبیلی، حکومت مشروع یعنی حکومتی که حاکمیت و مشروعیت خود را از حاکمیت الهی اخذ کرده است، زیرا از نظر او حاکمیت و حکومت بر انسان ها...
جمعه، 16 اسفند 1392
ضرورت حکومت از دیدگاه محقّق اردبیلی
ضرورت حکومت، در زندگیِ اجتماعی بشر، از نظر عقلا یک امر بدیهی تلقی گردیده است. محقق اردبیلی نیز به تبع حکما،(1) انسان را موجودی مدنی الطبع می...
جمعه، 16 اسفند 1392