مفهوم زیبایی از نظر یونان باستان
شاید بتوان اندیشه ارسطو را بدین صورت بیان کرد: هر زیبایی یک خیر است، اما هر خیری زیبایی نیست!
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
گسترش نظریه هنر توسط ارسطو
تقلید به عنوان کارکرد هنر، تطهیر عواطف به عنوان تاثیر هنر، و نسبت متناسب به عنوان خاستگاه زیبایی است.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
قلمرو دیادخی‌ها در یونان باستان
در دوره یونانی‌گرایی روش زندگی از بسیاری جهات تغییر کرد. سلطنت مطلقه، کشورهایی با سرزمین‌های پهناور و جمعیت میلیونی، جای دموکراسی آتنی و دولت...
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
زیبایی و قابلیت ادراک آن
قابلیت ادراک، شرط یکپارچگی و وحدت اثر هنری است. ارسطو مثل اکثر یونانی‌ها معتقد بود که وحدت، علت بیشترین خوشنودی در هنر است.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
رویکرد رومی‌ها به هنر و زیبایی
ویژگی‌ها و وضعیت زندگی رومی جهاتی مشخص از هنر رومی را تبیین می‌کند، مانند به کارگیری مقیاس‌های عظیم در معماری.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
حقیقت شعری هنری از حقیقت اخلاقی متفاوت است
ارسطو معیار منطقی را در هنر، نسبی می‌دانست و فقط معیار زیباشناختی را مطلق لحاظ می‌کرد.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تفکیک دیرینه هنر و شعر در یونان
فیثاغورثیان «تقلید» را به مفهوم تقلید بازیگر می‌دانستند؛ دموکریتوس آن را به مفهوم تقلید یک شاگرد از استاد. تنها افلاطون بود که آن را به معنای...
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تفاوت‌ میان هنرها
تراژدی، تقلیدی است از کنش و رفتاری جدی و کامل با دامنه و اندازه‌ای مشخص؛ که به لحاظ زبانی با انواع تزئینات هنری آراسته شده است.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
پایان دوره کلاسیک در زیباشناسی یونان باستان
هنگامی که یونانیان به زیبایی اشاره می‌کردند، تقریبا فقط به زیبایی اخلاقی می‌پرداختند تا به زیبایی زیباشناختی.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
ویژگی ذاتی هنر از نظر ارسطو
ارسطو معتقد بود که، در تقلید، هنرمندان واقعیت را نه تنها آنگونه که هست، بلکه زشت‌تر و یا زیباتر نیز می‌توانند ارائه کنند.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
نوشته‌های ارسطو درباره زیباشناسی
جدای از فن شعر، ارسطو در آثاری که به موضوعات دیگر نیز اختصاص داده بود، درباره زیباشناسی اظهارنظر کرده است.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
معیارهای هنر خوب چیست؟
خود افلاطون یک هنرمند بود و به زیبایی در هنر توجه می‌کرد، اما فلسفه او اقتضائات متعددی داشت.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
مخالفت با تلقی لذت‌گرایانه و کارکردی زیبایی
تعریفی که منشاء سوفسطائی دارد، این بود که زیبایی متشکل از چیزیست که از طریق حس شنوایی و بینایی برای ما ایجاد لذت می‌کند.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
فایده اخلاقی و حقانیت هنر از نظر یونان باستان
تنها محاسبه و اندازه می‌تواند درستی و دقت هنر را تضمین کند. این عنصر افلاطونی، میراثی فیثاغورثی بود.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
عقاید افلاطون
داوری نهایی افلاطون درباره هنر منفی است، او حتی در جایی که هنر را محکوم نمی‌کند، آن را کم اهمیت نیز می‌داند.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
شعر در برابر هنر
افلاطون بیشترین تاکید را بر تضاد میان شعر و هنر داشت؛ اما او خود همزمان این تضادها را متزلزل کرد.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
تفاوت زیبایی نسبی و زیبایی مطلق
دیدگاه‌های فلسفی افلاطون رنگی ایدئالیستی به زیباشناسی او داد، اما ویژگی اخلاقی نیز بدان بخشید.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
زیبایی به عنوان نظم و اندازه
افلاطون وجود بدن، ارواح، پدیده‌های محسوس و مثل را تصدیق می‌کرد، در نظر او روح از بدن کامل‌تر بود.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
تبحر در هنر از نظر ارسطو
تلقى ارسطو از مفهوم هنر مفهومی پویا بود و بر تولید، بیش از اثر نهایی تأکید داشت.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
هنر سودمند در برابر هنر لذت‌بخش از دیدگاه یونانیان
سوفسطائیان عمدتا به مسائل مربوط به اخلاق، حقوق، دین و همچنین هنر می‌پرداختند. مطالعات و بررسی‌های آن‌ها نه تنها از موضوع، بلکه از روش تجربی‌‌شان...
شنبه، 30 فروردين 1399