هنر کلاسیک و هنر یونانی گرایی
در زمان در دوره جمهوری، رومی ها رویکردهایی خاص و تا حدودی منفی نسبت به هنر نشان می‌دادند و به طرز قابل توجهی عاری از استعداد عمیق تر و خلاقانه...
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
نظریه ویتروویوس درمورد تقارن و خوش ریتمی
ویتروویوس با سنت آشنا بود و آن را تحسین می کرد، اما معماری کلاسیک همان گونه که برای ما موضوعی مهم تلقی نمی شود، برای او نیز این چنین بود.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
نظریه معماری در تاریخ زیباشناسی
چیزی را که قدما «معماری» می نامیدند در واقع مجموعه ای از دانش فنی بود که ساختمان سازی، ساعت سازی، ماشین سازی و کشتی سازی را در برمی گرفت.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
معماری و بدن انسان از نظر فیلسوفان یونان
در میان مسائلی که ویتروویوس آن‌ها را مطرح کرد، رابطه میان تقارن و خوش ریتمی به نظر می رسد که به طور کلی در زیباشناسی دارای اهمیت بسیاری است.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
عناصر ترکیب در معماری یونان باستان
منظور قدما از تقارن، ترکیب هماهنگ اجزا بود و این اساسی ترین مفهوم زیباشناسی آن‌ها به شمار می رفت.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
علاقه به هنرهای تجسمی
قابلیت تکنیکی در اثر هنری مورد ستایش قرار می گرفت و بسیاری از آثار این دوره، سطح بالایی از تکنیک را در خود نشان می‌داد.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
تناسب و اقتصاد یونان باستان
می توانیم نظم و معنایی عمیق تر را در شش عنصر مربوط به ترکیب معماری بیابیم که توسط ویتروویوس مشخص شده بودند.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
پایان خطابه در دوران یونان باستان
هنر دوران یونانی گرایی از هنر کلاسیک به لحاظ موضوع و محتوا متفاوت است.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
اصول زیباشناختی ویتروویوس
از ادبیات دوران باستان، هیچ کتابی درباره نقاشی و مجسمه سازی باقی نمانده است که بتوان آن را با فن شعر ارسطو یا هوراس، فن خطاب کوئینتیلیان، رساله...
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
شعر و نقاشی در یونان باستان
نویسندگان دوران یونانی‌گرایی در باره این پرسش که آیا داوری‌های شعر موضوعی هستند یا کلی، دیدگاه‌های مختلفی داشتند.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
فن شعر یونان باستان
در دوره یونانی‌گرایی نثر ادبی جایگاهی برابر با شعر پیدا کرده بود.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
عقل در برابر شوق
قبلا در یونان شعر در زمره هنرها به شمار نمی‌آمد، زیرا تصور بر این بود که بیش از اینکه موضوعی متعلق به قوانین و اصول باشد، موضوعی متعلق به الهام...
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
طبیعت در برابر هنر
از میان تمام تقابل‌ها و ثنویت‌های زیباشناختی در دوره یونانی‌گرا، شاید عمیق‌ترین تقابل، تقابلی بود که به شرایط ارزیابی و نقد شعر مربوط می‌شد.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
شعر و زیبایی در تاریخ یونان
مسائل موجود در فن شعر معمولا بر اساس الگویی مورد بحث قرار می‌گرفت که نئوپتلموس آن را ایجاد کرده بود.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
شعر و خطابه در یونان باستان چگونه بود؟
می توان مسائل فن شعر دوران قدیم را در سه عنوان جمع کرد: ارتباط شعر با حقیقت، با خیر و با زیبایی.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
شعر و تاریخ یونان باستان
یونانیان رابطه میان فلسفه و شعر را از رابطه میان شعر و تاریخ پیچیده‌تر می‌دیدند، زیرا آن‌ها فلسفه را هم ارز با تمام علم و دانش می‌دانستند.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
زیباشناسی خطابه (Rhetoric) در تاریخ یونان باستان
در یونان دموکراتیک، جایی که هر شهروندی در امور همگانی دارای حق تصمیم‌گیری بود، همه می‌خواستند مخاطبانشان را اقناع کرده و اندیشه و فکر خود را...
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
رویکرد افلاطون در رابطه با فن خطابه
بر خلاف افلاطون، ارسطو فن خطابه را تقبیح نمی‌کرد و علیه آن استدلال نمی‌نمود.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
انواع خطابه در یونان باستان
آسیاگرایی در روم هر چند محدود و ناقص، ولی از طرف سیسرو تبلیغ می‌شد، کسی که در اوج قله خطابه رومی و نظریه خطابه قرار داشت.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تحسین اجزای بدن انسان توسط یونانی‌ها
بسگانگی، ویژگی خاص نظریه هنر سیسرو است: او می‌دانست که در هنر تقریبا اشکال بیشماری وجود دارند که هر کدام در نوع خود قابل تحسین‌اند.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399