0
ویژه نامه ها
نمایش های سنتی و آیینی چیست؟

نمایش های سنتی و آیینی چیست؟

نمایش های آیینی بخش مهمی از فرهنگ و تمدن یک منطقه به حساب می آیند. چرا به آنها نمایش گفته می شود و معنای آیین چیست، همواره در طول تاریخ مورد...
از پشت پرده تئاتر چه می دانید

از پشت پرده تئاتر چه می دانید

تئاتر جایی است که مردم می روند و می‌نشینند و انواع اجراهای نمایش را می بینند. اکثر مردم در مورد تئاتر به عنوان مکانی برای نشستن و دیدن یک نمایش...
سیاه بازی

سیاه بازی

نوعی نمایش کمیک که همراه با رقص و آواز و موسیقی بود. از آن‌جایی که اوایل این نمایش روی حوض‌هایی بزرگ که با الوار و فرش پوشانده شده بود، اجرا...
تآتر پوچی

تآتر پوچی

تأترپوچی نوعی نمایش است که از اواسط قرن بیستم در اروپا رواج یافت. تأتر پوچی معمولاً در گروه کمدی طبقه‌بندی نمی‌شود، اما به علت طعنه، تناقض و...
بقال بازی در حضور

بقال بازی در حضور

دو روز قبل از عید مولود، شاه در یکی از اطاق‌های دیوانخانه در بالای کرسی نشسته، عملجات صف کشیده ایستاده‌اند.
پيدايش ادب نمايشي در ايران

پيدايش ادب نمايشي در ايران

يکي از انواع (ژانرهاي) ادبي که توجه نويسندگان را به خود جلب کرد، ادب صحنه‌اي (نمايشنامه) بود. رواج نمايشنامه در ايران سير و کيفيت خاص خود را...
اسطوره‌ی دون ژوان در تئاتر

اسطوره‌ی دون ژوان در تئاتر

تئاتر از اسطوره توشه و مایه می‌گیرد. بی‌اسطوره، تئاتر نبود و بی‌تئاتر، بسیاری اساطیر از یاد رفته، ناپدید می‌شدند. واقعیت اینست که تئاتر و اسطوره،...
هنر نمایش در کشور الجزایر

هنر نمایش در کشور الجزایر

بحث بر سر هنرهای نمایشی در جوامع عرب و اسلامی و همچنین ایران، و نیز قیاس هنرهای نمایشی شرق یا آسیا با نظائر و معادلشان در غرب، ضمن بررسی علل...
کریگ، یتس و تئاتر شرق

کریگ، یتس و تئاتر شرق

کافیست به مجموعه‌ی Mask رجوع کنیم تا اطمینان یابیم که ادوارد گوردون کریگ (Edward Gordn Craig 1966-1872) به تئاتر و عموماً به هنرهای آسیایی علاقه‌مند...
ارسطو و بهاراتا

ارسطو و بهاراتا

درباره‌ی سرچشمه‌های مذهبی تئاتر، طبیعی است استنتاجات مورخان را که در این باره متفق‌القولند بپذیریم. برای جمال‌شناس و روانشناس و نیز هنرمند و...
تئاتر شرق و تئاتر غرب

تئاتر شرق و تئاتر غرب

آنتونن آرتو در سوم مارس 1948 درگذشت. پنجاه و دو سال داشت، اما به سبب بیماری‌ای جانکاه که از نوجوانی روانش را می‌خست و می‌فرسود، بیست سال پیرتر...
تئاتر پوچ و نویسندگانش

تئاتر پوچ و نویسندگانش

پیشروان این مکتب، دنیا را پوچ و بی‌معنی می‌دانند و هدفشان القاء این احساس از صحنه به تماشاگر است. بنابراین طرقی که در نمایشنامه نویسان به خاطر...
رفتار تیپیک بازیگر

رفتار تیپیک بازیگر

استانیسلاوسکی از شاگردانش می‌خواست که در زندگی، عادات، سنت‌ها و روان انسان‌ها دقت و تحصیل کنند. در هر دوره‌ی تاریخ بشر، رفتارها، ژست‌ها، حرکات،...
ارزیابی درست نقش

ارزیابی درست نقش

استانیسلاوسکی همیشه توجه هنرپیشه را قبل از قبول نقش به این موضوع معطوف می‌کند که: نقش قسمتی از زندگی یک انسان است و برای این‌ که ‌این قسمت صحیح...
کار بر هاملت

کار بر هاملت

به جای‌ هاملت فکر کردن و حس کردن مشکل است اما آسان‌تر این است که خود را اول در وقایع پیش آمده برای هاملت قرار داده و آنها را حس کنیم. بدین منظور...
رفتار ظاهری نقش

رفتار ظاهری نقش

استانیسلاوسکی در این مورد توجه شاگردانش را چنین معطوف می‌سازد: تا به حال شما پیکرهایی که خود آفریده‌اید بازی کرده‌اید اما حالا دیگر من از شما...
من و نقش

من و نقش

خواسته‌ی استانیسلاوسکی از هنرپیشه در هنگام کار بر روی نقش بدین ترتیب مختصر می‌شود: «هر نقشی که هنرپیشه بخواهد اجرا کند، باید آن را از خود شروع...
چگونه بازیگری را آغاز کنم؟

چگونه بازیگری را آغاز کنم؟

استانیسلاوسکی به شاگردانش هشدار می‌دهد که در شروع کار از اجرای تکالیف مشکل چشم‌پوشی و خودداری کنند. استانیسلاوسکی خطاب به شاگردانش می‌گوید:
از خود عمل کردن در بازیگری

از خود عمل کردن در بازیگری

به خاطر قابل قبول بازی روی صحنه استانیسلاوسکی توصیه می‌کند که هنرپیشه نباید یکی از این دو: فقط پیکر و یا فقط احساس نقش را بازی کند بلکه باید...
اثر نیروی تجسم در بازیگری

اثر نیروی تجسم در بازیگری

تحت چه شرایطی اعمال جسمی به توانایی خلاقه مبدل می‌شوند؟ و از یک عامل زندگی یک عامل هنری به وجود می‌آید؟