حسِّ مبالغه و تصنّع در تراژدی
جنبه ای از تراژدی واکنش هایی نامطلوب را در پی داشته و این حس را در برخی از مخاطبان ایجاد کرده که اصولاً کمدی، در قیاس با تراژدی، نوع ادبی پخته...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
حسِّ تعادل در تراژدی
ارسطو هیچ گاه نگفته است که ترس و شفقت یکدیگر را تعدیل می کنند. این دیدگاه را آی. ای. ریچاردز در کتاب اصول نقد ادبی (1924) مطرح کرده است. ریچاردز...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
دگرگونی، بازشناخت و رنج در تراژدی
ارسطو در فصل ششم فنّ شعر بر اهمیت بنیادین پیرنگ در میان دیگر عناصر سازنده ی تراژدی تأکید می کند. یکی از استدلال هایی که او برای اثبات دیدگاه...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
همسرایان تراژدی: وحدت های سه گانه
امروزه هیچ کس گروه همسرایان یا قاعده ی وحدت های سه گانه را از عناصر ضروری تراژدی نمی داند، اما بدون توجّه به آنها نگاه تاریخی مان به تراژدی کامل...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
قهرمان تراژدی
ارسطو، توصیه می کرد که نویسندگان تراژدی در آثار خود از داستان های سنّتی استفاده کنند. البته او اصراری بر این کار نداشت. توجّه به داستان های سنّتی...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تطهیرِ مخاطب یا قربانی شدنِ قهرمان؟
از میانِ تمامیِ اصلاحاتِ فنّی مربوط به تراژدی احتمالاً اصطلاحِ «تزکیه بیش از همه رواج دارد و به گستردگی به کار می رود. این اصطلاح، به این معنی...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تراژدی در عمل و نظر
تراژدی، به معنایی که ما می شناسیم، پدیده ای اروپایی است و از آنجا به دیگر نقاط جهان راه یافته است. اگر از این منظر اروپایی بنگریم، تراژدی نخست...
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
تعریف تراژدی
... بنابراین، تراژدی تقلیدِ عملی جدّی، شگرف و کامل است با طول و اندازه ای معیِن. مؤلّف تراژدی باید از زبانی استفاده کند که آراسته و دلنشین باشد....
پنجشنبه، 1 اسفند 1392
بررسی نمایشنامه ی خدا در آلتونا حرف می زند
محمد ابراهیمیان، نمایشنامه نویس، رمان نویس و منتقد در سال 1325 در شهرستان صحنه، از استان کرمانشاه متولد شد. هم زمان با تحصیل روان شناسی در دانشگاه...
يکشنبه، 8 دی 1392
تحلیل کهن الگویی نمایشنامه پاتوغ اسماعیل آقا
پاتوغ اسماعیل آقا نوشته حمید امجد، متنی‌«گشوده» است. دایره ی باز جهان متن و تأویل پذیری آن، نتیجه ی منشِ برون ارجاعانه ای است که کشف الگوهای...
شنبه، 7 دی 1392
تحلیلی از نمایشنامه ی هاملت با سالاد فصل
در میان نمایشنامه نویسان شاخص چند دهه اخیر، زنده یاد اکبر رادی از معدود نویسندگان صاحب سبکی بود که همواره برای نمایش قلم زد و آثار ارزشمندی عرضه...
شنبه، 7 دی 1392
تئاتر انقلاب
اگر کسی آثار نمایشی فرانسه را در سالهای انقلاب ـ به ویژه آنهایی که انقلاب را تبلیغ می کردند ـ مطالعه نماید، بی تردید دچار کسالت عمیقی خواهد شد....
شنبه، 18 آذر 1391
تئاتر آلمانی
تاریخ به روشنی نشان می دهد که تا اوایل قرن نیز تئاتر تهاجمی وجود داشته و مشهورترین نمونة آن هم اپرای گدایان (1728) می باشد. اما باید افزود که...
شنبه، 18 آذر 1391
روشنفکران و سیاست
پایان قرن هیجدهم مصادف است با انقلاب کبیر فرانسه که انقلابی است تاریخی، زیرا که این انقلاب بر بسیاری از کشورهای جهان تأثیر گذارده است. انقلاب...
شنبه، 18 آذر 1391
مولیر و سیاست
در مبارزة مکتب زنان روحانیت و روشنگری مولیر به گونة درخشانی برنده شد؛ اما او در نبرد به خاطر تارتوف (1664) بازنده بود، و با وجود پیروزی بعدی...
شنبه، 18 آذر 1391
مولیر در پاریس
هنگامی که گروه مولیر برای اولین بار در، لوور، نمایش اجرا می کرد، لویی بیش از بیست سال نداشت (24 اکتبر 1658). آیا این شب را اولین شرح حال نویس...
شنبه، 18 آذر 1391
تحلیلی سیاسی از نمایشنامه های مولیر
در تاریخ تئاتر سیاسی مولیر می تواند به عنوان سیمای نمونه وار کلاسیک برای تز نئومارکسیستی قلمداد گردد. فردی که به سادگی خریده می شود، خودش را...
شنبه، 18 آذر 1391
سلطان آفتاب
دوران طلایی که به زبان فرانسوی Le grand siècle نامیده می شود، قرن بزرگی است که طی آن ابتدا تئاتر سیاسی و سپس تئاتر غیر سیاسی و ضّد سیاسی اوج...
شنبه، 18 آذر 1391
شکسپیر و نابسامانی جهان
روزگار به تیرگی می گرایید، در سال 1600 میلادی جردانو برونو (1) (فیلسوف و شاعر بنام) در رم و در پیش چشم مردم در آتش سوزانیده شد. در آلمان بلوکهای...
شنبه، 18 آذر 1391
سیاست: مسأله این است!
آیا هملت (1601؟) یک تئاتر سیاسی است؟ سرزمینی کوچک و دورافتاده، افسانه ای که حتی در قرن دوازدهم میلادی نیز برای تماشاگران کهنه بود و قدمت آن به...
شنبه، 18 آذر 1391