سینمای ملی و تماشاگر ملی
واژه‌ی «سینمای ملی» اغلب فقط برای توصیف فیلم‌هایی به کار می‌رود که در یک کشور خاص تولید شده‌اند. اگر چه این مناسب‌ترین راه بهره‌گیری از این واژه...
پنجشنبه، 26 مهر 1397
رویکردهایی در برابر هالیوود
هالیوود ساختار سینمایی‌اش را به کشورهای دیگر صادر و در آن‌ها نهادینه کرده است: یک سرگرمی تخیلی که معمولاً نیازمند پایان بندی داستانی و خلق تک...
پنجشنبه، 26 مهر 1397
بعثی‌ها جنگ را چگونه معنا کردند؟
سینمای جنگ در ایران، که به نام «سینمای دفاع مقدس» شناخته می‌شود، کارنامه‌ی روشن و بارها پژوهش‌شده‌ای در روایت‌گری و مستندسازی جنگ دارد. با این...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
آنها در آنجا نبودند
مشخصه‌ی آثار نسل سوم مستندسازان جنگ در ایران این است که مستندساز «در آنجا» (صحنه‌ی نبرد) نیست یا نبوده است، اما گویی می‌خواهد به گذشته برود و...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
مستندهای پژوهش در تاریخ
این مقاله، فهرستی از مستندهای سینمای جنگ را در ایران تهیه کرده است که عمدتاً مستند پژوهشی خوانده می‌شوند. آنها می‌کوشند فراتر از روایت‌گری یا...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
نهادهای خبری و سینمایی در جنگ
فعالیت سینمایی و مستندسازی در جنگ، آن هم از سوی کسانی که پیش از آن تجربه‌ی نزدیکی از جنگ واقعی نداشتند و در واقع، سینماگر حرفه‌ای نیز به شمار...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
خیالی حقیقی‌تر از واقعیت
«رابطه دو متن» از قواعد بسیاری پیروی می‌کند که برخی از محققان مانند باختین، کریستوا، بارت و ژنت به آن پرداخته‌اند. چگونگی نسبت میان دو فیلم «آژانس...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
دیالوگی پنهان بین سفیدی و سیاهی
فیلم «من یک مزدور سفید هستم»، با عنوانی تناقض‌آمیز بیان دو روایت متفاوت درباره‌ی طول مدت فیلم با‌ این پرسش اصلی مواجه می‌کند که آیا سعید به عنوان...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
بهترین مجسمه‌ی دنیا
مستند «بهترین مجسمه‌ی دنیا» درباره‌ی شهید «دریاقلی سورانی» است. در مقاله‌ی حاضر کوشش می‌شود تا تحلیلی نشانه شناسانه از ‌این مستند ارائه شود....
چهارشنبه، 25 مهر 1397
فرزند خرمشهر
سینمای مستند ایران در طول دوران جنگ و پس از آن، فیلم‌هایی فراهم کرده که اکنون به متن‌هایی برای مطالعه‌ی فرهنگی تبدیل شده‌اند. در این میان، عنوان‌بندی...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
خودی یا دیگری؟
وقتی بخواهیم سینمای مستند مقاومت را مورد تحلیل نشانه شناختی قرار دهیم، کلیدواژگان این سینما می‌تواند لحاظ شود. در این مقاله کلیدواژگان مرز، حاشیه،...
چهارشنبه، 18 مهر 1397
نشانه‌شناسی سینما چیست؟
نشانه‌شناسی قرن بیستم به شدت کلام‌محور بود و به سراغ نظام‌های دیگر مانند سینما نمی‌رفت؛ به مرور زمان نشانه‌شناسی از سیطره‌ی زبان‌شناسی رهایی...
چهارشنبه، 18 مهر 1397
رقابت با هالیوود
سینمای ملی چیست؟ اکثریت خبرگان به سادگی «سینمای ملی» را با مجموعه فیلم‌هایی که در یک کشور مفروض یا توسط آنها تهیه شده‌اند یکسان می‌انگارند.
پنجشنبه، 12 مهر 1397
هالیوود و معرفی مسلمانان به عنوان تروریست
هرچند مسلمانان متهم به خشونت، ترور و رفتارهای غیرانسانی می‌شوند، شواهد تاریخی حکایت از ترورهای مبهم و در بعضی مورد آشکار غرب علیه مسلمانان و...
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
هالیوود و القای خشونت در اعمال عبادی و معنویت اسلامی
هالیوود برای پخش نفرت از اسلام در جهان از هیچ کوششی فرو‌گذاری نکرده است و حتی کار به آن‌جایی رسیده است که اعمال عبادی و معنوی مسلمانان را نیز...
يکشنبه، 7 مرداد 1397
تقسیم اسلام با شیطنت هالیوودی
استعمار نوین (که سینمای هالیوود سخن‌گوی آن است) آن‌چه را به منافع‌شان ضربه می‌زند، زشت وکریه جلوه می‌دهند و به دیگر احکام کاری ندارند.
پنجشنبه، 28 تير 1397
تایید خشونت‌طلبی توسط هالیوود با تقطیع آیاتی از قرآن
بوق شیطان (هالیوود) تمام تلاش خود را در سه دهه اخیر مصروف بدنام کردن اسلام و مسلمانان کرده است. یکی از حربه‌های شیطان‌صفتانه و خطرناک هالیوود...
چهارشنبه، 27 تير 1397
اقدامات هنری رسانه‌ای غرب ضد اسلام
غرب و به‌طور بارزتر آمریکا، سالیانی است که اسلام را به عنوان مانعی در دستیابی به اهداف منفعت‌طلبانه خود دانسته و سعی در برداشتن این مانع کرده‌اند....
چهارشنبه، 27 تير 1397
اسلام‌هراسی در هالیوود
هر‌گاه روند گسترش اسلام شدت گرفت، تلاش ­ برای مخدوش کردن چهره اسلام نیز تشدید شد. در این مقاله ابتدا نگاهی گذرا خواهیم داشت به تاریخچه‌ی اسلام‌هراسی...
چهارشنبه، 27 تير 1397
سینمای ملی‌گرا
در طول تاریخی که سینما به وجود آمده است، می‌توان به جرات گفت که این پدیده‌ی بزرگ در قبال برخی مسائل هم تاثیر گذاشته و هم تاثیر پذیرفته است. یکی...
يکشنبه، 24 تير 1397