سینمای جهانی، ملی و بین‌المللی
در دنیای سینما، برخی از داستان‌ها و گونه‌های سینمایی دارای بافت‌های ملی و برخی جهانی هستند. آلن ویلیامز به عنوان پژوهشگر عرصه‌ی سینما در این...
يکشنبه، 24 تير 1397
یادداشتی بر فیلم مادر (Mother)
فیلم مادر(Mother) از جمله متفاوت‌ترین فیلم‌ها در کارنامه کارگردانی دارن آرونوفسکی است. پیش از این او «نوح» را نویسندگی و کارگردانی کرده است....
پنجشنبه، 21 تير 1397
یادداشتی بر فیلم لاتاری
فیلم لاتاری روایتی است با تم عاشقانه که در عین حال مشکلی اجتماعی را بررسی می‌‌نماید. لاتاری داستان غیرت ملی است که جناح‌های مختلف با وجود اختلافات...
پنجشنبه، 21 تير 1397
سینماهای ملی و امر ملی
سینماهای ملی در راه رشد و پیشرفت خود نیاز به حمایتی ملی دارند. حمایتی که هم از جانب دولت باشد و هم ملت. برای دریافت این حمایت نیز خود سینما باید...
پنجشنبه، 21 تير 1397
سینماهای ملی و تهدید امریکا
هالیوود، از نظر بُرد، از همه سینماهای ملی بین‌المللی‌تر است. این سینما بزرگترین عرضه کننده محصولات بین‌المللی در بازارهای ملی گوناگون است. این...
پنجشنبه، 21 تير 1397
سینماهای تجاری جهان سومی ‌و اروپایی
سینمای هنری و سینمای سوم، تنها واکنش در قبال هالیوود نیستند. هم اروپا و هم جهان سوم فیلم‌های تجاری هم تولید می‌کنند که با درجات مختلفی از موفقیت،...
چهارشنبه، 20 تير 1397
راه‌های بازاریابی برای سینماهای ملی
گرایشی در تئوری‌ها و کتاب‌های تاریخ سینما رایج است که بر آن‌چه تقریبا برای همه تهیه‌کنندگان سینما مهم است، سرپوش می‌گذارد: یعنی بازار. در‌حالی‌که...
چهارشنبه، 20 تير 1397
جریان‌های فرهنگی جهانی
آن‌چه در این مقاله می‌خوانید چهار مشاهده از جریان‌های فرهنگی معاصر در جهان است که آلن ویلیامز از نگاه نئو‌مارکسیستی به تحلیل آن‌ها پرداخته است...
چهارشنبه، 20 تير 1397
آشفتگی سینماهای ملی
گاهی در مسیر تهیه و تولید فیلم‌های ملی مشکلات و موانعی به وجود می‌آید که باعث آشفتگی سینمای ملی می‌شود. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به رعایت سلیقه‌های...
چهارشنبه، 20 تير 1397
انواع تولید سینمای ملی
در مقابله با‌ها‌لیوود که اکنون حکمران دنیایی فیلم و رسانه می‌باشد و دائم در حال پمپاژ آرا و عقاید خود است و تجارتی بزرگ و پرسود را از این طریق...
سه‌شنبه، 19 تير 1397
ناسیونالیسم و تاثیر سینما بر آن
سینما و ملت هر دو پدیده‌های نسبتا تازه‌ای در شمای کلی تاریخ‌اند و هر دو مستعد تغییرات بنیادی به نظر می‌رسند، هرچند نمی‌توان گفت چه نوع تغییراتی....
سه‌شنبه، 19 تير 1397
تحلیل و بررسی فیلم سینمایی محمدرسول الله
فیلم سینمایی فاخر و ارزشی محمدرسول الله در واقع وقایع سیره پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) است که عصاره خلقت بود و از عام الفیل...
سه‌شنبه، 14 فروردين 1397
نیاز به انقلاب فرهنگی در ممیزی سینما
اگر«ممیزی» مهم‌ترین مسئله و دغدغه‌ی مدیریت فرهنگی کشور نباشد، از مسائل اصلی آن است. مباحثه‌های مربوط به ممیزی دولتی تولیدات فرهنگی از مباحثه‌های...
دوشنبه، 23 بهمن 1396
سلبریتی‌ها ما را «قورت» می‌دهند؟!
فرهنگ سلبریتی آغاز یک انحطاط است، انحطاطی که نه ایران بلکه جهان را در خود فرو برده است. این روزها سلبریتی‌ها برای ما تعیین تکلیف می‌کنند. آنان...
شنبه، 22 مهر 1396
گارد باز سینمای ایران در برابر مشت‌های سنگین هالیوود
آمریکا در پیش از انقلاب اسلامی به دنبال منافع خود در ایران بوده و برای رسیدن به اهداف خود باکی از ظلم به مردم ایران نداشته و این رویه را تا کنون...
شنبه، 22 مهر 1396
رسانه ملی و چالش «سرگرمی» و «معنا»
نسیم مخفف چهار کلمه «نشاط»، «سرگرمی»، «یادها» و «مسابقه» است که در روز ۲۶ شهریور ۹۲ در تهران و از ۱۵ مهر ماه در سراسر کشور آغاز به کار آزمایشی...
چهارشنبه، 12 مهر 1396
برگمان و سينماي هنري اروپا در برابر هاليوود
ديگر نمي‌خواهم فيلم بسازم... اين فيلم (بعد از تمرين) قرار بود جمع‌وجور، سرگرم‌کننده و بي‌تکلف باشد ... دو شبح بزرگ چون کوه مقابلم قد برافراشته‌اند:...
سه‌شنبه، 28 شهريور 1396
غرور و اندکي تعصب
... چه کسي تکنيک را بهتر از اليوير مي‌شناسد؟ مسلماً اگر بازيگري روي پرده به «تکنيک دوربين» بستگي داشت، او استادش شده بود. اما با اين‌که او توي...
سه‌شنبه، 28 شهريور 1396
لحظه‌هايي براي دوست داشتن
«کريشتف کيشلوفسکي درگذشت.» در مقابل چنين خبري آدم خلع‌‌سلاح مي‌شود. چون هر واکنشي، سطحي و تصنعي از آب درمي‌آيد. او هم به‌هرحال آدمي بود... تاحدي...
سه‌شنبه، 28 شهريور 1396
فيلمسازي که نمي‌شناختم
وقتي با آثار شانتال آکرمن روبه‌رو مي‌شويم، بهتر است هر تعريفي را که از «تجربه‌گري» در ذهن داريم، کنار بگذاريم. بسياري از فيلم‌هايي که تاکنون...
سه‌شنبه، 28 شهريور 1396