موسیقی گرایی، رویکردی معنویت ستیزانه (1)
معنویت به دو دسته معنویت الهی و سکولار تقسیم پذیر است. معنویت الهی، برگرفته از آموزه های دینی و معنویت های سکولار، زاییده تجربه عرفی بشری است....
سه‌شنبه، 7 آذر 1391
فحاشي با اندکي موزيک!
شما را نمي دانيم، اما به عقيده بسياري از روان شناسان، سليقه آقايان و خانم ها در انتخاب موسيقي تومني ده شاهي توفير دارد. البته نيازي به اين چشم...
دوشنبه، 19 تير 1391
تبليغات بي مزد و مواجب!
در اين دو شماره از مجله که موضوع پرونده ويژه مان موسيقي بود؛ احياناً اطلاعاتي را که مربوط به نحوه نفوذ و گسترش برخي موسيقي هاي مشکوک در داخل...
دوشنبه، 19 تير 1391
اصل و نَسَب متال!
نشانه هاي گروه: دختران با آرايش هاي سياه و غليظ، پسران نعشه شده از شيشه و کوکائين و دود، صليب هاي وارونه، ستاره پنج پر، عدد666 ، سر بُز، تبر...
دوشنبه، 19 تير 1391
طغيان استعمارشدگان
گروه هاي رپ، راک، رگه، متال و هوي متال عمدتاً بين گروه هاي هم سن و سال (در بين جوانان که در جوامع پر هرج و مرج و زور مدار و عقده اي) تشکيل مي...
دوشنبه، 19 تير 1391
«بتهوون» با موهايش نواخت!
محققان اسکاتلندي با استفاده از فناوري سيماتيکس و استخراج DNA موي سر «بتهوون» موفق به ساخت يک قطعه شدند و بدين ترتيب اثري جديد را پس از گذشت دو...
چهارشنبه، 14 تير 1391
موسيقي در خونش بود
«موتسارت يکي از راه هايي است که خداوند از آن طريق، بي اهميت بودن ما و ديگران را به رخمان مي کشد. هنگامي که قطعه اي موسيقي مي نويسيد و تصور مي...
شنبه، 20 خرداد 1391
آيا گناه غنا و موسيقي کبيره است؟
پيش از پاسخ به اين سؤال، لازم است گناه کبيره را معرفي و معيار کبيره بودن آن را مشخص کنيم تا بتوانيم پاسخ اين سؤال را به دست آوريم. از برخي آيات...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
آیا موسیقی و غنا استثنا دارد؟
با توجه به مطالبی که در فصل اول گذشت، دانسته شد که، در تحقق عنوان غنا، باطل بودن کلام شرط نیست، بلکه هر جا آهنگ طرب انگیز وجود داشته باشد عنوان...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي آري يا نه
در برخي از کتاب هاي حديثي يا تاريخي، رواياتي نقل شده که ممکن است از ظاهر آنها استفاده شود: غنا يا موسيقي يا هر دو، در موارد خاص يا هميشه مجاز...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از ديدگاه فقهاي اسلام(4)
فقهاي بزرگ، اين کارشناسان قوانين حيات بخش اسلام، بر اساس روايات رسيده از پيشوايان معصوم (ع) که برخي را در فصل پنجم ملاحظه فرموديد- ساخت و ساز،...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از ديدگاه فقهاي اسلام(2)
از نظريه فيض کاشاني که بگذريم همه فقهاي شيعه به حرمت ذاتي غنا فتوا داده اند. اگر چه از نظر استدلال و بيان موضوع «غناء» اختلاف هاي جزئي در کلام...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از ديدگاه فقهاي اسلام(3)
خامنه اي: هرگونه نوازندگي مطرب لهوي که متناسب با مجالس عيش و نوش باشد حرام است. فاضل لنکراني: موسيقي اگر مطرب و مهيج و مناسب مجالس لهو و لعب...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از ديدگاه فقهاي اسلام(1)
فقهاي اسلام - اعم از سني و شيعه - غنا را حرام و خواننده و شنونده آن را فاسق دانسته اند، هم چنين به حرمت موسيقي (نوازندگي) و گوش دادن به آن و...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از منظر روايات(5)
در روايات معصومين (ع) به برخي از پاداش هاي اخروي پرهيز از غنا و موسيقي اشاره شده که حاکي از مطلوبيت پرهيز از غنا و موسيقي است که با نمونه هايي...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از منظر روايات(4)
از آن جا که شنونده متوجه (گوش دهنده ) نيز همراه گوينده است و حضرت علي (ع) فرموده: «السامع شريک القائل؛ شنونده (در ثواب و گناه) شريک گوينده است.»...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از منظر روايات(3)
علاوه بر رواياتي که در نکوهش غنا و موسيقي وارد شده، روايات ديگري نيز از پيشوايان معصوم اسلام (ع) رسيده است که عامل غنا و موسيقي (شخص خواننده...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از منظر روايات(2)
علاوه بر احاديثي که در قسمت قبلي نقل شد و برخي از آنها ضمن دلالت بر حرمت غنا و خوانندگي، دلالتي بر زشتي و حرمت موسيقي و نوازندگي نيز داشت، در...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي از منظر روايات(1)
علاوه بر رواياتي که در تفسير آيات وارد شده احاديث بسياري نيز به صورت مستقل در کتاب هاي شيعه و سني از پيشوايان معصوم (ع) درباره غنا (خوانندگي...
دوشنبه، 1 خرداد 1391
غنا و موسيقي در آيات قرآن (3)
واژه «استقزاز» به معناي تحريک و برانگيختن است؛ تحريکي سريع و ساده، ولي در اصل به معناي قطع و بريدن چيزي است و استعمال اين واژه در معناي تحريک...
دوشنبه، 1 خرداد 1391