فضایح الباطنیه‌‌ غزالی و دامغ الباطل علیّ بن الولید
اسماعیلیان و فاطمیان كه از جهت توجه آنان به باطن شریعت «باطنیّه» خوانده می‌شوند با انتساب خود به خاندان علی (علیه السلام) و برگزیدن مذهب تشیّع...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
دیدگاه غزالی درباره‌ی علوم عقلی
یكی از موضوع‌های قابل بحث در سیر هزار و چند صد ساله‌ی دانش‌ها در تمدن اسلامی چگونگی برخورد مسلمانان است با دانش‌هایی كه فارغ از اعتقادهای مذهبی...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
غزّالی و ابن تیمیّه
شرح و تفصیل عقاید ابن‌تیمیه (تقی‌الدین ابوالعباس احمد بن تیمیة الحرانی، متوفی در 728هـ ق) درباره‌ی غزّالی بحث مفصل و مبسوطی را شامل می‌شود كه...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
ستیهندگی غزّالی یا دوگونه ستیزه نامه او (1)
پیداست كه در هرگونه جست و جو و كاوشی كسی از راهنما و استاد و آموزنده بی‌نیاز نیست سخن بر سر این است كه آیا استاد نخستین خرد است و همان بس است،...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
ستیهندگی غزّالی یا دوگونه ستیزه‌نامه‌ او (2)
این دانشمند به دستور دستگاه خلافت و برای خوش‌آیند دربار سلجوقی و شاید هم برای گرایش مذهبی استواری كه داشته است در بیشتر نوشته‌های خود خواست كه...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
عین‌القضاة و امام محمد غزالی (2)
در مسأله‌ی تغییرناپذیری اخلاق و مسأله‌ی عینیت و غیریت اسم و مسمی، عین‌القضاة غزالی را متهم كرد كه بدون اینكه سخن طرف خود را به درستی تحقیق كرده...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
عین‌القضاة و امام محمد غزّالی (1)
معمولاً در هر فرهنگ و تمدنی آراء و عقاید یك متفكر پس از مرگ او، و گاهی سال‌ها پس از مرگ او، گسترش می‌یابد و مورد بحث قرار می‌گیرد. اما غزّالی...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
فخر رازی و مشكاةالانوار غزالی
مشكاةالانوار بدون شك یكی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین آثار امام محمد غزالی (متوفی 505هـ ق) است. این كتاب را غزالی در اواخر عمر خود نوشته و در آن...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1396
غزّالی طوسی
اگر از بنده بپرسند «درخشنده‌ترین دوره‌ی تاریخ ملت ایران كدام است»، عرض خواهم كرد كه برحسب آثار و اسناد و مداركی كه به جا مانده است مسلماً دوره‌ی...
سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1396
زندگی‌نامه‌ی غزالی
حجةالاسلام زین‌الدین ابوحامد محمد بن محمد بن احمد غزالی طوسی در سال 450ه. ق/ 1058م متولد شد و در 505هـ/ 1111 م رخت از این جهات بربست. حاصل زندگی...
سه‌شنبه، 12 ارديبهشت 1396
برخی بازیافت‌های غزالی از تصوف شرعی
این نوشته ضمن اشاره به ماجرای مخالفت غزالی با سه جریان فکری روزگار خود (کلام، باطنی‌گری و فلسفه) به شرح تفصیلی مؤلفه‌های شش گانه شخصیت و سلوک...
شنبه، 23 بهمن 1395
عدل الهی از منظر غزالی (2)
غزالی نقش و جایگاه اراده‌ی الهی در جهان را این گونه تقریر می‌‌کند: «خداوند موجودات را اراده کرد و حادثات را تحت تدبیر درآورد و در زمین و آسمان...
شنبه، 23 بهمن 1395
تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
مسأله‌ی تفسیر به رأی از مسائل دامنه‌داری است که بحث‌های مختلف و متنوعی را در پی داشته است. برخی با تمسک به روایات پیامبر و ائمه معصومین یا صحابه...
شنبه، 23 بهمن 1395
عدل الهی از منظر غزالی (1)
گرچه در آثار غزالی نظریه‌ای نظام‌مند در دفاع از عدل الهی و تبیین مسأله‌ی شرور وجود ندارد، می‌توان آراء وی را در این باب، با توجه به تأکید وی...
شنبه، 23 بهمن 1395
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (2)
غزالی در امر تربیت بر این عقیده است که چون اصل و اساس انسان نفس است و لذا تمام همّ و غمّ مربی و معلم تربیت و اخلاق باید آن باشد که به نفس آدمی...
شنبه، 23 بهمن 1395
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
غزالی از نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت اسلامی است و در نظریه‌پردازی خود متأثر از اخلاق یونانی و مسیحی نیست. نویسنده می‌کوشد تا ضمن طرح دیدگاه‌های...
شنبه، 23 بهمن 1395
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (1)
این نوشته ضمن تشریح ساختار چهارگانه کتاب کیمیای سعادت در مقایسه با احیاء العلوم به فهرست موارد مشابهت و افتراق این دو اثر پرداخته و سیر تأثیرپذیری...
شنبه، 23 بهمن 1395
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
باب سوم «در حقوق مسلمانان و خویشاوندان و همسایگان و بندگان» است. محتوای این باب در اخلاق اجتماعی است. روابط اجتماعی و همجواری در جامعه انسانی،...
شنبه، 23 بهمن 1395
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
آنچه غزالی درباره دوران جوانی‌اش در سر اول ما به توصیف‌اش می‌‌پردازد، به عقیده من راست است. اعتراف زیر که او آن را در اثری بعدی طرح کرد، مؤید...
شنبه، 23 بهمن 1395
تحول غزالی، و طرحی نو (1)
نویسنده ضمن اشاره به زندگی غزالی و ادبیات غزالی‌پژوهی در غرب، به بیان رویکردهای متفاوت غربیان- چون مک دانلد، کارادوو، مارگارت اسمیت، مک کارتی...
شنبه، 23 بهمن 1395