جایگاه تاریخی غزالی در منطق دوره‌ی اسلامی
ابوحامد محمد غزالی (450-505) جایگاه مؤثری در تاریخ منطق پژوهی در دوره‌ی اسلامی دارد. وی در سده‌ی پنجم با تأثر فراوان از مکتب منطقی ابن سینای...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
غزالی و اخلاق داوری (3)
غزالی بیش از آنچه خود می‌پنداشت، وامدار همان میراث شرک‌آلود و کافرانه‌ای بود که بخشی از عمر خویش را صرف ابطال آن کرد. این وام‌داری خود را در...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
غزالی و اخلاق داوری (2)
حال نوبت پرسش دیگری است. مشخصاً کدام بخش از فلسفه ارسطو و نسخه اسلامی شده آن از نظر غزالی موجب تکفیر فلاسفه می‌شود؟ وی بر آن است که کل فلسفه‌ای...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
غزالی و اخلاق داوری (1)
غزالی فلاسفه مسلمان را به دلیل داشتن سه باور، از جمله انکار علم خداوند به جزییات، تکفیر می‌‌کند. همچنین در برابر منتقدانی که او را متأثر از فلاسفه...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
رده‌بندی دانش‌ها از دریچه‌ی چشم امام محمد غزالی (1)
رده‌بندی (Classification) هر چیزی برای آن است که به سادگی بتوانیم آن چیز را از دیگری تمیز دهیم و جدا سازیم. رده بندی دانش‌ها، یا به گفته‌ی تازیان...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
رده‌بندی دانش‌ها از دریچه‌ی چشم امام محمد غزالی (2)
غزّالي در منخول مي‌کوشد تا پاره‌اي از دانش‌هاي ديني را از پاره‌ي ديگر جداسازي و بازشناسي کند و پرده از پيوند ميان آنها برگيرد و مايه، خواسته،...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
رده‌بندی دانش‌ها از دریچه‌ی چشم امام محمد غزّالی (3)
تا اینجا نگاه‌های رنگارنگ غزّالی را در رده‌بندی‌های دانش در نگاشته‌هایش دیدیم. اینک، می‌رسیم به سترگ‌ترین و پربرگ‌ترین نوشته‌ی غزّالی یعنی احیاء...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
آیا غزالی، یک اشعری بود؟ (2)
اشاعره به خلاف معتزله، عموماً نظریه اصلح را ردّ می‌‌کنند. غزالی هم در آن دسته از آثار کلامی‌اش که بر سیاق مذهب رسمی اشعری نوشته، این نظریه را...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
آیا غزّالی، یک اشعری بود؟ (1)
پاره‌ای پژوهشگران آثار غزّالی چون دابلیو. ام. وات یکی از معیارهای سنجش اصالت آثار غزّالی را تعلق خاطر وی به مکتب اشعری دانسته‌اند. نویسنده کوشیده...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
آیا غزالی، یک اشعری بود؟ (3)
بنیان علم کلام، هم معتزله و هم برای اشاعره، نظریه اتمیسم است. جسم متشکل از اتم‌ها یا جواهر فرد است. اتم، بنا به تعریف، جزء غیرقابل تقسیم یا اصطلاحاً...
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
سلوک فکری و سوانح زندگی غزالی (1)
غزالی از جمله دانشمندان بسیار معدودی بود که در خود زهد، علم، اخلاق و عرفان را به وجهی جمع و تلفیق کرد که هیچ کدام مخلِّ یکدیگر نبودند. وی فقیه،...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
سلوک فکری و سوانح زندگی غزالی (2)
وفات حجة الاسلام ابوحامد غزالی به سال 505 هجری قمری بود و در این عمر کوتاه آثاری که از خود به جای گذاشت چندان پرمایه و غنی بودند که در تندباد...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
سلوک فکری غزالی (1)
نویسنده ضمن اشاره به وجود مشابهت بسیار در سلوک فکری و روحی و جایگاه متفاوت «برهان» در نظام فکری غزالی و ملاصدرا به مطالعه تطبیقی دیدگاه‌های این...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
سلوک فکری غزالی (2)
غزالی تهافت الفلاسفه را «رد» نهضت فلسفی می‌خواند ( 18=2000, 61 ,Ghazali 1959)، و این امر موجب تصور نادرستی گردیده که گویا وی با ارسطوگری مخالفت...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
سلوک فکری غزالی (3)
هدف جهان‌شناسی غزالی در باب تقدیر خداوندی و مهار او بر رویدادها در آفرینش خود از طریق سلسله اسباب، محافظت از نظریه سنی قدرت مطلق و تقدیر الهى...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
وفات شیخ
شیخ محمد غزالی پس از هفتادونُه سال عمر پربرکت که بیشتر آن را در راه اعتلای اسلام، وحدت مسلمانان و مبارزه با استعمار گذراند، در حالی که برای حضور...
شنبه، 28 بهمن 1391
کتابنامه غزالی
شیخ محمدغزالی، اندیشمند مصری در طول بیش از نیم قرن حیات علمی خود توانست بیش از ده ها مقاله و 53 کتاب در موضوعات مختلف قرآنی، اصلاح گری دینی،...
شنبه، 28 بهمن 1391
رایت اصلاح
شیخ محمدغزالی همانند متفکر مجاهد مصری، سید قطب، حاکمیت را حق خدا می داند؛ برخلاف تفکر دمکراسی غربی که در آن، حق حاکمیت از حقوق مردم شمرده می...
شنبه، 28 بهمن 1391
اندیشه های سیاسی شیخ محمدغزالی
انقلاب صنعتی غرب و پیشرفتهای سریع اقتصادی باعث بروز تفکر جدایی دین از سیاست گردید و دین به امری شخصی و درونی محدود شد. در نتیجه، لاابالی گری...
شنبه، 28 بهمن 1391
وحدت اسلامی در نگاه غزالی
شیخ محمد غزالی یکی از پرچم داران وحدت اسلامی در سده اخیر است. غزالی معتقد است که اسلام دین وحدت است و در اوایل ظهور توانست بین تمام قبایل عرب...
شنبه، 28 بهمن 1391