ادعا‌های بی اساس
در یادداشت قبلی که با عنوان «نقد خرافه یا حمله به عقیده» منتشر شد بخشی از ادعاهای یادداشت «خرافات و ویروس کرونا» را نقد کردیم. در این مقاله بخشی...
جمعه، 23 اسفند 1398
نقد خرافه یا حمله به عقیده؟
نویسنده یادداشت موردنظر، نقد رفتارهای نابخردانه برخی شیعیان در روزهای اخیر را (مراد همان کسانی است که ضریح را لیس زدند و یا در و دیوار حرم را...
دوشنبه، 19 اسفند 1398
چه دلایلی سبب کاهش رزق و روزی میشود؟
رزق و روزی موردی است که معمولا مسلمانان با آن بیشتر روبرو هستند، اینکه اگر کسی پول زیادی داشته باشد و یا شب سر گرسنه به زمین نمی گذارد رزق و...
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
آیا بشر به دین نیاز دارد؟
در این مقاله به بررسی مسلئه نیاز بشر به دین می پردازیم.
شنبه، 20 مهر 1398
معیارهای پلورالیسم دینی نزد جان هیک
پلورالیسم دینی را از دو منظر می توان ارزیابی کرد؛ نخست از منظر محتوایی و این که با صرف نظر از دلایل، آیا ادعای کثرت گرایی دینی صحیح است یا خیر؟....
دوشنبه، 15 مهر 1398
هرمنوتیک فلسفی و تکافؤ ادله
برخی از طرفداران پلورالیسم دینی، از تکافؤ ادله یعنی: تساوی ادله متعارضین، به اثبات حقانیت تمام ادیان استدلال کرده اند، در حالی که اولا تکافؤ...
دوشنبه، 15 مهر 1398
چیستی پلورالیسم دینی
انحصارگرایی در قرن سوم میلادی، به شکل افراطی در مسیحیت ظاهر گردید، به گونه ای که بسیاری از مسیحیان بر این عقیده بودند که خارج از کلیسایشان، رستگاری...
دوشنبه، 15 مهر 1398
کثرت گرایی دینی
شمول گرایی دینی به حقانیت یک دین حکم می کند؛ ولی سایر ادیان نیز به مقدار نزدیکی با دین حق، از حقانیت بهره مندند. متدینان به ادیان دیگر نیز از...
دوشنبه، 15 مهر 1398
ایمان و دینداری چیست؟
ایمان از نظر عرفای اسلامی، امری اختیاری است؛ زیرا خداوند سبحان بدان امر کرده و بر این امر، حجت تام و قوی بر خلق عطا نموده است و از برخی تعابیر...
دوشنبه، 15 مهر 1398
گرایش انسان به دین
به فرض که انگیزه گرایش برخی انسانها به دین، ترس یا جهل یا امور دیگری باشد؛ این مطلب، دلالت بر نادرست بودن انگیخته یعنی دین باوری ندارد.
دوشنبه، 15 مهر 1398
دین مایه قدرت انسان
انسان، پدیده‌هایی را می دیده و می ترسیده و در مقابل این ترس احتیاج داشته که اضطراب و نگرانی درون خودش را، به یک صورتی به آرامش تبدیل کند...
دوشنبه، 15 مهر 1398
فروید و منشأ دین
فروید در تعبیر پدر زمینی و پدر آسمانی از مذهب مسیحیت، متأثر شده است؛ در حالی که خدای انسان‌وار و اندیشه پدر آسمانی، در همه ادیان مطرح نیست
دوشنبه، 15 مهر 1398
ترس و پیدایش دین
به نظر فروید، منشأ دین، ناتوانی انسان در مقابله با نیروهای طبیعت، در بیرون از خود و نیروهای غریزی درون خویش است.
دوشنبه، 15 مهر 1398
امتیازات طبقاتی و منشأ دین
شواهد تاریخی فراوانی از مخالفت ادیان آسمانی، با ظلم و ظالم حکایت دارند و نیز اکثریت پیروان ادیان حق، محرومان و مستضعفان بوده که همواره با ستمگران...
دوشنبه، 15 مهر 1398
منشأ گرایش بشر به دین
جامعه از نظر مارکس، از دو بخش زیرساخت و روساخت ، نیروهای تولیدی که شالوده اصلی اقتصاد جامعه را تشکیل می دهند، زیرساخت هستند ، روساخت‌ها ، تحت...
شنبه، 13 مهر 1398
نظریه زایش اجتماعی دین
جامعه شناختی دورکیم، خدا را موجودی خیالی معرفی می کند که جامعه آن را به صورت ابزار اختراع کرده است.
شنبه، 13 مهر 1398
چیستی منشأ دین
آیا انسان‌هایی که به مذهب گرایش پیدا می کنند، مردمان شریفی هستند که به ارزشهای انسانی و اوصاف علوی پایبندند یا انسان‌های ساقط شده در حیوانیت...
شنبه، 13 مهر 1398
انتظار حداکثری از دین
آیات متعددی در قرآن بر برتری علم و عالمان، مطالعه نظام آفرینش، شگفتی خلقت، احوال موجودات، شناخت آفاقی و انفسی و توصیف برخی از امور عالم طبیعی...
شنبه، 13 مهر 1398
دیدگاه اعتدالی دین
دیدگاه انتظار اعتدالی، از نقش دین در علوم پیش گفته غفلت نمی کند. فرآیند اثبات این دیدگاه، بدین صورت است که ابتدا با روشهای برون دینی، اصل نیاز...
شنبه، 13 مهر 1398
متفکران غربی و دین
مسیحیان در قرون وسطا، انتظارات گسترده ای از دین مسیحیت داشتند و حاکمیت دین را بر تمام شؤون فردی و اجتماعی پذیرا بودند.
شنبه، 13 مهر 1398