چه کسانی به ابن سینا خرده گرفتند؟
عارفان و صوفیان دیگری هم، با اعتراف به عظمت مقام علمی و فرهنگی شیخ تصریحاً یا تلویحاً او را طعن کرده‌اند، و برای نشان دادن نادرستی راه و روش...
سه‌شنبه، 21 دی 1395
انتقاد دانش پژوهان کهن به فلسفه‌ی ابن سینا
برخی کسانی که در شمار خرده گیران و منتقدان ابن سینا درآمده‌اند، اطلاق لفظ منتقد و معترض، به معنای متبادر لفظ، بر آنان روا نیست، چرا که آنان دانش...
سه‌شنبه، 21 دی 1395
ابن سینا و مساله شر
مساله شر برای همگان، اعم از عامی و متخصص، مطرح است و هر کس به گونه ای متناسب با وضعیت فکری و عاطفی خویش به آن می اندیشد و درباره آن می پرسد....
شنبه، 6 آذر 1395
تبیین رابطه‌ی نفس و بدن از دیدگاه فلسفه‌ی مشاء
بحث رابطه‌ی نفس و بدن یکی از مباحثی است که از سویی حکمای یونان باستان، اندیشمندان قرون وسطا و فلاسفه‌ی عصر جدید در مغرب زمین و از سوی دیگر حکمای...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
انتقاد فخر الدین رازی و دفاع نصیرالدین طوسی
هم فخرالدین رازی (متوفی 606ق) وهم نصیرالدین طوسی (متوفی 672ق) شرح‌هایی بر کتاب الاشارات و التنبیهات ابن سینا نوشته اند.رازی، که متکلمی اشعری...
پنجشنبه، 1 بهمن 1394
ردیه‌ی فخر الدین رازی بر برهان ابن سینا در خصوص وحدت خداوند
به نظر می‌رسد که یکی از اغراض اصلی ابن سینا در ضمن ضبط و ربط بخشیدن به حوزه‌ی مابعدالطبیعه، تطهیر ما بعدالطبیعه از عناصر و ارکان غیر ما بعدالطبیعی...
دوشنبه، 28 دی 1394
عرفان در برابر فلسفه در قرون نخستین اسلام
سخن از «عرفان در برابر فلسفه» در متن تمدن اسلامی معنایی بسیار متفاوت از آن چیزی دارد که غرب از آن حکایت داشته است. در غرب بسیاری از فیلسوفان،...
دوشنبه، 28 دی 1394
همه چیز را با چشم خدا دیدن
تصوف و وعده‌اش به گشودن راهی به حقیقت غایی معنوی، اندیشه‌ی طوسی را طیّ دو دهه‌ی پایانی عمرش، یعنی پس از جدایی از جامعه‌ی نزاری اسماعیلی بیشتر...
دوشنبه، 28 دی 1394
تفاوت رویكرد ارسطو و ابن سینا در اثبات وجود خدا
مقایسه رویكرد ارسطو و ابن سینا در مسأله اثبات وجود خدا، تا اندازه زیادی روشنگر تفاوت مبنایی اندیشه مشایی ارسطویی و سینوی و همچنین، راه متفاوتی...
يکشنبه، 29 آذر 1394
برهان انسان معلق ابن سینا و بررسی امكان تحقق عملی آن
برهان انسان معلق یكی از برهان‌های ابن سینا در مسئله نفس به شمار می‌آید كه در آثار مختلف وی مطرح گردیده است. یكی از اشكالات مهم وارد بر این برهان،...
يکشنبه، 29 آذر 1394
میراث ایران باستان در روشنایی نامه‌ی ناصرخسرو
روشنایی نامه یکی از آثار منصور ناصرخسرو است که برخی از آرای اسماعیلیّه در باب آفرینش عالم در آن ذکر گردیده است. ناصرخسرو در این کتاب برخلاف سایر...
يکشنبه، 5 مهر 1394
باباافضل کاشانی
افضل الدین محمدبن حسین بن محمد خوزه مَرَقی کاشانی، معروف به باباافضل، حکیم بزرگ اسلام و ایران در نیمه‌ی دوم قرن ششم و آغاز قرن هفتم بود. هرچند...
پنجشنبه، 5 شهريور 1394
فیلسوف عالم اسلام
گاهی‌ می‌پرسند بزرگ‌ترین فیلسوف اسلامی کیست یا چه کسانی را به عنوان بزرگ‌ترین فلاسفه‌ی تاریخ بزرگان فلاسفه‌ می‌توان نام برد؛ اما هیچ فیلسوفی...
چهارشنبه، 10 تير 1394
معلم ثالث
معاریف و مشاهیر تاریخ فلسفه‌ی اسلامی، فارابی، ابن سینا، سهروردی و صدرالدین شیرازی‌اند و بعد از اینها نام بزرگانی چون کندی و بهمنیار و خواجه نصیرالدین...
چهارشنبه، 10 تير 1394
ابن سینا و وجوه تفکر او
لئواشتراوس در مطالبی که متجددان و متأخران در باب فلسفه‌ی قرون وسطی و دوره‌ی اسلامی نوشته‌اند، به دیده‌ی شک می‌نگرد. به نظر او در عصر جدید کسانی...
سه‌شنبه، 9 تير 1394
ابن رشد آموزگار تجدد
در تاریخ فلسفه‌ی اسلامی مسائلی هست که کمتر مطرح شده یا هرگز مطرح نشده‌ است. ما نمی‌دانیم چرا مسائل مهمی مثل شرایط امکان ارتباط فرهنگ‌هاو زبان...
سه‌شنبه، 9 تير 1394
چرا ابن سینا در حکمت عملی اثر مهمی تصنیف نکرده ‌است؟
فارابی فلسفه را در آیینه‌ی سیاست می‌دید و می‌خواند. نسلی هم که بعد از او آمد، به سیاست اهمیت می‌داد، اما سیاست دیگر پیوسته به فلسفه‌ی نظری و...
سه‌شنبه، 9 تير 1394
چرا به ابن سینا احترام می‌گذاریم
درگذشته به شرف علم بیش از سودمندی آن توجه می‌شد و به همین دلیل گذشتگان می‌توانستند به اهل علم تنها به آن دلیل که اهل علم‌اند، احترام بگذارند....
سه‌شنبه، 9 تير 1394
راه‌های حصول علم
علت قِلَّت اصحاب کشف و شهود، و کثرت ارباب نظر و عقول این است که هر چند تحصیل علوم و اعمال عقل نظری و آگاهی به اصطلاحات و آشنایی با قواعد و فنون...
چهارشنبه، 3 تير 1394
ابزارهای حصول علم
ابزارهای معرفت در یک تقسیم کلی عبارت‌اند از: حس، خیال، وهم، عقل و قلب. البته مُدرِک واقعی در همه مراحل، خود نفس است، زیرا نفس در تمام مراتب،...
چهارشنبه، 3 تير 1394