موضوعات اصلي فلسفه‌ي سهروردي (2)
سهروردي در بابِ وجود حيات پس از مرگ و وضعيت روح پس از ترکِ تن دو نوع بحث مطرح مي کند. نخستين بحث او بحثي اشراقي و دومي فلسفي است. ما اول ديدگاه...
جمعه، 13 تير 1393
موضوعات اصلي فلسفه‌ي سهروردي (2)
سهروردي در بابِ وجود حيات پس از مرگ و وضعيت روح پس از ترکِ تن دو نوع بحث مطرح مي کند. نخستين بحث او بحثي اشراقي و دومي فلسفي است. ما اول ديدگاه...
جمعه، 13 تير 1393
نگاهی به آثار سهروردی
تألیفات سهروردی متنوع و برخوردار از تحرک و پویائی است و اغلب از توضیح و تفسیر مبحثی صرفاً فلسفی به سراغ داستان یا روایتی عمیقاً عرفانی می رود....
جمعه، 13 تير 1393
نگاهی به آثار سهروردی
تألیفات سهروردی متنوع و برخوردار از تحرک و پویائی است و اغلب از توضیح و تفسیر مبحثی صرفاً فلسفی به سراغ داستان یا روایتی عمیقاً عرفانی می رود....
جمعه، 13 تير 1393
نگاهی به آثار سهروردی
تألیفات سهروردی متنوع و برخوردار از تحرک و پویائی است و اغلب از توضیح و تفسیر مبحثی صرفاً فلسفی به سراغ داستان یا روایتی عمیقاً عرفانی می رود....
جمعه، 13 تير 1393
نگاهی به آثار سهروردی
تألیفات سهروردی متنوع و برخوردار از تحرک و پویائی است و اغلب از توضیح و تفسیر مبحثی صرفاً فلسفی به سراغ داستان یا روایتی عمیقاً عرفانی می رود....
جمعه، 13 تير 1393
زندگينامه سهروردي
سهروردي در روستائي نزديک زنجان، شهري در شمال ايران، نام کامل وي شهاب الدين يحيي بن حبش بن اميرک ابوالفتوح سهروردي است، که لقب شيخ اشراق و مقتول...
جمعه، 13 تير 1393
زندگينامه سهروردي
سهروردي در روستائي نزديک زنجان، شهري در شمال ايران، نام کامل وي شهاب الدين يحيي بن حبش بن اميرک ابوالفتوح سهروردي است، که لقب شيخ اشراق و مقتول...
جمعه، 13 تير 1393
موضوعات اصلي فلسفه ي سهروردي (1)
سهروردي در باره ي موضوعات مختلف اظهار نظر کرده، و غالباً در پربارتر نمودن هر کدام ابتکاراتي عرضه داشته است. در مورد پيشينيانِ وي و تأثير شان...
جمعه، 13 تير 1393
زندگينامه سهروردي
سهروردي در روستائي نزديک زنجان، شهري در شمال ايران، نام کامل وي شهاب الدين يحيي بن حبش بن اميرک ابوالفتوح سهروردي است، که لقب شيخ اشراق و مقتول...
جمعه، 13 تير 1393
سیری در آثار و آرا عرفانی قطب الدین شیرازی
شیخ قطب الدین محمد بن مسعود بن مصلح شیرازی کازرونی به سال 634 (هـ .ق) در شیراز متولد شد. پدرش طبیب بود و قطب الدین علم طب را نزد او و عمویش کمال...
يکشنبه، 14 ارديبهشت 1393
اِشراقاتی از حکمت اشراق
این مقاله به بررسی پاره ای از دیدگاه های فلسفی ویژه شیخ شهاب الدین سهروری –ملقب به شیخ اشراق- اختصاص یافته است. شیخ اشراق که بنیان گذار فلسفة...
شنبه، 26 بهمن 1392
علم خداوند از دیدگاه ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا
ابن سینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین شیرازی سه حکیم نامدار ایرانی و مسلمانند که تأثیر شگرفی در رشد و بالندگی تفکر فلسفی در جهان اسلام داشته اند.
دوشنبه، 25 شهريور 1392
سهروردی در برزخ
یکی دیگر از عالم های چهارگانه ی سهروردی (عالم های انوار مجرد محض، انوار مدبر، مُثُل معلقه و برزخ) عالم برزخ (فلکی و عنصری) است. برزخ از نظر سهروردی...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نوری در جسم انسان (2)
سهروردی پس از بحث تناسخِ ناقصان به احوال کاملان پس از جدایی از بدن می پردازد. اما پیش از آن برای بقاء نفس پس از جدایی از بدن برهان اقامه می کند...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نوری در جسم انسان (1)
درباره ی نور مدبّر و ارتباط آن با انوار قاهر طولی و عرضی در فصل پیش بحث هایی به میان آمد. اکنون در پی آن بحث ها، نکاتی را درباره ی نفوس انسانی...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نظام کیهانی انوار قاهر طولی و عرضی (1)
«نور» در طبیعت دارای بالاترین و وسیع ترین طول موج است. در آیین زرتشت تفسیر واقعیت و به ویژه عالم ایزدی، و تقدیس آتش، بر اساس نور صورت می گرفته...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نظام کیهانی انوار قاهر طولی و عرضی (2)
توضیح سهروردی درباره ی «علمِ نورالانوار» این است که او خود برای خود ظاهر و غیر او برای او ظاهر است. و حجابی بین او و چیزی نیست. و علم او همانا...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
سهروردی و امام حکیمان
سهروردی حکمت یونان را از جمله بُن مایه های حکمت اشراق شمرده است: او در مجموعه مصنفات ج 1، پانزده بار از افلاطون و هفده بار از ارسطو، و در مجموعه...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
فیلسوف صوفی
کلمه ی «صوفی» در آثار ادبی نام گروهی معین از زاهدان بود (1). در قرن دوم هجری جنبشی وسیع و خودجوش در زمینه ی کناره گیری از دنیا ظهور کرد. عذاب...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392