اولین نشانه‌های دین
بومیان استرالیا مدتی مدید موردی آزمایشی برای مطالعه‌ی تکامل ادیان بودند. انسان شناسی فرهنگی پیش از هرچیز طی یک بحث علمی دربارهی قبایل بومی استرالیا...
جمعه، 25 مرداد 1398
دین و نظریه سازه انگاری
فرهنگ درونی شده آنارشی که به واسطه تقدس، مشروعیت یافته است با فلسفه های سکولار یا مذهبی که اخلاق، هویت و فلسفه عالم هستی را به جنگ، صلح یا حقوق...
جمعه، 31 خرداد 1398
دین و لیبرالیسم
زمانی که پیامدهای سیاسی جنبش های مردمی در سراسر مرزهای بین المللی تسری می یابد، این پدیده به موضوعی مهم برای نظریه روابط بین الملل تبدیل می شود.
جمعه، 31 خرداد 1398
افول و ظهور دین
بازگشت دین به سیاست جهانی، با خشونت همراه بوده است و از آنجا که نظریه روابط بین الملل مانند حوزه روابط بین الملل از همان آغاز در قرن هفدهم سکولار...
پنجشنبه، 30 خرداد 1398
محدودیت در تفکر فردید (قسمت اول)
تئولوژی را به دو معنی باید در نظر گرفت، یکی ملاقی خدا بودن و دیگر وجود خدا را با دلایل اثبات کردن. تا آنجا که قرون وسطی خواسته است خدا را اثبات...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
محدودیت در تفکر فردید (قسمت دوم)
یکی از مشخصات تفکر تئولوژیک، قول به این باور است که تاریخ دارای طرح و نقشه از پیش تعیین شده الهی است، و تفکر تئولوژیک مدعی است که به چنین طرح...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
مبانی و ویژگی‌های اصلی فلسفه‌ی تحلیلی دین
اگرچه گزارش‌های تاریخی، فلسفه‌ی تحلیلی دین را مربوط به فضای فکری شصت سال اخیر دنیای انگلیسی زبان می‌دانند، اما واضح است که نه تحلیل و نه ارزیابی...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
بررسی مسئله شرور و قدرت مطلق الهی با تکیه بر نظریه کمال گرایانه
تحقیق حاضر در باب یکی از موضعاتی است که در بحث از صفت قدرت خدا خلق می شود و آن بحث مساله شر و سازگاری یا ناسازگاری آن با قدرت خداست. این مساله...
شنبه، 6 آذر 1395
مساله شر در سنت نوافلاطونی مسیحی
دیدگاه غالب متالهان مسیحی در دوره آبای کلیسا و قرون وسطی در باب شر متاثر از سنت نوافلاطونی است. متالهان مسیحی این دوران از جمله آگوستین و دیونیسیوس...
شنبه، 6 آذر 1395
نقد و بررسی تئودیسه ی غایت شناختی سوئین برن در مورد مساله شر
وجود انواع شرور در جهان هستی همواره دست مایه ملحدین برای نقد عقلانیت خداباوری قرار گرفته است. در میان پاسخ های مختلفی که توسط خداباوران به مساله...
شنبه، 6 آذر 1395
زبان و مفهوم‌سازی
اگر خواسته باشیم به ماهیت ویژه‌ی مفهوم دینی- اسطوره‌ای نه تنها از طریق نتایج این مفهوم بلکه از رهگذر شناخت اصل شکل‌گیری آن پی بریم، و حتی از...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
جادوی کلام
این پرسش برای ما مطرح است که ارتباط میان دو مفهومی در ساختار «جهان» ی که به وسیله‌ی گفتار و اسطوره تحقق می‌یابد، چگونه منعکس می‌شود. در این جا...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
مکتب ویتگنشتاین در فلسفه‌ی دین
بهترین مقدمه بر مکتب ویتگنشتاین، خود ویتگنشتاین است. در کتاب‌نامه این مقاله، نام برخی کتب و مقالات فیلسوفانی که سعی در طرح، دفاع یا نقد آراء...
سه‌شنبه، 25 اسفند 1394
خدا در فلسفه‌ی حکیمان مسلمان
مسئله‌ی وجود خدا از دیرباز یکی از مباحث مهم مابعدالطبیعه بوده است، حکیمان در این مورد آرای متفاوتی را ابراز کرده‌اند‌. پاره‌ای از این آرا در...
يکشنبه، 11 بهمن 1394
خدا و اعتقاد به خدا از منظر فلسفی (1)
شاید هیچ‌گاه از زمینه‌های صرفاً مابعدالطبیعی، اعتقادی جدی، زنده و دینی به خدایان برنخاسته و مورد حمایت واقع نشده است. چنین عقایدی در هر عصر و...
يکشنبه، 11 بهمن 1394
خدا و اعتقاد به خدا از منظر فلسفی (2)
آنچه تاکنون گفته شد شناختی اجمالی درباره‌ی مفهوم خود علت خود به ما می‌دهد، مفهومی که عامه‌ی مردم، حتی گاهی محققان نیز آن را به درستی ادراک نکرده‌اند....
يکشنبه، 11 بهمن 1394
خدا چونان ساعت‌سازی بزرگ
"اس. ال. ماکی" در کتاب "زمان در زندگی و اندیشه‌ی غربیان" (1980) به درستی سالهای 1660 تا 1760 در انگلستان را "انقلاب ساعت"‌ می‌نامد. در خلال این...
چهارشنبه، 18 شهريور 1394
جایگاه شرور در نظام آفرینش
هر ساله، حوادث زیان باری چون سیل و زلزله شمار فراوانی را به کام مرگ می‌فرستند و کسان بسیاری را بی‌خانمان می‌سازند. از آغاز پیدایش انسان، کودکان...
چهارشنبه، 4 شهريور 1394
خاستگاه دین (1)
بسیاری از دانشمندان بر این باورند که نه تنها در گذشته، بلکه در آینده نیز از جهان عاری از دین نتوان سراغ گرفت. به گفته‌ی ارنست رنان ( 1823-1892...
دوشنبه، 2 شهريور 1394
خاستگاه دین (2)
لودویک فویرباخ (1804- 1872 م) فیلسوف حس گرای آلمانی، بر این باور است که فلسفه‌ی هگل و [ ادیانی چون ] مسیحیت، با گرفتار شدن در دام یک خطای زیان...
دوشنبه، 2 شهريور 1394