تعريفي از دين
چگونه مي توانيم در دنيايي بدون خدا زندگي کنيم؟ اين پرسش از قرن هجدهم به بعد، هنگامي که متفکران اجتماعي و علماي ديني تصور کردند نفوذ دين به شدت...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
بازسازی رابطه میان دین و فلسفه
کتاب تهافت التهافت، در زمره آن دسته از کتاب های اصلی است که خلاصه یا شرح کتاب خاصی نیستند، بل از آن سنخ کتاب هایی است که از ابتدا نگاشته شده...
دوشنبه، 20 آبان 1392
تفاوت رویکرد قرآن و فیلسوفان مسلمان به وجود خداوند (2)
خداوند در قرآن کریم با صفاتی به انسان معرفی می شود که نشان دهنده ی محوریت داشتن رابطه ی او با انسان هاست. او خدایی است اهل مغفرت که نه تنها می...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
تفاوت رویکرد قرآن و فیلسوفان مسلمان به وجود خداوند (1)
خداشناسی قرآنی متمایز از خداشناسی فلسفی است. در خداشناسی قرانی اصول «فطری بودن شناخت خدا»، «ایمان محوری»، «محوریت رابطه ی خدا و انسان» و «آسان...
سه‌شنبه، 23 مهر 1392
اندیشه بشری، حکمت الهی و فلسفه اسلامی
برای در پیش گرفتن راهی میانه بین دو موضع افراطی موجود در میان متفکران مسلمان معاصر که شبیه عقل گرایی و ایمان گراییِ افراطی در اندیشه مسیحیت است...
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1392
کلام خدا و کلام انسان
کارل بارت (1968-1886)؛ واعظ و متأله سویسی، رهبر جنبش توانمند«neo-orthodox » در پروتستانیسم معاصر است. بارت عهده دار کرسی تئولوژی در سه دانشگاه...
جمعه، 9 فروردين 1392
قلمرو حکمت الهی
بحث در فضیلت حکمت است بر علوم دیگر و این که علّت این برتری، به موضوع و مسائل آن است که همه، شرافت دارند بر موضوع و مسائل مطروحه در دانشهای دیگر؛...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
مسأله بدأ (2)
همین است قضاوت به عهده شخص با وجدان است علاوه مطلبی که شاهد قوی بر بطلان تأویل بداء به بیان گذشته است این است می گویند: نفوس انبیا (علیهم السلام)...
شنبه، 7 بهمن 1391
مسأله بداء (1)
از فروع مهمه ی علم توحید قرآن مجید چنانچه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و اوصیای او- علیهم السلام- بیان و توضیح داده اند؛ مسأله ی بداء است...
شنبه، 7 بهمن 1391
چالش دین زدایی و یا التقاط در نظام سازی مدرن و راه برون رفت
آیا جامعه ی اسلامی می تواند جامعه ای مدرن باشد؟ جامعه ی دینی جامعه ای است که در آن، اندیشه ی دین به شکل طبیعی در عقلانیت رفتاری مندرج شده باشد....
شنبه، 30 دی 1391
سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا(2)
ماهیت فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا 1. فارابی فارابی از آموزه وحی، تبیینی معرفت‌شناختی ارائه می‌کند و معتقد است همان طور که نفس انسانی برای...
دوشنبه، 1 آبان 1391
سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا(3)
3. سهروردی قالب کلی نظریه ابن‌سینا در باب نبوت از جانب سهروردی نیز پذیرفته شده است؛ اما وی در مسائلی مثل کیفیت رؤیت فرشته وحی و نیز استماع وحیانی...
دوشنبه، 1 آبان 1391
سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا(1)
وحی که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های دینی است از سوی فلاسفه همچون دیگر اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. در فلسفه اسلامی، فرشته وحی، مخزن علوم...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(4)
یکی از مباحث مهم در زمینه هستی‌شناسی معنا، پاسخ به این پرسش است که معنا به لحاظ وجودی کجاست و قیام وجودی آن به چه چیزی است؟ یکی از دیدگاه‌ها...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(1)
نگارنده در این مقاله نشان خواهد داد هستی‌شناسی معنا به عنوان بخشی از مباحث سمانتیک، نشانه‌شناسی و نظریه‌پردازی تفسیری، دغدغه‌ای صرفاً نظری و...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(2)
نظریه‌‌های بسیار متنوعی درباره چیستی معنا ارائه شده است.[x] در «نظریه تصوری معنا»،[xi] معنا یک «هویت ذهنی»[xii] و یک تصویر[xiii] ذهنی است که...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(3)
فردیناند سوسور (1857 ـ 1913) بنیان‌گذار زبان‌شناسی مدرن، تحلیل خاصی از ماهیت زبان و خاستگاه معنا ارائه می‌دهد که مبنای ساختارگراییقرار می‌گیرد....
دوشنبه، 1 آبان 1391
معجزه و قانون علیت(3)
اشکال اصلی این بود که معجزه، خارق عادت و برخلاف جریان عادی و نظام علیت است پس عقل¬گریز بلکه عقل¬ستیز است و اگر موافق این نظام است، پس چه خارقی...
دوشنبه، 1 آبان 1391
معجزه و قانون علیت(1)
ادعای نمایندگی و پیامبری از جانب خدا، دریافت وحی و ارتباط با غیب، پدیده‌ای بس سترگ است و از آنجا که عقل کاوشگر انسانی برای اثبات هر پدیده‌ای،...
دوشنبه، 1 آبان 1391
معجزه و قانون علیت(2)
و معجزات مستند به دو قسم اخیر هستند. غزالی برای سازگاری نظام اسباب و وقوع خارق عادات ومعجزات، راه‌هایی را پیشنهاد می‌کند؛ از جمله اینکه اگر آتش...
دوشنبه، 1 آبان 1391