مشاهير دوره ي آغازين عرفان اسلامي
در ارتباط با آغاز عرفان اسلامي، دو پرسش قابل پيگيري است، پرسش نخست آن است که نام صوفي و عارف از چه زماني پيدا شده و از چه تاريخي گروه معرفتي...
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1394
تصوف و عرفان در دوران حکومت آل بويه
عارفان در طريقه ي خود بر ذوق و اشراق براي کشف حقيقت تکيه دارند تا بر عقل و استدلال. صوفيه نيز کم و بيش چنين راهي را رفته اند. صوفيه جماعتي از...
پنجشنبه، 27 فروردين 1394
نقش حلاج در تاریخ تصوف
در سیر تاریخ تصوف، دو واقعه عمده، تأثیرى قاطع گذاشت و بالمآل موجب نشر و توسعه بیشتر مباحث مربوط به عرفان در بین صوفیه گشت: ماجراى محاكمه و قتل...
چهارشنبه، 17 دی 1393
آیا امام زمان(عج) حلاج را لعنت کرده اند؟
درباره منصور حلاج نظرهای متفاوتی بیان شده است، و گروهی او را برحقّ دانسته و گروهی بر بطلان عقاید او قلم فرسایی نموده اند. اما در میان دلایل مخالفان...
چهارشنبه، 17 دی 1393
حلاج از ديد شيخ مفيد (ره)
محمدبن محمدبن النعمان المفيد، معروف به ابن معلم (336-413 ه . ق) يكى از دانشمندان بزرگ قرن چهارم و اوايل قرن پنجم است. اين دو قرن يكى از مهمترين...
چهارشنبه، 17 دی 1393
افلاطون ،سنت آگوستین و حلاج
این متن، طرح گفتاری است که در روز دوم آبان 1387 در پردیس کرج دانشگاه تهران و در کارگاهی با عنوان “جوان مسلمان و دنیای متجدد”- برای ورودی های...
چهارشنبه، 17 دی 1393
حلاج ؛ مدعي دروغين مهدويت
حسين بن منصور حلاج درميان مردم مي گشت و چنان وانمود مي كرد كه مهدي موعود از طالقان ظهور خواهد كرد و ظهور وي نزديك است.
چهارشنبه، 17 دی 1393
تفسیر مادی گرایانه از حلاج و نقد آن
یکی دیگر از شخصیتهایی که اخیرا مادی مسلکان برای توجیه خود دست به تحریف او زده اند، حسین بن منصور حلاج است. حلاج یک شخصیت جنجال انگیز در جهان...
چهارشنبه، 17 دی 1393
شخصيت دوگانه حلاج
در طول تاريخ مطالب مختلفي از حلاج نقل شده و يا داستان‌هايي از او روايت شده كه در نگاه اول آدمي را به اين فكر وامي‌دارد كه وي انسان بزرگي بوده...
چهارشنبه، 17 دی 1393
اثبات واجب از منظر ابن سينا، قيصري و محقق طوسي
قيصري در اين بخش مسائل مهمي را درباره ي حقيقت هستي از ديدگاه عرفا مطرح مي کند که ما آن ها را ضمن چند مسئله بحث مي کنيم. نخستين آن ها مسئله ي...
يکشنبه، 14 دی 1393
هدف قيصري از شرح بر تائيه ي ابن فارض
هر چند که اين علم، علمي است کشفي و ذوقي، که جز صاحبان وجد و وجود و شايستگان عيان و شهود، کسان ديگر از آن بهره اي ندارد، اما مي بينيم که علماي...
يکشنبه، 14 دی 1393
هدف قيصري از شرح بر تائيه ي ابن فارض
هر چند که اين علم، علمي است کشفي و ذوقي، که جز صاحبان وجد و وجود و شايستگان عيان و شهود، کسان ديگر از آن بهره اي ندارد، اما مي بينيم که علماي...
شنبه، 13 دی 1393
عارفی که تیمور لنگ را به وحشت انداخت
منابع درباره محل و تاریخ ولادت شاه نعمت‌الله گزارش‌های متناقض ارائه کرده‌اند. آنچه مسلم است پدرش، سید عبدالله از شام به ایران آمد و در کوه بنان...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
حقیقت شریعت (فروع دین) از نگاهِ محیی الدین عربی (2)
از همان نخستین روزهایِ نزولِ قرآن، مسئله یِ فقر یکی از مهم ترین مسئله هایی بود که همواره در آیه ها و سوره هایِ قرآن تکرار می شد، تا آن جا که...
شنبه، 9 فروردين 1393
حقیقت شریعت (فروع دین) از نگاه محیی الدین عربی (1)
گفت و گو درباره یِ شریعت، در کتابِ فتوحات، چنان گسترده است که کم و بیش یک هشتمِ این کتاب را فرا گرفته است؛ یعنی بیش از 450 صفحه از 800صفحه یِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
علل اختلاف شرایع از منظر ابن عربی
شریعتِ نمودارِ ترازویی است که نظامِ هستی با آن تراز می شود. بی این ترازو بیمِ آن می رود که نظامِ هستی به کژِی و ناهنجاری افتد. اسم هایِ الهی...
شنبه، 9 فروردين 1393
ابنِ عربی و شریعت، اصول و منابع آن
تأویل شریعت در نگاهِ ابنِ عربی از نگرشِ فلسفیِ فراگیرِ او جدا نیست، یعنی از برداشت و پنداشت هایی که درباره یِ جهان، انسان و شناخت دارد. از این...
شنبه، 9 فروردين 1393
نسبت دین و شریعت و حقیقت از نظر محیی الدین عربی
پیش از آن که به بررسی دیدگاه ابنِ عربی درباره یِ تأویلِ شریعت بپردازیم، باید یادآوری کنیم که او تجربه یِ روحی و عرفانی را از ایمانِ به شرایع...
شنبه، 9 فروردين 1393
انسان آخرین کلمه خدا
داستانِ دلالت هایِ زبانی و لغوی در اندیشه یِ ابنِ عربی، به درستی آشکار نمی گردد جز با نشان دادن و باز نمودنِ جایگاه هستی شناختی و معرفت شناختیِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
نسبت قرآن و جهان در اندیشه محیی الدین عربی
دیدگاهِ ابنِ عربی درباره یِ قرآن، همگون و هم سمت و سوست با دیدگاه هایِ هستی شناختی و معرفت شناختیِ او. قرآن از دیدگاهِ او هستی است که در زبان...
شنبه، 9 فروردين 1393