وحدت وجود و فردیّت
ریشه‌های اندیشه‌ی وحدت وجود را که به انکار خویشتن، فدا کردن خویشتن و خداگونگی خویشتن می‌انجامد، شاید بتوان تا تفکر هندی دنبال کرد. در واقع، اندیشه...
چهارشنبه، 1 آذر 1396
سخني کوتاه درباره‌ي شروح فارسي فصوص الحکم
ابوبکر محمد بن علي، معروف به ابن عربي و ملقّب به محيي‌الدين (زنده کننده‌ي دين) و شيخِ اکبر (استاد بزرگ) و ابن افلاطون (فرزند افلاطون)، از چهره‌هاي...
شنبه، 28 مرداد 1396
مفاهيم کليدي عرفان ابن عربي
ابن عربي جهان را قديم نمي‌داند، بلکه اعيان ثابته را قديم مي‌داند که حد واسط آگاهي و علم خداوندي و عالم غيب و جهان ظاهر و کائنات و ممکنات‌اند....
شنبه، 28 مرداد 1396
ابن عربي
محمد حاتمي طائي (560-638ق) فرزند علي، مکني به ابوبکر يا ابوعبدالله، مشهور به محيي الدين و ملقب به شيخ اکبر، از اکابر صوفيه. در مرسيه‌ي اندلس...
چهارشنبه، 11 مرداد 1396
آموزه‌های ابن عربی
ابن عربی که وارث آثار و ناقد افکار اسلاف خود و از افاضل عارفان و صوفیان جهان اسلام و از اعجوبه‌های تبار انسانی و در رشته‌ها و شاخه‌های علوم و...
چهارشنبه، 22 دی 1395
انسان کامل در عرفان ابن عربی
در این مقاله‌ی کوتاه درباره‌ی مفاهیم و حقیقت انسان کامل و مصادیق و افراد آن در عرفان نظری محی الدین ابن عربی مُرسیایی (560-638 هـ) و صدرالدین...
چهارشنبه، 22 دی 1395
ملاصدرا شارح متفلسف ابن عربی
محی الدین حاتمی اروپایی تازی تبار و تازی زبان معروف به ابن عربی، از احفاد مرد سخاوتمند معروف عرب حاتم طایی و از خانواده‌های سرشناسی مُرسیه (Murcia)...
چهارشنبه، 22 دی 1395
ابن عربی وحدت دین و اختلاف شرایع
در این مقام مطالب ذیل مورد بحث قرار می‌گیرد: مفهوم لغوی و اصطلاحی دین، مقصود از وحدت ادیان، مفهوم لغوی و اصطلاحی شریعت، تقیّد ابن عربی به شریعت،...
چهارشنبه، 22 دی 1395
مقام زن در عرفان ابن عربی
زن و مرد در اصل انسانیّت با هم برابرند که انسانیّت حقیقی، جامع و مشترک میان مرد و زن است و ذکورت و اُنوثت امری عارضی است. بنابراین هر کمالی که...
چهارشنبه، 22 دی 1395
معرفی کتاب ترجمان الأشواق ابن عربی
ظاهر اشعار ترجمان الأشواق با مفاهیم متداول در زندگی متعارف انسان‌ها پیوند دارد، امّا ابن عربی در شرح آن، اشعار را با معانی عرفانی ربط داده است؛...
سه‌شنبه، 21 دی 1395
مکتب ابن عربی
اصطلاح «مکتب ابن عربی» که ساخته‌ی فضلای غربی است، اشاره به این واقعیّت دارد که بسیاری از اندیشمندان مسلمان- که بیشترشان خود را صوفی می‌شمردند-...
سه‌شنبه، 21 دی 1395
فتح الفتوح ابن عربی
ابوعبدالله محمد بن العربی الطایی الحاتمی، که معمولاً از او به محی الدین عربی یاد می‌کنند، در هفدهم رمضان سال 560 مطابق با بیست و هشتم جولای سال...
سه‌شنبه، 21 دی 1395
ابن عربی و نظریه‌ی تقلید از خدا
علم، در اندیشه‌ی ابن عربی شناخت ذات اشیاء است. به عقیده‌ی او تنها خداوند است که می‌تواند اشیاء را بالذات و بدون وجود امری زائد بشناسد و لذا جز...
شنبه، 26 دی 1394
حقیقت شریعت (فروع دین) از نگاهِ محیی الدین عربی (2)
از همان نخستین روزهایِ نزولِ قرآن، مسئله یِ فقر یکی از مهم ترین مسئله هایی بود که همواره در آیه ها و سوره هایِ قرآن تکرار می شد، تا آن جا که...
شنبه، 9 فروردين 1393
حقیقت شریعت (فروع دین) از نگاه محیی الدین عربی (1)
گفت و گو درباره یِ شریعت، در کتابِ فتوحات، چنان گسترده است که کم و بیش یک هشتمِ این کتاب را فرا گرفته است؛ یعنی بیش از 450 صفحه از 800صفحه یِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
علل اختلاف شرایع از منظر ابن عربی
شریعتِ نمودارِ ترازویی است که نظامِ هستی با آن تراز می شود. بی این ترازو بیمِ آن می رود که نظامِ هستی به کژِی و ناهنجاری افتد. اسم هایِ الهی...
شنبه، 9 فروردين 1393
ابنِ عربی و شریعت، اصول و منابع آن
تأویل شریعت در نگاهِ ابنِ عربی از نگرشِ فلسفیِ فراگیرِ او جدا نیست، یعنی از برداشت و پنداشت هایی که درباره یِ جهان، انسان و شناخت دارد. از این...
شنبه، 9 فروردين 1393
نسبت دین و شریعت و حقیقت از نظر محیی الدین عربی
پیش از آن که به بررسی دیدگاه ابنِ عربی درباره یِ تأویلِ شریعت بپردازیم، باید یادآوری کنیم که او تجربه یِ روحی و عرفانی را از ایمانِ به شرایع...
شنبه، 9 فروردين 1393
انسان آخرین کلمه خدا
داستانِ دلالت هایِ زبانی و لغوی در اندیشه یِ ابنِ عربی، به درستی آشکار نمی گردد جز با نشان دادن و باز نمودنِ جایگاه هستی شناختی و معرفت شناختیِ...
شنبه، 9 فروردين 1393
نسبت قرآن و جهان در اندیشه محیی الدین عربی
دیدگاهِ ابنِ عربی درباره یِ قرآن، همگون و هم سمت و سوست با دیدگاه هایِ هستی شناختی و معرفت شناختیِ او. قرآن از دیدگاهِ او هستی است که در زبان...
شنبه، 9 فروردين 1393