تأثير ابن عربي در مثنوي
به نظر مي رسد که نيکلسن در شرحِ مثنوي توجّه زيادي به شروح ترکي همچون شرح اسمعيل اَنقروي و صاري عبدالله داشته است که متن مثنوي را از منظر مکتب...
پنجشنبه، 13 آذر 1393
مولوي و وحدت وجود
هفت تلقّي گوناگون از اصطلاح وحدت وجود در دست داريم؛ بدون اينکه ادّعاي استقضاي تام داشته باشيم. در ابتدا اصطلاح وحدت وجود دلالت دارد بر مکتبي...
پنجشنبه، 13 آذر 1393
وحدت وجود در عرفان
تعداد کمي از اصطلاحات صوفيه به اندازه ي وحدت وجود شهرت دارد. هر چند اين اصطلاح با مکتب ابن عربي پيوندهاي تاريخي دارد، گاه براي اشاره به ديدگاه...
پنجشنبه، 13 آذر 1393
درد دل علامه حسن‌زاده آملی با یک پزشک
علامه حسن‌زاده آملی در نامه‌ای در سال ۱۳۴۹ می‌نویسد: چند فرقه شب و روز کارشان سر تا پا عبرت است ولی خودشان اغلب بی‌خبر! یکی از آن‌ها این دعاگو...
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
گزیده هایی از متون عرفانی در ایران
علی بن عثمان هجویری : از عوام گروهی دیدم کی علم را بر عمل فض نهادند، و گروهی عمل را بر علم، و این هر دو باطل است ؛ از آنک عمل بی علم، عمل نباشد....
دوشنبه، 16 ارديبهشت 1392
حقیقت محمدیه و عیسی مسیح
کتاب حاضر از الگویی در عرصه مطالعات تطبیقی تبعیت می کند که می توان آن را «مطالعه تطبیقی به شیوه الگوسازی نظری» نام نهاد. در این شیوه نه، همانند...
شنبه، 14 ارديبهشت 1392
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (3)
يکي از عللي که باعث شد عارفان سخنشان را در پرده ي راز و به طرزي پوشيده و مبهم بيان کنند، رازپوشي از اغيار بوده است. زيرا تنگ نظران ظاهربين که...
يکشنبه، 21 آذر 1389
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (2)
تعداد رمزواره ها در آثار صوفيانه اگر بي نهايت نباشد، آنقدر زياد است که به راحتي نمي توان حد و حصر آن را مشخص گردانيد و به اعتقاد نگارنده، تنها...
يکشنبه، 21 آذر 1389
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (1)
در متون عرفاني قرن ششم، واژگان و تعبيرات فراواني مشاهده مي شود که دور از معني ظاهري خود، به گونه اي معنايي رمزي دارند. گشودن رمزهاي هر انديشه...
يکشنبه، 21 آذر 1389