انتظار فرج‏ و فلسفه مهدویت
انتظار فرج و امید و دل بستن به آینده دو گونه است: انتظارى که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، و تحرک‏ بخش است و به گونه ‏اى مى‏ تواند نوعى...
دوشنبه، 26 فروردين 1398
آينده گرايي در فرهنگ هاي عامي و جنبش هاي بومي
در فرهنگ هاي مختلف و متون مربوط به آنان مي توان رد پاي آينده گرايي را مشاهده کرد. بر اساس همين نگاه، نمونه هاي زيادي يافت مي شود که نشان از نگرش...
شنبه، 2 اسفند 1393
آينده گرايي در آيين بودا
آيين بودا حدود 2500 سال پيش، بر اساس تعاليم شاهزاده اي از هند شمالي ( نپال امروزي ) به نام « سيدارته گئوتَمه » شکل گرفت. او در جست و جوي حقيقت...
شنبه، 2 اسفند 1393
آينده گرايي در آيين زرتشت
در گاهان که سرودهاي زردشت است و در آن ها اصول عقايد وي را مي توان يافت، اشاره ي چنداني به پايان جهان نشده است؛ اما در برخي از بندهاي آن سخن از...
چهارشنبه، 29 بهمن 1393
آينده گرايي در مسيحيت
نظرياتي که درباره آخرالزمان و آينده در بخش هاي مختلف عهد جديد آمده، يکسان و يکنواخت نيست و به دشواري مي توان تصويري روشن و هماهنگ از آن ها در...
چهارشنبه، 29 بهمن 1393
آينده گرايي در يهوديت
ايده ي آخرالزمان به معناي پايان دوران جهان و پيوستن آن به قيامت، در بين قوم يهود از سده هاي دوم و سوم پيش از ميلاد مسيح عليه السلام پديدار شده...
دوشنبه، 20 بهمن 1393
آينده گرايي در اسلام
کتاب آسماني دين اسلام، گفتار صريحي درباره آخرالزمان ندارد و اين اصطلاحي است که در گفتار پيامبر و امامان عليهم السلام آمده است و انديشمندان مسلمان...
دوشنبه، 20 بهمن 1393
آينده گرايي در اديان
توجه به آخرالزمان و مسئله ي پايان دنيا در همه ي اديان و آيين هاي بزرگ به چشم مي خورد. البته در ميان آن ها، اديان ابراهيمي بيش ترين اهتمام و پرداخت...
شنبه، 18 بهمن 1393
بررسي تطبيقي مسئله « صلح و امنيت » در انديشه مهدويت و فلسفه افلاطون
افلاطون نخستين فيلسوف دنياي باستان به شمار مي رود كه با منشي خاص و روشي مشخص، مباحث فلسفي را در اين عرصه ارائه نموده و بر ايجاد و حفظ امنيت و...
چهارشنبه، 17 دی 1393
امنيت، مهدويت و هزاره گرايي
تعاليم ديني به مثابه يکي از ديرپاترين مقوله هاي زندگي بشر، هم چنان در دنياي مدرن نقش آفرين است. 1- آيا اين تعاليم، اسوه قدسي انساني اند که بي...
چهارشنبه، 12 آذر 1393
پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايي مهدوي
اين پرسش هميشه مطرح بوده و هست که آينده بشر و فرجام او به کجا مي رود؟ اديان و فلسفه هاي مختلف به اين پرسش، پاسخ هاي گوناگوني داده اند که در اين...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
نگرش های مختلف نسبت به مسئله آینده
چون نگرش انسانها نسبت به آینده متفاوت و گوناگون است، تحلیل ها و ارزیابی ها و موضع گیری صاحب نظران نیز خط مشی واحدی ندارد و نسبت به آینده ی فرد...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
نقد تفکر انسان تنها
صاحب نظرانی که انسان و جهان و آینده را بدون خدا، و جدای از جهان غیب و تعالیم آسمانی، ارزیابی و تحلیل می نمایند، و با فرض (انسان تنها) به بررسی...
شنبه، 16 آذر 1392
منکران و طرفداران مسئله آینده بشریت
انسان به امید زنده است، و از نظر قرآن کریم، و نهج البلاغه و علوم روانشناسی، انسان موجودی است آینده نگر، که چشم به افق های بیکرانه ی فردا و فرداهای...
سه‌شنبه، 12 آذر 1392
تئوری های آینده
همه تلاش می کنند تا پرده های اِبهام نسبت به آینده را بالا زده و آنرا بگونه ای روشن بنگرند و اظهارنظرهای فراوان و متفاوتی از صاحب نظران مطرح شده،...
جمعه، 8 آذر 1392
آینده انسان و جهان در روایات اسلامی
آینده انسان و جهان، و آینده اسلام در روایات اسلامی بصورت مشروح تبیین گشته و مورد شناسائی قرار گرفته است که به برخی از جوانب آن اشاره می شود
چهارشنبه، 29 آبان 1392
آینده از آنِ کیست؟
بسیاری آینده روشن را قبول دارند. اما در میان طرفداران توجّه به آینده، و ضرورت آینده سازی، تفاوت های گوناگونی بچشم می خورد و در برابر این سؤال...
سه‌شنبه، 28 آبان 1392
اسلام، از غربت تا رجعت
روایات مربوط به آینده اسلام، حوادث گوناگونی از تحولّات تلخ و شیرین را می شناسانند، و این واقعیّت تاریخی را مطرح می کنند که مراحل گوناگون در اسلام...
پنجشنبه، 16 آبان 1392
هزاره گرایی در فلسفه ی تاریخ مسیحیت
هزاره گرایی (Millennialism) (1) میراث قدیم ادیان است که با آغاز هزاره ی جدید در جوامع مسیحی رواج یافت. این آرمان در یهودیت بسیار اوج گرفت و در...
پنجشنبه، 11 مهر 1392
مبانی هزاره گرایی در مسیحیت
یکی از مفاهیم و آموزه های مرتبط با فرجام شناسی و موعودباوری مسیحی، مفهوم «هزاره»است که ریشه در کتاب مقدس دارد. این آموزه، گرچه در ادیان دیگری...
چهارشنبه، 12 تير 1392