بحران جهانی: زمان آزمون فرا رسیده است
چند سالی است که درباره ملال از مادیات و رو آوردن به معنویات در جهان غرب، مطالب و حرف‌های بیشتری شنیده می‌شود. یکی از شایع‌ترین مفاهیمی که به...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
قرآن و پايان تاريخ
بشر به مقتضاى حُب ذات و طبيعت جست‏وجوگر خود همواره به سرانجام دنيا مى‏انديشد و اكنون كه فقر و فساد، ظلم و ستم، تبعيض و ناجوانمردى، استعمار و...
يکشنبه، 14 فروردين 1390
سرانجام نظام سياسي جهان (3)
نظام اسلامي که پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران شکل گرفت، به صورت بهترين الگو و مهم ترين خواسته سياسي مبارزان مسلمان در جهان درآمد . بي شک،...
يکشنبه، 10 بهمن 1389
سرانجام نظام سياسي جهان (2)
درليبرال -دموکراسي، مجريان حکومتي تنها با رأي مردم و بدون توجه به اوامر ديني برگزيده مي شوند. به بيان ديگر، در اين راه، کافي است که به هر صورتي،...
يکشنبه، 10 بهمن 1389
سرانجام نظام سياسي جهان (1)
بيشترانديشه ها، مذهب ها و نحله هاي فکري درپي ايجاد نظمي نوين و نظامي مطلوب براي آينده جهان اند. در سه دهه اخير، سه نظريه جهان گرايانه «پايان...
يکشنبه، 10 بهمن 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (4)
همان طور كه گفته شد، فوكوياما همانند هگل معتقد است ميل به شناخته شدن و اين نوع تفسير از تاريخ، موتور محرك تاريخ است و اين ميل با عظمت در انسان،...
دوشنبه، 13 دی 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (3)
براساس تعاليم اسلامي، انسان از دو امر تكويني و سرشتي و غير اكتسابي غريزه و فطرت برخوردار است. غريزه مربوط به امور تكويني و سرشتي بعد حيواني انسان...
دوشنبه، 13 دی 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (2)
در ديدگاه شيعه اثني عشري منظور از تكامل،گام برداشتن در مسير كمال است. (13) نظريه تكامل در نزد شيعه اثني عشري ريشه در قرآن كريم دارد. در اين نظريه...
دوشنبه، 13 دی 1389
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما (1)
نظريه مهدويت در نزد شيعه اثني عشري داراي عناصر اصلي اعتقاد به وجود يك جريان كلي در نظام طبيعت و جهان (تاريخ عام بشري و قانونمندي تاريخ)، سير...
دوشنبه، 13 دی 1389
بازنگري دستگاه نظري آينده‌پژوهي در جهان بيني اسلامي (3)
بازنگري دستگاه نظري آينده‌پژوهي در جهان بيني اسلامي (3)
چهارشنبه، 2 تير 1389
بازنگري دستگاه نظري آينده‌پژوهي در جهان بيني اسلامي (2)
در مجموع، اگر گونه‌هاي آينده پردازي، به سه طيف: 1. آينده پردازي آرمانشهري [22] 2. ترسيم خط سير تمدن آينده (فلسفة تاريخ) 3. تحليل آينده برپايه...
سه‌شنبه، 1 تير 1389
بازنگري دستگاه نظري آينده‌پژوهي در جهان بيني اسلامي (1)
آينده پژوهي دانشي است که در جهان کنوني رو به گسترش است. به نظر مي‌رسد رويكرد عرفي كنوني نگاه به آينده، نمي‌تواند از آيندة امن و پايدار، رمزگشايي...
دوشنبه، 31 خرداد 1389
آينده پژوهي مهدوي(6)
در روايات مربوط به ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف تأکيد ويژه‌اي بر «تهّيا» شده است. «تهيا» به معناي آمادگي، مهيا شدن، فراهم كردن و…...
پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1389
آينده پژوهي مهدوي(5)
«توقّع»، انتظار حصول چيزي را داشتن و منتظر وقوع امري بودن است. «وقوع» و «وقعه»، به معاني ثبوت، ظهور، آمدن و پابرجا شدن آمده است.[39] «متوقّع»...
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1389
آينده پژوهي مهدوي(4)
«آينده»، پايدارترين آموزه‌اي است كه مورد توجّه اديان الهي ـ به خصوص اسلام ـ است. پاره‌اي از تعاليم و آموزه‌هاي آن در رابطه با آينده و متوجّه...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
آينده پژوهي مهدوي (3)
مهدويت‌پژوهي، كاوش علمي و نظام‌مند در يكي از آموزه‌هاي حياتي و بنيادين اسلام و دستيابي به نگرش جامع و كامل آن درباره هستي و فرجام حيات بشري و...
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1389
آينده پژوهي مهدوي(2)
آينده‌پژوهي، پيش‌بيني آينده و اساساً قدم نهادن در فراسوي زمان‌ و موقعيت‌ها، همواره از اميال و آرزوهاي ديرينه بشر بوده است. قدرت نامحدود ذهن و...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
آينده پژوهي مهدوي(1)
«آينده‌پژوهي» شناخت آينده در موضوعات و پديده‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و فن‌آوري است که امکان انتخاب، برنامه‌ريزي و مواجهه آگاهانه...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
فرجام نيکوي زمان
حکومت جهاني مهدوي و فرجام شناسي، از جمله مسائل مهمي است که همواره مورد مداقه اديان مختلف - و البته با رويکردها و تفاسير مختص به خود - قرار گرفته...
شنبه، 2 خرداد 1388
آينده‌نگري و فرجام تاريخ بشر(2)
اهميت آينده و فرجام تاريخ، سبب شده است انسان‌‌ها به آن حساس بوده و سعي و تلاش كنند از كيفيت آن آگاه شوند. مهم بودن آن نيز به اين سبب است كه با...
سه‌شنبه، 4 فروردين 1388