اعتبار تفسير روايي
تفسير روايي، تفسير قرآن با توجه به روايات نبوي يا ائمه معصومين عليهم السلام است، اگر از نوع روايت معتبر و صحيح باشد، ترديدي در اعتبار آن نيست...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
پيشتازي شيعه در تفسير روايي
شيعيان، كه پيروان اهل بيت عليهم السلام هستند و دوازده امام معصوم عليهم السلام را پيشوا و ائمه خود مي دانند، در تفسير آيات، همان روش اهل بيت عليهم...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير روايي در شيعه
مقصود از تفسير روايي، تفسير قرآن به استناد روايات است كه از آن به « روش تفسير روايي » ياد مي شود، خواه آن روايت از پيامبر صلي الله عليه و آله...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
آشنايي با روش تفسير قرآن به قرآن
مقصود از روش تفسير قرآن به قرآن آن است كه هر آيه اي به كمك و استناد آيات ديگر اعم از آيات آن سوره و يا آيات ديگر سور، تفسير شود، زيرا برخي آيات...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
تأثير مباني كلامي در روش تفسيري (2)
«قلمرو» يكي از مؤلفه هاي نظريه تفسيري است. هر مفسري تلاش تفسيري خود را در همان چارچوب از قبل تعيين شده، انجام مي دهد؛ همچنين در مؤلفه قلمرو تأكيد...
شنبه، 15 آذر 1393
تأثير مباني كلامي اماميه در منابع تفسيري
مقصود از منابع تفسير، گزاره هايي هستند كه داده هايي قطعي، معتبر و متناسب با مفاد آيات را در اختيار مفسر قرار مي دهند و معاني واژگان قرآني و مفهوم...
شنبه، 15 آذر 1393
تأثير مباني كلامي در روش تفسيري (1)
روش تفسيري از اركان عمده در هر نظريه تفسيري به شمار مي آيد، و خطاي در انتخاب روش درست تفسير، در اعتبار نتايج تفسير تأثيرگذار است. دغدغه ي شناخت...
شنبه، 15 آذر 1393
پيشگامان تفسير روايي در ميان صحابه
گروهي از صحابه در زمان حيات پيامبر و هم زمان با نزول آيات قرآن، تفسير آيات را به شكل كامل فراگرفته و به تبيين آنها براي ديگران مي پرداختند. پس...
پنجشنبه، 13 آذر 1393
عقل مداري در تفسير قرآن كريم
واژه عقل، در زبان عرب به معناي نگه داشتن، بازداشتن و حبس كردن است، مانند بستن شتر با عقال. همان گونه كه عقالْ شتر را از حركت بيجا بازمي دارد،...
چهارشنبه، 12 آذر 1393
بحثي درباره ي مباني عام كلامي اماميه در تفسير قرآن
تفسير متون وحياني، موضوعي مهم در هندسه ي فهم دين و از جمله دغدغه هاي اصلي دين پژوهان از گذشته تاكنون است. چند و چون تفسير در اديان متن محور،...
سه‌شنبه، 11 آذر 1393
نظريه تفسير اجتهادي اماميه (1)
مقصود از نظريه ي تفسيري اماميه، مؤلفه هاي بنيادي دانش تفسير در مذهب اماميه است. توجه به اين مؤلفه ها، نقش اساسي در تصور مفهوم تفسير، نزد مفسران...
سه‌شنبه، 11 آذر 1393
نظريه تفسير اجتهادي اماميه (2)
تفسير التبيان الجامع لعلوم القرآن شيخ طوسي ( 385- 460ق) نخستين تفسير جامع اماميه است. تا پيش از شيخ طوسي، به جهت غلبه ي رويكرد مأثور در تفسير...
سه‌شنبه، 11 آذر 1393
نگاهي به تفسيرهاي موضوعي معاصر
توجه و گرايش به تفسير موضوعي، در دوره ي معاصر و روش هاي گوناگوني که افراد و گروه ها و مؤسسات مختلف در زمينه تحقيق و تنظيم آن پيش گرفته اند، موجب...
پنجشنبه، 6 آذر 1393
پژوهشي در تفسير علمي قرآن کريم
بيش از چهارده قرن از تاريخ نزول قرآن کريم مي گذرد و تفسير اين کتاب مبين، سابقه اي بس طولاني از زمان نزول نخستين آيه تا به امروز دارد.
پنجشنبه، 6 آذر 1393
مکتب عقل در تفسير
در قرن چهاردهم هجري، مفسراني ظهور کردند که در تفسير قرآن، پيرو مکتب عقل بودند و آيات قرآني را به شيوه ي خاصي تبيين نمودند. در ميان معجزات پيامبر...
دوشنبه، 3 آذر 1393
تفسير رَمزي کعب الاحبار
کعب الأحبار که افکارش از طرف دستگاه حکومتي ترويج مي شد، در تفسير « بسم الله » مي گويد: « الباء بهاؤه و السّين سناؤه فلا شيء أعلي منه و الميم...
يکشنبه، 2 آذر 1393
تحليل مباني و شيوه هاي تفسير شيعه
مقاله ي « تشيع و قرآن » ( Sheims and the Quran ) يکي از مقالات دايرة المعارف قرآن لايدن است و دربردارنده ي مباحثي مانند اصول و شيوه هاي تفسير...
شنبه، 26 مهر 1393
روش شناسي تفسير ادبي- تاريخي قرآن در دوره معاصر
در سده اخير، برخي از دانشمندان نوانديش مسلمان نظير امين الخولي و همسرش بنت الشاطي، محمداحمد خلف الله، محمد آرکون، نصر حامد ابوزيد با به کارگيري...
شنبه، 26 مهر 1393
چگونگي يافتن نظاير آيات در روش تفسير قرآن به قرآن (2)
گاه دو يا چند آيه از جهت مفهوم نظير يکديگر هستند در حالي که الفاظ مشترکي ميان آنها مشاهده نمي شود. مفسر در اين مورد آنچنان بايد اشراف و حضور...
پنجشنبه، 17 مهر 1393
چگونگي يافتن نظاير آيات در روش تفسير قرآن به قرآن (1)
قرآن کريم محکم ترين و معتبرترين سند ماندگار اسلام است. روش تفسير قرآن به قرآن يکي از ديرينه ترين روش هاي تفسير قرآن است. در اين روش آيات قرآن...
پنجشنبه، 17 مهر 1393