تأویل
تأویل، از کلمات کلیدی قرآن و همچنین از اصطلاحات علوم قرآنی که در حوزه‌ی علم حدیث و حکمت و عرفان و علوم بلاغی و ادبی هم کاربرد دارد. تأویل لغتاً...
پنجشنبه، 26 اسفند 1395
مراتب ظاهر و باطن در قرآن
از عجایب انحصاری قرآن است که از آیات آن، معانی گسترده‌ای برمی‌آید؛ چنان که امام صادق (علیه‌السلام) فرموده‌اند: «و کتاب الله یحتمل کل شیء»
يکشنبه، 1 اسفند 1395
ظاهر و باطن احکام قرآن و معنای صحیح آنها
در آیات الاحکام با آنکه ظاهر آیات حجت است و بر اساس آنچه گذشت، تنزیل و تأویل هماهنگ هستند؛ ولی عده‌ای دست به تأویلات تکلیف‌گریزانه زده‌اند. کسانی...
يکشنبه، 1 اسفند 1395
محاسبه‌ی ابجدی حروف مقطعه
در برخی از احادیث، حروف مقطعه به حساب ابجد محاسبه شده‌اند و دلالت ریاضی و عددی این حروف، مورد نظر قرار گرفته است.
يکشنبه، 1 اسفند 1395
مروری بر معانی متنوع حروف مقطعه در قرآن
در بسیاری از احادیث، حروف مقطعه، قطعه‌ای از نام‌های خدا و در واقع رمزی برای یکی از آن نام‌ها دانسته شده‌اند. گاهی یک حرف در احادیث گوناگون، معانی...
يکشنبه، 1 اسفند 1395
حروف مقطعه
در ابتدای 29 سوره از سوره‌های قرآن، یك یا چند حرف از حروف الفبا وجود دارد كه مجموعاً 78 حرف است كه با حذف مكررات، 14 حرف می‌شود. یعنی نصف حروف...
دوشنبه، 21 تير 1395
تأویل به مثابه تطبیق قرآن با عالم و آدم در تفسیر سیدحیدر آملی
علامه سیدحیدر آملی، از علمای شیعی و ایرانی سده هشتم است. تفسیرالمحیط الاعظم از آثار اوست. در تفسیر او سخنان ائمه معصومین (ع) در جای جای کتاب...
پنجشنبه، 7 آبان 1394
بیان باطن و تأویل و حقایق پنهان در آیات
قرآن مجید کتابی تک لایه نیست که فقط از مفاد و مدلول ظاهری برخوردار باشد و آن را به مدد آگاهی از اصول مقبول گفتمان عرفی بتوان به دست آورد، بلکه...
شنبه، 14 شهريور 1394
استاد معرفت و تأویل قرآن
تأویل یكی از مباحث مهمّ زبان شناختی در حوزه ی متون دینی است. قرآن مجید بارها واژه ی تأویل را هم در مورد خود قرآن و هم در موارد دیگر به كار برده...
چهارشنبه، 27 خرداد 1394
بررسي نظريه ي بطون از نگاه آيت الله معرفت
آيا مفاهيم و معارف آسماني قرآن كريم فقط در آنچه ظاهر آيات آن را بيان مي كنند خلاصه مي شود؟ يا آنكه علاوه بر ظواهر آيات، معارف ديگري را نيز مي...
شنبه، 15 فروردين 1394
ساختار چند معنايي قرآن (بطن)
در شمار مهم ترين مباني تفسير قرآن، اعتقاد به ساختار چند معنايي براي تمامي آيات قرآن است. بر اين اساس، براي هر آيه، پس از گذر از معناي ظاهري،...
چهارشنبه، 8 بهمن 1393
تحليلي در ماهيت تأويل اصولي و عوامل مؤثر در آن
آنچه از تعريف تأويل در نظر اصوليون برآمد، اين بود که: تأويل، عبارت است از حمل لفظ بر معنايي که يا در آن ظهور ندارد و يا برخلاف آن ظهور دارد؛...
چهارشنبه، 17 دی 1393
اقسام تأويل
تأويلي صحيح برشمرده مي شود که با دليل معتبر همراه باشد. اين نوع تأويل، خود بر دو قسم است: تأويل قريب و تأويل بعيد.
چهارشنبه، 17 دی 1393
معناي تأويل و تفسير در اصول فقه
در کتب اصول فقه، ميان تعريف « تأويل » و تعريف « لفظ مؤوَّل » اختلاف به چشم مي خورد؛ تعريفي که در ذيل « تأويل » آمده با تعريفي که در ذيل « لفظ...
چهارشنبه، 17 دی 1393
الفاظ تأويل پذير و الفاظ تأويل ناپذير
الفاظي که در قرآن استعمال شده، از دو حال خارج نيست: يا مراد از آن ها واضح است و يا مراد از آن ها واضح نيست. دسته ي اول: نص، ظاهر، مفسَّر و محکم...
چهارشنبه، 17 دی 1393
اقسام لفظ از نظر ظهور و خفا
از آن جا که محور بحث تأویل در اصول فقه، میزان ظهور یا عدم ظهور لفظ در معناست، در آغاز به طور اجمال، اقسام لفظ از نظر دلالت بر معنا را بیان می...
چهارشنبه، 17 دی 1393
تحليل و نقد تفکر و تأويلات باطنيه
دلايل و شواهد، حاکي از رابطه ي بين خطابيه و اسماعيليه است، به طوري که برخي از مِلَل و نِحَل نويسان، گروه اسماعيليه را همان خَطابيه (پيروان ابوالخطاب)...
چهارشنبه، 17 دی 1393
نمونه هايي از تأويلات باطنيه
باطنيه در تأويل آيات قرآن سعي مي کنند به هر نحو ممکن، الفاظ قرآن را بر معتقدات خود حمل کنند. به طور کلي مي توان گفت که آنان از دو شيوه در تأويل...
چهارشنبه، 17 دی 1393
نظريات باطنيه درباره ي تأويل و باطن قرآن
از نظر باطنيه، قرآن و بلکه تمام شريعت، رموز و امثالي هستند که مراد و مقصود اصلي، حقايقي است که در وراي آن هاست.
چهارشنبه، 17 دی 1393
تطبيق باطل آيات قرآن
در تفاسير روايي، احاديثي آمده است که گذشته از ضعف سند اغلب آن ها، متن آن ها نيز با اصول و قواعد عقلي و نقلي و عرفي مخالف است. ما اين گونه روايات...
سه‌شنبه، 16 دی 1393