روان شناسی دین
یکی از رویکردهای دین شناسی، رویکرد روان شناسی است. این رویکرد یک دانش بین رشته ای است. در اینجا به معرفی این رویکرد می پردازیم.
دوشنبه، 2 ارديبهشت 1398
حقیقت اعراف در لغت و اصطلاح فریقین
اعراف در لغت: در چهار معنا «مکان مرتفع» «معروف و نیک» «رئیس قوم» و «پی در پی و پشت سرهم» می باشد. و در اصطلاح مفسران شیعه و اندک مفسران اهلسنت...
سه‌شنبه، 6 فروردين 1398
انتقادات از دانش الهیات
در مورد الهیات، غیر از خدشه ای که در مورد علم بودن آن و روش‌های تحقیق و نیز هنجاری بودن و عدم عینیت آن مطرح شده است، چند گونه نقد دیگر نیز صورت...
پنجشنبه، 5 مهر 1397
شناخت دانش الهیات
از زمان به وجود آمدن دین، مردان و زنانی نیز برای شناخت آن به پاخاسته اند و سعی کرده اند که این دین را به عنوان برنامه ی زندگی انسانها به صورت...
پنجشنبه، 5 مهر 1397
آسیب‌شناسی نظریه تهذیبی – تأسیسی
برخی پژوهشگران، ایرادها و کاستی‌هایی متوجه نظریه علم دینی از دیدگاه العطاس دانسته‌اند. مهم‌ترین آسیب در این نظریه، نادیده گرفتن وحدت و یکپارچگی...
پنجشنبه، 7 تير 1397
رنگین­ کمان بی­رنگ
یکی از مشکلات دنیای امروز که به نوعی هم سیاست‌مداران و هم بزرگان دینی و هم ذهن مردم جامعه را به خود مشغول کرده است موضوعی به نام هم‌جنس گرایی...
دوشنبه، 4 تير 1397
مستضعف نه مؤمن است و نه کافر
ایمان و کفر هر دو فرع بر شناخت حقیقت هستند. اگر کسی به آنچه شناخته است، تسلیم گردد، اهل ایمان، و اگر تسلیم نشود، کافر است. اما کسی که اصلاً حقیقت...
چهارشنبه، 16 خرداد 1397
حقیقت کفر
پس از شناخت حقیقت اسلام و ایمان، باید درباره‌ی حقیقت کفر هم شناخت صحیحی داشته باشیم. در قرآن کریم می‌خوانیم:
سه‌شنبه، 15 خرداد 1397
اسلام ظاهری و اسلام واقعی
گاهی اسلام به همان اظهار زبانی اطلاق می‌شود که لازمه‌ی آن، پذیرش و تسلیم قلبی نیست. حال باید دانست که گاهی نیز به عنوان «دین» از اسلام یاد می‌شود....
سه‌شنبه، 15 خرداد 1397
معرفت و ایمان
با توجه به معرفتی که صُنع انسان و فعل اختیاری اوست - که همانا پذیرش و تسلیم نسبت به معرفة الله می‌باشد - می‌توانیم «ایمان» را در فرهنگ دینی مساوی...
سه‌شنبه، 15 خرداد 1397
حال در کلام، فلسفه و عرفان اسلامی
در کلام، به نظر متکلمان، حال چیزی میان وجود و عدم است و به مفهوم صفتی است که ذاتاً نه موجود و نه معدوم است ولی قائم به موجود می‌باشد، مثل عالمیّت...
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1397
نقش سازمان اخلاقی در توسعه منابع انسانی
گرایش همه انسانها به سمت خوبی، خیر و نیکی است و همه مایلند نقشی مؤثر در سیستم داشته و دارای وجهه‌ای خاص بین مردم باشند. رویکرد به جامعه اخلاقی،...
سه‌شنبه، 8 اسفند 1396
ملاحظات اخلاقی در پژوهشهای ژنتیک
همه‌ی افراد بشر با یکدیگر تفاوتهای اساسی دارند و هیچ دو فردی (به استثنای دوقلوهای همسان) از نظر ژنتیکی یکسان نیستند. هرچند می‌دانیم که این تفاوت...
سه‌شنبه، 8 اسفند 1396
سنجش اخلاقی مبالغه در ارتباط کلامی
یکی از مباحث مهم در اخلاق کاربردی، اخلاق زبان و گفتار است. در اخلاق‌پژوهی سنتی نیز کسانی چون غزالی در احیاء العلوم، فیض کاشانی در المحجة البیضاء...
دوشنبه، 7 اسفند 1396
در معنایِ تاریخیِ کتابت
مفهوم «کتابت» و «کتاب»- که ماهیت اساسی تاریخ قرآن و تاریخ حدیث را تشکیل می‌دهد- در فضای مطالعات علوم قرآن و حدیث غالباً مبتنی بر کارکردهای تاریخی‌اشان...
شنبه، 29 مهر 1396
تحلیل مبانی گفت‌وگوی ادیان در تعاملاتِ میان‌فرهنگی
دنیای جهانی شده‌ی فعلی اقتضائات جدیدی را در تعاملات میان‌فرهنگی پدید آورده است که برداشت‌های سنتی از بسیاری روابط را دگرگون می‌سازد. انواع ارتباطات...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
تقابل ارزشها در جهان کنونی و نقش اسلام و مسیحیت
در گذشته نزاع‌ها در قالب جنگ‌هایی ساده برای تسلط بر قوا، امکانات و ثروت‌های کشورهای دیگر بود تا قوی‌تر بتواند قلمرو حکرانی وسیع‌تری بیابد. اما...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
تسخیر
تسخیر، در لغت به معنی رام کردن و ذلیل و مقهور نمودن کسی یا چیزی است، راغب گوید: «تسخیر عبارت است از سوق دادن شیء به سوی مقصود معین به قهر و غلبه»...
چهارشنبه، 9 فروردين 1396
اختلاف و تعارض ادیان
ادیان مختلف دربردارنده آموزه‌های گوناگون، متفاوت چه بسا متناقض است. مثلاً از ادیان ابراهیمی بعضی آموزه‌های متون کتب مقدس تورات، انجیل و قرآن...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
وعده‌ی خدا به حضرت ابراهیم و شأن حضرت اسماعیل
در ذكر آنچه خداوند عالمیان به حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و (علیه السلام) و اولاد آن حضرت وعده‌ی فرموده و اثبات شأن و مرتبه‌ی حضرت اسماعیل (علیه...
شنبه، 26 دی 1394