بهائیت؛ ریزشها و بحران های مداوم (2)
غلامعلی گودرزی بروجردی مشهور به «ادیب مسعودی»، از ادیبان و شاعران توانا و برجسته ی معاصر است که چندی از مبلغان مشهور و سرشناس فرقه ی ضاله ی بهائیت...
سه‌شنبه، 5 شهريور 1392
بهائیت؛ ریزشها و بحران های مداوم (1)
از پدیده های بسیار جالب در تاریخ بابیت و بهائیت، بیداری و بازگشت نخبگان و شخصیتهای طراز اول این دو فرقه به دامن اسلام است. پژوهش زیر، نمونه هایی...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
خاتمیت؛ نفی مسلک باب و بهاء
«خاتمیت»، از جمله ی اصول اساسی و مشترک بین همه ی مذاهب و فرق اسلامی (شیعه، سنی و...) است. بر مبنای این اصل، حضرت محمد بن عبدالله، پیامبر گرامی...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
کتاب اقدس
روانشاد استاد سید محمد محیط طباطبایی (خرداد 1281- مرداد 1371) محقق، نویسنده، خطیب، معلم، منتقد، فرهنگبان، تاریخ دان، نسّابه، ادیب، شاعر و روزنامه...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
بهائیت، پیوند عمیق و همه جانبه با امپریالیسم تزاری (2)
محمدتقی افنان ( بزرگ افنان، و وکیل الدوله ی روسیه)، هنگام ظهور علی محمد باب، 15 سال داشت و «قبل از جمیع افنان» به باب ( و بعداً به حسینعلی بهاء)...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
بهائیت، پیوند عمیق و همه جانبه با امپریالیسم تزاری (1)
سران فرقه ی بابیت و به ویژه بهائیت، از دیرباز با امپریالیسم تزاری، پیوند و تعامل داشته اند و علاوه بر منابع غیر بهائی، در آنان خود بابیان و بهائیان...
دوشنبه، 4 شهريور 1392
میرزا علی محمد باب؛ از چالشهای فرا رو تا توبه و تکذیب ادعا (3)
آقای عباس امانت (متعلق به خانواده ی بهائی «امانت») از مورخان معاصر است که در غرب می زید و تعلق خاطرش به باب و بهاء، از خلال سطور کتابش که با...
شنبه، 2 شهريور 1392
میرزا علی محمد باب؛ از چالشهای فرا رو تا توبه و تکذیب ادعا (2)
چنان که گفتیم، علی محمد باب، در بحث با عالمان شیعه اصفهان و تبریز نتوانست آنان - و بالتبع، ملت مسلمان ایران - را حتی نسبت به «بابیّت» خویش، متقاعد...
شنبه، 2 شهريور 1392
میرزا علی محمد باب؛ از چالشهای فرا رو تا توبه و تکذیب ادعا (1)
میرزا علی محمد شیرازی مشهور به «باب»، با طرح ادعاهایی چون «بابیت» و سپس «قائمیت» و «رسالت»- که از دیدگاه تشیع اثنی عشری، «داعیه هایی ناروا و...
شنبه، 2 شهريور 1392
قائم موعود اسلام(عج) و مدعیان مهدویت (2)
چنانکه در مباحث پیشین، به تفصیل و به طور مستند، دیدیم، صدها روایت در کتب شیعه (و نیز اهل سنت) وجود دارد که از قیام جهانی، پیروز و عدالت گستر...
چهارشنبه، 30 مرداد 1392
قائم موعود اسلام(عج)، و مدّعیان مهدویّت (1)
اعتقاد به « منجی عدالت گسترجهانی »، که با «قیام پیروز»ش در آخرالزمان، گیتی را یکسره به عدل و داد می آراید، «نویدِ مشترکِ » همه ی کتب آسمانی (از...
چهارشنبه، 30 مرداد 1392
روزشمار جریان بابیت و بهائیت
در مجموعه مقالاتی که پیرامون بابیت و بهائیت تألیف می شوند، به تناسب مباحث گوناگون، فراوان به حوادث و رویدادهایی از تاریخ بابیت و بهائیت اشاره...
سه‌شنبه، 29 مرداد 1392
جُستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران
درباره جمعیت بهائیان ایران داده های موجود سخت متناقض است. در اوایل سده بیستم میلادی تعداد ایشان حدود ده هزار نفر گزارش می شد(1). بیست سال بعد،...
پنجشنبه، 3 مرداد 1392
بررسی احکام بهائیت (1)
هدف از بعثت پیامبران، رشد انسان ها به وسیله احکام و قوانین دین و اصول زندگی است. انبیاء آمده اند تا شیوه تعهد و اطاعت بندگی را به مردم بیاموزند...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
بررسی احکام بهائیت (2)
هر آیینی که عامل پراکندگی مردم گردد و تعالیم آن سبب خدشه در وحدت اجتماع گردد بی تردید ریشه ی آن، زمینی و بشری است و بر پایه ی هواهای نفسانی بنا...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
بررسی کلی تعالیم بهائی
بهائیان مدعی آنند که رهبرشان در بنیان جامعه ی کنونی تغییرات حیاتی (ارگانیک) ایجاد کرده است. برای ارزیابی این مطلب لازم است ابتدا دانسته شود از...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
بهائیت و مهدویت
وعده الهی بر آن است که آینده زمین از آن صالحان و پاکان باشد و خداوند متعال با قاطعیت تمام مژده بر پایی دولت کریمه مهدوی را به جهانیان اعلام می...
سه‌شنبه، 7 خرداد 1392
بهائیت، معاد و قیامت
به عقیده تمام ادیان آسمانی، خداوند متعال، انسان ها را بعد از مرگ در روز معینی بر می انگیزد و جزای اعمال خوب و بد آنها را می دهد، نیکوکاران را...
دوشنبه، 6 خرداد 1392
بهائیت و خاتمیت
با آغاز خلقت انسان، خداوند متعال انبیا را برای هدایت بشر به سوی خاکیان دربند هواها و تعلقات مادی گسیل داشت تا در پرتو هدایت هادیان الهی، آدمی...
دوشنبه، 6 خرداد 1392
بهائیت و معجزه
فطرت انسان اقتضا می کند مدعی نبوت ادله ای برای اثبات مدعای خود بیاورد تا مردم تسلیم دعوت او شوند، چرا که پذیرش ادعای بدون دلیل خلاف فطرت است.
دوشنبه، 6 خرداد 1392