حضور ایران در جهان اسلام
در اثر فروپاشی شاهنشاهی ساسانی به فرهنگ بومی ایران ضربه‌ای شدید وارد شد. آن زبان شایستگی ادبی خود را از دست داد، و آیین باستانی زرتشتی کشور تقریباً...
پنجشنبه، 28 بهمن 1395
فرهنگ ایرانی در دیگر سرزمین‌های اسلامی
حتی اگر بخواهیم در عقاید تویینبی تخفیف دهیم، به این عنوان که او در درجه‌ی نخست یک کارشناس تاریخ اسلام تلقی نمی‌شود؛ اگر برخی از عقاید چالش‌طلبانه‌ی...
پنجشنبه، 28 بهمن 1395
ارزیابی دیدگاه‌ها درباره‌ی حضور ایران در جهان اسلام
عرب‌ها، پس از غلبه، با فرهنگ ایران و شیوه‌ی زندگی ایرانیان آشنایی نزدیک‌تری پیدا کردند. عرب‌ها پیش از اسلام با ایرانیان ناآشنا نبودند، اما گروه...
پنجشنبه، 28 بهمن 1395
ایرانیان و عرب پیش از اسلام
مهم است که به تأثیراتی که ایران در عربستان پیش از اسلام و در نتیجه بر جهان اسلام داشته است توجه کنیم. زیرا جامعه اسلامی قسمتی از فرهنگ اعراب...
چهارشنبه، 27 بهمن 1395
پیوند ایرانیان و عرب به گزارش منابع کهن اسلامی
با توجه به تماس‌های گسترده و گوناگون میان عرب‌ها و ایرانی‌ها، به ویژه در قرن ششم میلادی، جای شگفتی نیست که شماری از مفاهیم و رسوم اسلامی از اعتقادات...
چهارشنبه، 27 بهمن 1395
دیدگاه‌های معمول درباره‌ی پیوند ایران و اسلام
نظریه‌ی رایج درباره‌ی توسعه تمدن اسلامی نظریه‌ای نسبتاً ساده است، بدین معنی که اسلام در فرصتی مناسب پدید آمد، هنگامی که دو اَبَر قدرتِ قرن هفتم،...
چهارشنبه، 27 بهمن 1395
نگاهی کلی به منابع شناخت ایلام باستان
شواهد مربوط به گستره‌ی تمدن ایلامی بالغ بر سه هزاره است. اما در این بین چندین شکاف مهم قرار دارد. دوره‌ی اول تاریخ ایلام نو (در حدود 743 تا 1000...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
یادداشت‌هایی درباره‌ی روش‌شناسی و حرف‌نویسی منابع تاریخ ایلام باستان
لازمه‌ی نوشتن تاریخ ایلام نو اتکای پر دردسر بر شرایط و زدوبندهاست. وجود خیال‌پردازی‌ها، شکاف‌ها و فقدان توافقی شناخته شده میان منابع ایلام نو...
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
دوره‌بندی و گاه‌شماری ایلام
تاریخ ایلام نو به دوره‌ی اصلی (I-III) تقسیم شده است. گاه‌شماری‌های م.ج. استو، مالبران – لابا و ف. والا به ترتیب به شرح زیر است:
سه‌شنبه، 19 بهمن 1395
ورزش در ايران قديم
هر كس كتاب معروف و جاوداني كزنوفون سردار و مورّخ و نويسنده‌ي يوناني را كه موسوم به كيروپِد است خوانده مي‌داند كه سرّ ترّقي و قدرت و جهانگيري...
سه‌شنبه، 28 دی 1395
نوروز
اینجانب چنانكه غالب خوانندگان باید مطلع باشند از چندی قبل مطالعاتی در باب كیفیت سال و ماه ایرانی یعنی ترتیب حساب زمان ایرانیان، كه در كتب قدیم...
دوشنبه، 27 دی 1395
نوروز و تقویم ایرانی
نوروز كه یك نشانه‌ی ملی از ایران باستانی است در دل هر ایرانی نژاد جنبش عجیبی احداث می‌كند و چون این جشن ملی از زمان ملك شاه سلجوقی به این طرف...
دوشنبه، 27 دی 1395
نوروز جمشیدی
نوروز ایرانی باز آمد. سنبل و سوری، ضیمران و خیری باغ و راغ را رشك بهشت برین نمود. از گل و ریحان و لاله و ارغوان طرف جویبار غبطه‌ی صحرای خلّخ...
دوشنبه، 27 دی 1395
صابئین
صابئین كه اسامی مختلف این قوم و فرقه‌ی دینی عبارت است از صابة‌‌البطایح- ماندائی- مغتسله‌ی ناصوری و ما از آن میان اصطلاح قرآن را اختیار كرده آنها...
يکشنبه، 26 دی 1395
زمان زرتشت
چون از زردشت پیامبر ایرانی كه وجود او به وسیله‌ی وجود امت او یعنی زردشتیان معلوم است در حد مأخذ قدیمی تاریخی یونانی و رومی و بابلی به وضوح ذكر...
يکشنبه، 26 دی 1395
تاریخ زرتشت
این عنوان دفعات بیشمار در مجلات علمی و كتب مستشرقین ثبت شده و بحث‌های بی‌پایان در این موضوع به عمل آمده است. مقصود از «تاریخ» در اینجا زمان زندگی...
يکشنبه، 26 دی 1395
مذهب مادها
دیاكونوف دو دوره تشخیص می‌دهد، یعنی قرن نهم- هفتم قبل از مسیح و دوره‌ی بعد از آن. آثار دوره‌ی اولی در آثار بنائی و اسامی نمایان است. برونزهای...
يکشنبه، 26 دی 1395
دساتیر به جای اوستا
واقعاً جای تأسف است كه تقریباً اغلب آنچه از محسّنات در ایران قدیم و میان ایرانیان نیاكان ما بود متروك شده و بسیاری از آنچه نامرغوب بود مانده...
يکشنبه، 26 دی 1395
داریوش در مونْتْ كارْلو
یكی از نمونه‌های عجایب مكرّره‌ی یومیّه‌ی منتشره در جراید ایران كه برای امتحان قاعده‌ی میزان المعرفه‌ی اجتماعی ما مثال خوبی است حكایت رفتن داریوش...
شنبه، 25 دی 1395
ایلام نو (حدود 743 تا 500 پ.م)
رویدادنامه‌ی سلسله‌ای بابل، مَر- بیتی- اَپلَ- اوصور (984-979 پ.م.) پادشاه بابل را به عنوان یک «نواده‌ی دورِ ]؟[ ایلام» می‌خواند. این تبارنامه،...
جمعه، 24 دی 1395