جایگاه عشاء ربانی
گرچه کاتولیک ها در هر دو طرف شورش هلند جنگیدند، اما ریشه بسیاری از منازعات، مذهب بود. آزار و اذیت جنبش های اصلاح طلبی تا اندازه زیادی خودمختاری...
دوشنبه، 17 تير 1398
واقع گرایان عصر نهضت
شاهزداگان پروتستان آلمانی با شاهان کاتولیک فرانسه علیه هابسبورگ ها موازنه ایجاد کردند. فیلیپ دوم برای حفظ چند دستگی سیاسی رقیب خود در جنگ های...
دوشنبه، 17 تير 1398
جانبداری سکولاریستی
بسیاری از دانشمندان روابط بین الملل که این ادعاها را مطرح کرده اند بر تحلیل مذهب به عنوان مجموعه ای از هنجارها، گفتمان ها یا پایه و اساس هویت...
دوشنبه، 17 تير 1398
طرفداران احیای دین
دولت محوری و مادی گرایی در نظریه روابط بین الملل نشانه هایی از جانبداری سکولاریستی را با خود دارند. بر اساس این چارچوب انتقادی، دانشمندان روابط...
دوشنبه، 17 تير 1398
نادیده گرفتن دین در سیاست
استدلال در این بخش بر خلاف این فرضیه است که گنجاندن دین در نظریه روابط بین الملل مستلزم "تغییر پارادایمی" است. بسیاری از اندیشمندان روابط بین...
دوشنبه، 17 تير 1398
رابطه بین دین و جنگ
گفته می شود که عقیده و رفتار مذهبی در مقایسه با رویه های غیرمذهبی، احتمال جنگ را به دو دلیل افزایش میدهد. نخست؛ رهبران و دولت های جهان پیشرفته...
دوشنبه، 17 تير 1398
پیوند مذهب با منازعه
افراد مذهبی در منازعات از اطلاعاتی خصوصی درباره منافع یا ظرفیت‌های واقعی خود برخوردارند. موضوعی که می تواند قدیمی ترین و پایدارترین نشانه پیوند...
دوشنبه، 17 تير 1398
ایدئولوژیهای سکولار و جنگ‌های داخلی
به لحاظ اهداف تحلیلی، جنگ داخلی، خشونتی با مقیاس گسترده است که در آن دو گروه سازماندهی شده در داخل مرزهای یک کشور با یکدیگر می جنگند که در نتیجه...
جمعه، 14 تير 1398
جستجو دین در علم
سازه انگاران برای پیشرفت در روند مطالعه ماهیت اجتماعی سیاست بین الملل باید بر دوگانگی های نظری حاکم بر حوزه اجتماعی از جمله، منافع اهنجارها،...
جمعه، 14 تير 1398
حوزه‌های مذهبی
از ابداعات بزرگ غرب، وجود نظم ذاتی در طبیعت بود، نظمی که سازوکار آن می تواند به لحاظ سیستمی فهمیده شود و در چارچوب مفاهیم خود تبیین گردد، نظمی...
جمعه، 14 تير 1398
صلیب مسیحی و هلال اسلامی
اگر نظریه پردازان روابط بین الملل چنین عمل نمایند، آنها رویکردی را اتخاذ می کنند که فقدان آن بسیار احساس شده بود. یکی از بازنگری های مهم درباره...
جمعه، 14 تير 1398
زندگی در جهان مذهبی
جوامع مذهبی گروه هایی ذی نفع را برای شکل دادن به سیاست خارجی دولت هایشان ایجاد می کنند، اما این گونه عمل کردن، همواره به منافع ملی" دولت صدمه...
سه‌شنبه، 11 تير 1398
خواب طولانی سکولار
نظم بین المللی بشردوستانه، شبکه ای از سازمان‌های بین المللی و غیر حکومتی و هچنین مجموعه ای از قوانین، هنجارها و اصول است که برای کاهش رنج و مصیبت...
سه‌شنبه، 11 تير 1398
جدایی دین از دولت
دانشوران روابط بین الملل مانند دانشوران نظریه سیاسی، خواستار پایان دادن به اختلاف ها و رسیدن به اجماع، حداقل در خصوص دین و سیاست هستند.
جمعه، 7 تير 1398
تفاوت سکولاریسم با لائیسیسم
در روابط بین الملل، فرضیات در استدلال‌هایی که سنت‌های مذهبی را به عنوان منبع شیوه‌ها و نهادهای حکمرانی و منبع هویت‌های تمدنی و برخورد بین تمدن‌ها...
جمعه، 7 تير 1398
هویت مسیحی غرب
نهضت اصلاحات به ایجاد دو حوزه جداگانه نفوذ یعنی حوزه معنوی به رهبری کلیسا و حوزه دنیوی تحت نظارت دولت منجر شد.
جمعه، 7 تير 1398
توسعه یافتن سکولاریسم
در اشاره به سنت یهودی۔ مسیحی نمی خواهم بگویم که توافقی بین سنت های یهودی یا مسیحی درباره معنی این اصطلاح، یا استفاده از آن وجود دارد. چنین خواستی...
جمعه، 7 تير 1398
اشکال سکولاریسم
الائیسیسم در تمسک به تعریفی خاص از دین و سپس کنار گذاشتن آن از سیاست، هر دو موضوع را به شیوه ای خاص تعریف می کند. لائیسیسم، حوزه سکولار را تعیین...
جمعه، 7 تير 1398
دین در نظر الائیسیسمی‌ها
سکولاریسم‌های اروپایی و آمریکایی اشکالی از نظم هستند که از درون مسیحیت لاتین بیرون آمدند. آنها بر تعاریف و فرضیه های خاصی درباره امور سکولار...
جمعه، 7 تير 1398
سازماندهی نظم اجتماعی
نظریه نوسازی، نمونه بارز تعهد به تاسیس دولت مدرن وستفالیایی، قدرت این تعهدات لائیک را با ذکر نمونه نشان میدهد. ویژگی عمده نوسازی، این فرضیه است...
جمعه، 7 تير 1398