ضابطه ی هرمنوتیکی دیلتای: تجربه، بیان، فهم
به گفته ی دیلتای « تنها در صورتی علمی از زمره ی علوم انسانی است که موضوع شناخت آن از طریق راهبردی مبتنی بر نسبت نظام مند میان زندگی و بیان و...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
طرح شلایرماخر در خصوص علم هرمنویتیک عام
علم هرمنویتیک در مقام فن فهم رشته ای عام نیست و فقط کثرتی از هرمنویتیک های تخصصی است.» (1) این اعلام برنامه ای است که شلایرماخر درس گفتارهایش...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
دیلتای: علم هرمنویتیک به منزله ی بنیاد « علوم انسانی»
پس از درگذشت شلایرماخر، در 1834، طرح توسعه ی علم هرمنویتیک عام رفته رفته سستی گرفت. یقیناً مسئله ی هرمنویتیکی از جنبه های مختلف توجه متفکران...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
ریشه های شلایرماخر
برای فهم کامل ماهیت و مقدار مساهمت شلایرماخر در تحول نظریه ی هرمنویتیکی، لازم است به بررسی وضعیت علم هرمنویتیک در عصر او بپردازیم و به ویژه برداشت...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
جدال معاصر بر سر علم هرمنویتیک
شش تعریف به هم وابسته و اغلب متداخل هرمنویتیک به درجات متفاوت هنوز نیز در گستره ی تفکّر هرمنویتیکی معاصر یافت می شوند، و با این همه قطب بندی...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
معنا و دامنه ی علم هرمنویتیک
تعاریف مختلف گوشه های متفاوت ولیکن مهمی از مسئله ی هرمنویتیکی را بالا می زنند. و از این جاست که برای علم هرمنویتیک رو کرده به روش و اعتبار و...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
ریشه شناسی مفهومی واژه ی هرمنویتیک (2)
وجه دوم معنا در « هرمینویین» « توضیح دادن» است. تأویل به معنای تبیین بر جنبه ی استدلالی فهم تأکید می کند و بیشتر به ابعاد تبیینی تأویل اشاره...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
شش تعریف جدید از علم هرمنویتیک
میدان علم هرمنویتیک به طوری که در عصر جدید به ظهور رسیده است دست کم به شش نحو نسبتاً متمایز تعریف می شود. این کلمه از همان ابتدا بر علم تأویل...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
مقدمه ای درباره هرمنویتیک
علم هرمنویتیک کلمه ای است که در محافل کلامی و فلسفی و ادبی هر روز بیش از روز پیش شنیده می شود. « جنبش هرمنویتیک نوین» در علم کلام پروتستانی اروپایی...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
ریشه شناسی مفهومی واژه ی هرمنویتیک (1)
ریشه های کلمه ی hermeneutics در فعل یونانی « هرمینویین» / hermeneuein نهفته است که عموماً به « تأویل کردن» ترجمه می شود و صورت اسمی آن « هرمینیا»/...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
املاء صحیح واژه ی هرمنویتیک
شاید بد نباشد که در خصوص انتخاب « hermeneutics» و نه « hermeneutic» برای نام گذاری رشته ی هرمنویتیک یادداشتی فنی اضافه کنم. جیمز م. رابینسون...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
رابطه ی نسبیت معرفت و هرمنوتیک
خاستگاه دیگر شعار تعدد قرائت ها، دانش هرمنوتیک و تفسیر متون است. این مبحث امروزه یکی از شاخه های معرفتی شناخته می شود که گروه های علمی مختلفی...
شنبه، 28 دی 1392
یقین قرآنی و تیقّن عرفانی
دانش اهل علم همچون دانش متکلمان و فقیهان به قرآن دانشی از سنخ دانش انبیاء و اولیاء نیست، بلکه علمی است نظری که محتاج به طلب و کسب است. در نظر...
سه‌شنبه، 3 دی 1392
تأویل در عرفان
صوفیان خود را اهل احوال و محبت و اخلاص می دانسته اند و این امور را وصف باطن تلقی می کرده اند، بنابراین از آنجا که آنان در مقابل ظاهر دین – که...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
باطن در برابر ظاهر
باطن، مقابل «ظاهر» است. در قرآن کریم (حدید:3) « الظاهر و الباطن» درباره ی خداوند آمده است. ولی اغلب اوقات «ظاهر» یا «باطن» را درباره ی مفهوم...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
آگاهی از تأویل قرآن
در آیه ی 7 سوره ی آل عمران، ضمن تصریح بر تأویل داشتن آیات قرآن ( همه یا فقط آیات متشابه) و اینکه تأویل آن را جز خدا کسی نمی داند، به «راسخان...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تأویل در کلام و فلسفه
تأویل. در اصطلاح، نقل و صرف کلام از معنای ظاهر آن به معنای محتمل است، مشروط بر اینکه با دلیل صورت گیرد و موافق با کتاب و سنّت باشد، مثلاً درباره...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
واژه شناسی تأویل
تأویل، واژه ای قرآنی و اصطلاحی در علوم قرآنی و تفسیر و حدیث و سپس اصول فقه و کلام و فلسفه و عرفان است. کاربرد نسبتاً فراوان آن در قرآن (هفده...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
کنکاشی در مفهوم هرمنوتیک، تاویل و بطن
تبیین روش های فهم متون و به خصوص متون دینی ، که از آن در مباحث تفسیری به روش های تفسیری و در مباحث جدید غربی، از آن به هرمنوتیک یاد می شود از...
يکشنبه، 30 تير 1392
تبیین نسبت میان "فطری بودن دین" و فهم متون دینی
مقالۀ حاضر درصدد تبیین نقش و تاثیر مسالۀ فطری بودن دین در فهم متون دینی می باشد، فطری بودن، یک از ویژگی ها و خصیصه های دین محسوب می شود لذا این...
يکشنبه، 30 تير 1392