رنج هایی که می‌بریم جایی برای خدا می‌گذارد؟ (1)
سه نوع شر طبیعی، اخلاقی و متافیزیکی دست مایه ملحدین برای وارد کردن جدی ترین اشکال به خداباوری در طول قرن ها بوده است. این مقاله تا حد امکان سعی...
يکشنبه، 20 آبان 1397
به استقبال درد و رنج بروید!
در این مقاله سعی بر آن است تا پاسخی قابل فهم و به دور از هر گونه اصطلاح فلسفی و یا استدلال عقلی و بلکه براساس ذکر حکمت هایی از تحقق شر، مسئله...
يکشنبه، 20 آبان 1397
اثبات وجود خدا
این مقاله با ذکر استدلی منطقی و با بهره گیری از علوم تجربی و برخی قوانین حاکم بر آن از جمله قانون دوم ترمودینامیک وجود خداوند را اثبات کرده است.
پنجشنبه، 17 آبان 1397
چین و اروپا، الحادی ترین نقاط جهان
در این مقاله آماری از پراکندگی جمعیت ملحدین ارائه می شود. در میان کشورهای جهان چین و در میان قاره های جهان اروپا با بیشترین میزان خداناباوری...
پنجشنبه، 17 آبان 1397
فرگشت، خدا یا هر دو؟
در این مقاله سعی بر آن است تا این طرز فکر که مفهوم خدا با فرگشت نزاع دارند و هر دو با هم درست نیست به چالش کشیده شود و بیان شود که بر فرض درستی...
پنجشنبه، 17 آبان 1397
ادله ی وجود خدا (2)
اثبات یا عدم اثبات وجود خدا از جمله اموری است که با تغییر جهان بینی، ایدئولوژی و سبک زندگی متفاوت و حتی متضادی را در پی خواهد داشت. انسانی که...
پنجشنبه، 17 آبان 1397
ادله وجود خدا (1)
اثبات یا عدم اثبات وجود خدا از جمله اموری است که با تغییر جهان بینی، ایدئولوژی و سبک زندگی متفاوت و حتی متضادی را در پی خواهد داشت. انسانی که...
پنجشنبه، 17 آبان 1397
آیا پروردگار خود را دیده‌ای؟
مقصود از «قلب» در «قرآن» و «اصطلاح عرفانی»، آن عضو گوشتى که در سمت چپ بدن واقع شده و همچون یک تلمبه خون را در رگ‌ها جارى مى‌سازد نیست. روشن است...
شنبه، 20 مرداد 1397
بازگشت به «فطرت» رجوع به «امّ المعارف»، از دیدگاه قرآنی و عرفانی
در فرهنگ و معارف و منابع اسلامى، مانند «قرآن» و سنّت و عقل، بر روى اصل‏ «فطرت» تکیه فراوانی شده است، قرآن براى «انسان» قائل به «فطرت» است و با...
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
اسماء و صفات خدا
«الله» معمولاً به معنای خدا- به طور صریح و مطلق- است (Watt, The use, 245-247). این نام از نظر زبان‌شناختی معمولاً شکل کوتاه شده‌ی اسم عربی «اله»...
شنبه، 1 ارديبهشت 1397
تکثیر براهین اثبات وجود خدا
مسئله‌ی وجود خداوند از دیرباز، جزو سرفصل‌های مهم کاوش‌های فلسفی بوده است. معمولاً متکلمان مسلمان، وجود خدا را بدیهی می‌دانسته‌اند؛ اما از نظر...
دوشنبه، 23 بهمن 1396
ثنویت در کلام اسلامی
انگیزه‌ی ثنویون از نظریه‌ی دو مبدأ چه بوده است؟ آیا اساساً شری در عالم وجود دارد یا هرچه هست خیر محض است؟ اگر شری هست، بسیار است یا اندک؟ اگر...
پنجشنبه، 4 آبان 1396
معانی مختلف ثنویّت
ثنویت، اعتقاد به وجودِ دو خالق و مدبر در عالم است. ثنویت مصدر جعلی از صفت نسبیِ ثَنَوی (منسوب به اثنَین) و ریشه‌ی آن ث‌ن‌ی است
چهارشنبه، 3 آبان 1396
ثنویت در قرآن و حدیث
هرچند واژه‌ی ثنویت عیناً در قرآن به کار نرفته ولی چون لازمه‌ی اثبات و اعتقاد به توحید نفی ثنویت است، می‌توان ثنویون را از جمله مخاطبان آیاتی...
چهارشنبه، 3 آبان 1396
توحید در فلسفه
توحید خداوند – پس از اثبات وجود او، که از نخستین مباحث الاهیات به معنای اخص به شمار می‌رود – یکی از مهم‌ترین مسائل در فلسفه‌ی اسلامی است. در...
چهارشنبه، 3 آبان 1396
توحید در عرفان
نظر عارفان درباره‌ی توحید مبتنی بر نظریه‌ی وحدت وجود و نظریه‌ی تجلی و ظهور نزد ایشان است. مراد از توحید به رغم اختلاف در تعابیر و نحوه‌ی تفصیل...
چهارشنبه، 3 آبان 1396
توحید در علم کلام
بحث توحید در منابع متقدم کلامی غالباً مشتمل است بر تبیین مراد از وحدت خدا و اثبات این وحدت. در باب مراد از وحدت، بیش از پنج معنا ارائه شده است:
چهارشنبه، 3 آبان 1396
بیان ادلّه و توحید
با تأمل در مجموعه‌ی آیات قرآن می‌توان گفت قرآن با تأکید بر پیوند حقیقیِ سه مقوله‌ی خلق و تدبیر و عبادت، منظومه‌ی توحیدی خود را ارائه کرده است،...
چهارشنبه، 3 آبان 1396
توحید در احادیث
مضامین مرتبط با توحید در احادیث، به ویژه احادیث امامان اهل‌بیت پیامبر (علیهم‌السلام)، ادبیات گسترده و پرباری فراهم آورده است. در این میان خطبه‌های...
چهارشنبه، 3 آبان 1396
زمینه‌های بحث توحید در قرآن
نظریه‌ی توحید قرآنی، آشکارا معطوف به مقابله با اعتقادات مشرکانه و غیرتوحیدی، در هر بعدی (به ویژه شرک در عبادت و شرک در تدبیر) و به هر گونه‌ای...
چهارشنبه، 3 آبان 1396