کمک‌های مالی ائمه (علیهم‌السلام) به نیازمندان
پیشوایان دینی غیر از مبالغی که به شعرا و... می‌دادند به قشرهای محروم و مستضعف جامعه نیز کمک‌های فراوانی می‌کردند که در تاریخ به طور تفصیل ثبت...
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
صله‌های ائمه به شعرا
مورخین رقم‌های بالایی را از اموالی که ائمه (علیهم‌السلام) به شعرایی که درباره آن‌ها شعر می‌سرودند عطا می‌کردند، در تاریخ ثبت کرده‌اند و یک نمونه...
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
گونه شناسی صلوات در ادعیه الصحیفة الرضویة الجامعة
یکی از سنت‌های پسندیده و رایج در فرهنگ اسلامی، تجلیل و تکریم از شخصیت‌های نامدار در زمان حیات و حتی پس از آن است. تفاوت مراتب این تجلیل به عواملی،...
دوشنبه، 14 دی 1394
صحیفه سجادیه و صحیفه رضویه در آیینه تطبیق
با توجه به جایگاه رفیع دعا در معارف دینی، به نظر می‌رسد که این بخش از تعالیم شفاهی و روایت شده پیامبران الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام) گنجینه‌ای...
يکشنبه، 13 دی 1394
بازتاب شرایط سیاسی- اجتماعی در ادعیه رضویه
متخصصان در روش تحقیق علم تاریخ معتقدند تمام منابعی که اطلاعات تاریخی از آنها به دست می‌آید، بر دو گونه‌اند: «گزارش‌ها» و «یادمان‌ها». در گزارش‌ها،...
پنجشنبه، 3 دی 1394
شناخت امام چهارم تا یازدهم در بیان امام مهدی (ع)
از امام زمان (علیه السلام) نقل شده که درباره‌ی امام سجاد (علیه السلام) به خداوند متعال عرضه می‌دارد:«و بر علی بن حسین، امام مؤمنان و وارث پیامبران...
سه‌شنبه، 17 شهريور 1394
اهل بیت‌شناسی از دیدگاه حضرت مهدی (ع) (3)
خداوند متعال از ازل برای هر کس مقدراتی قرار داده و بر او قضا و تدبیر نموده و آن را مرتب کرده و تحت مشیت و اراده‌ی خود قرار داده است، و تنها اهل...
شنبه، 14 شهريور 1394
اهل بیت‌شناسی از دیدگاه حضرت مهدی (ع) (2)
قوام توحید، اهل بیت (علیهم السلام) بودند که با مجاهدت‌های علمی و نهضت‌های فرهنگی که داشتند ارکان و دعائم توحید را بعد از پیامبر (صلی الله علیه...
شنبه، 14 شهريور 1394
اهل بیت‌شناسی از دیدگاه حضرت مهدی (ع) (1)
همانگونه که مطابق روایات شیعه و سنی (علی (علیه السلام) با حق و حق با علی (علیه السلام)» و همه‌ی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) نور واحدند،...
شنبه، 14 شهريور 1394
باب الله بودن پیامبر و اهل بیت (ع)
باب (یا باب اللّه ) ، عنوان و صفتی برای حضرت رسول و ائمة اثنا عشر صلوات اللّه علیهم اجمعین در برخی از احادیث . کلمات «صراط » و «سبب » و «طریق...
دوشنبه، 2 شهريور 1394
آيا اهل بيت مجبورند كه گناه نكنند؟ (2)
حكمت خداوندي چنين اقتضا كرده است كه انسان در اعمال خود داراي آزادي كامل و اختيار تام باشد تا تكليف نمودن بر او و پاداش و يا كيفر دادن او معقول...
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
آيا اهل بيت مجبورند كه گناه نكنند؟ (1)
گفتني است كه مطابق نظر علماي علم لغت، واژه ي «انما» از ادات حصر محسوب مي شود و نشان مي دهد كه اراده ي خداوند متعال منحصراً چنين مقدر كرده است...
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
ولايت سياسي معصومين در نگاه امام خميني
تمسک به مقام ولايت معنايش اين است، - که يکي از معاني اش اين است که - ما ظلّ آن مقام ولايت باشيم. مقام ولايت که مقام توليت امور بر مسلمين و مقام...
پنجشنبه، 9 بهمن 1393
سیر اقبال امت اسلام در عصر نبوى، حسنى، حسینى و رضوى
مهم ترین وظایفى که در برابر معصومین(ع) باید رعایت گردد، (که در مقام عمل، جایگاه جانشینان آنان را نیز در بر مى گیرد) وظایفى است مانند: معرفت،...
دوشنبه، 1 دی 1393
صحابه از منظر اهل بيت (عليهم السلام) (2)
آري! در ميان صحابه افرادي بودند که اين لقب را به شايستگي به خود اختصاص داده بودند، و مقصود از هر مدح و ثنا يا تعريف و توصيف توسط پيامبر اکرم...
يکشنبه، 23 آذر 1393
صحابه از منظر اهل بيت (عليهم السلام) (1)
صحابه يا صحابي عنوان فخيمي است که به کار بردن آن جز براي فرهيختگان پيرامون مقام رسالت شايسته نيست. از اين رو در توصيف و تعريف صحابه، - از پيامبر...
يکشنبه، 23 آذر 1393
حقوق اهل بيت در کتاب و سنت
سخن ما درباره ي حقوق اهل بيت در کتاب و سنت است، مقصود اهل بيت پيامبر گرامي (صلي اللهُ عليه و آله و سلم) است که در قرآن نيز به همين تعبير وارد...
چهارشنبه، 12 آذر 1393
ابراهيم (ع) فريادگر توحيد
نمرود، از نسل نجات يافتگان از عذاب بود، از فرزندان كوش، فرزند حام، فرزند نوح (عليه السلام) آثار تخريب شيطان بر نسل بعد، به اندازه اي بود كه نمرود،...
شنبه، 5 مهر 1393
نوح (ع) ، پيامبر خستگي ناپذير
نتيجه اقدامات شيطان و حزب او در فاصله زماني آدم (عليه السلام) تا نوح (عليه السلام) خارج ساختن اكثريت انسان ها از خط مستقيم هدايت بود. نوح (عليه...
شنبه، 5 مهر 1393
موضع اهل بيت (ع) در برابر تحريفات بني اميه
قريش و امويان در تعامل با مقدسات آشکارا و با کنايه به پيامبر و رسالت لطمه مي زدند. نام مدينه منوره را از « طَيِّبَه » به « خبيثه » تغيير دادند...
سه‌شنبه، 25 شهريور 1393