جایگاه تولید اقتصادی در سیره و گفتار امیرمؤمنان (علیه السلام) - (2)
امام برای ممانعت از انحصار و احتکار اقداماتی انجام می دادند. البته عمدتاً گفتارهای حضرت در زمینه احتکار و انحصار در بخش توزیع و خدمات است ولی...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
جایگاه تولید اقتصادی در سیره و گفتار امیرمؤمنان (علیه السلام) - (1)
بخش تولید از ارکان اصلی نظام اقتصادی است و مکاتب مختلف اقتصادی نسبت به این بخش دیدگاه های خاصی مطرح کرده اند. سیاستهای مالی و پولی به طور عمده...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
پاسداری از بیت المال از دیدگاه امام علی (ع) (5)
یک حاکم آگاه و کاردان سعی می کند قبل از آن که کارگزارانش مرتکب اشتباه یا خیانت بشوند، هشدارهای لازم را به آن ها بدهد. همان گونه که پزشکان نکات...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
پاسداری از بیت المال از دیدگاه امام علی (ع) (4)
1- در کارهای سری و مخفیانه اش تقوی و پرهیزگاری داشته باشد «اَمَرَهُ بتقوی الله فی السِّرائرِ اَمره و خَفیّات عمله» اگر در وجود انسان ترس از خدا...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
پاسداری از بیت المال از دیدگاه امام علی (ع) (3)
آنچه از حاکم عادل انتظار می رود این است که در تخصیص بودجه عمومی و تقسیم درآمدهای ملی تبعیض روا ندارد و تنها با رعایت اولویت ها و معیارهای عقلانی...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
پاسداری از بیت المال از دیدگاه امام علی (علیه السلام) (1)
در منظر امام علی علیه السلام عدالت دارای یک وجه برجسته می باشد. این موضوع در ابعاد مختلف حیات آن حضرت ظاهر شد. زمانی که ایشان به حکومت رسیدند...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
پاسداری از بیت المال از دیدگاه امام علی (ع) (2)
ابن ابی الحدید می گوید امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روز دوم خلافت در مدینه این خطبه را ایراد کردند و نسبت به اعمال و سیاست های مالی گذشته...
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
اخلاق پزشکي در اسلام(2)
«تصح» به معناي خيرخواهي و اجتهاد به معناي به کارگيري همه ي توان است. بنابراين، تقواي پزشکي بدين معنا است که پزشک براي حسن انجام وظيفه، به سود...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
پژوهش ابعاد حکمراني اخلاقي در فحواي عهدنامه امير(عليه السلام) (2)
ذهن بدگمان نمي تواند رابطه ي اخلاقي مناسبي را ميان خود و ديگران ايجاد کند؛ در واقع خوش گماني شرط توسعه ي ارتباطات صحيح است. اما کسب اين خوش گماني...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
پژوهش ابعاد حکمراني اخلاقي در فحواي عهدنامه امير(عليه السلام) (3)
حکمرانان موظف اند افراد مسئوليت پذير و کارداني را براي رسيدگي به امور فقرا، بي سرپرستان، بدسرپرستان، يتيمان و افراد سالخورده مأمور سازند. اين...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
پژوهش ابعاد حکمراني اخلاقي در فحواي عهدنامه امير(عليه السلام) (1)
عهدنامه امير به مثابه جان مايه ي خرد معنوي و سند افتخار شيعه، يکي از مستندات اصيل اسلامي براي استخراج الزامات و اصول اخلاق حکمراني و حکمراني...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
اخلاق در نهج البلاغه(4)
پرهيزگار از کسي که به او ستم کرده مي گذرد و به آنکه محرومش ساخته عطا مي کند و با کسي که پيوندش را قطع کرده مي پيوندد (همان، خطبه 193). يمسي و...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
اخلاق در نهج البلاغه(3)
زهد در لغت، ترک ميل به شيء است. (التعريفات، ص102) و در اصطلاح اخلاق ضد حب دنيا و رغبت به آن است. زاهد کسي است که دنيا را به قلبش نخواهد و با...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
اخلاق در نهج البلاغه(2)
ضد کشف عيوب، پوشيدن و مخفي کردن عيب هاست و آن از شعبه هاي نصيحت است، و حدي براي ثواب آن نيست. چنان که از اخبار فراوان استفاده مي شود، رسول خدا(صلي...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
اخلاق در نهج البلاغه(1)
شناخت خلق ها و تميز محمود و پسنديده از مذموم و زشت آنها و آراسته شدن به اخلاق پسنديده و نيکو و زائل ساختن اخلاق ناپسند از نظر اميرالمؤمنين در...
جمعه، 8 ارديبهشت 1391
مباني مکتب تربيتي و اخلاقي اسلام از منظر نهج البلاغه(3)
از آن جا که زندگي بشر سرشار از تصادمها و تضادهاي بين موقعيتها و در نتيجه ارزشهاي گوناگون اخلاقي است، بنابراين يک مکتب اخلاقي کامل بايد تکليف...
چهارشنبه، 6 ارديبهشت 1391
مباني مکتب تربيتي و اخلاقي اسلام از منظر نهج البلاغه(1)
مکتب اخلاقي اسلام، در همان قرن نخست، به برکت آيات روشنگر قرآن و سيره ي اخلاقي پيامبر(عليه السلام) و احاديث اخلاقي ايشان، به ويژه احاديث اخلاقي...
چهارشنبه، 6 ارديبهشت 1391
مباني مکتب تربيتي و اخلاقي اسلام از منظر نهج البلاغه(2)
همواره تحول هاي عظيم ارزشي و فرهنگي، درگير با مفاهيم ارزشي گذشته بوده است. اگر در شرايط جديد ترسيم دقيق ارزشها صورت نگيرد و مفاهيمي جايگزين مفهوم...
چهارشنبه، 6 ارديبهشت 1391
فلسفه ي نظام هاي اجتماعي و رفتارهاي اخلاقي در نهج البلاغه
- فلسفه ي نظام هاي اجتماعي که اشارت دارد بر اينکه اميرالمؤمنين(عليه السلام) بر برخي از نظام هاي مهم اجتماعي، که بيشتر ناظر به حکومت و حاکم است،...
چهارشنبه، 6 ارديبهشت 1391
بنيان اخلاقي اصل تقدّم تعليم و تربيتِ خويش بر تعليم و تربيتِ ديگران در پرتو حکمت 73 نهج البلاغه (2)
رهيافت اخلاقي برحسب آنچه در قسمت اول مقاله بيان شد به رهيافت تعليم و تربيت نزديک است با اين تفاوت که اولي خاص و دومي فراگيرتر است. در مقاله ي...
چهارشنبه، 6 ارديبهشت 1391